|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Är det frågan om så lite körning skulle jag skita i vinterdäcken & bara låta bilen stå dom värsta dagarna & sen smyga runt på sommardäcken. | |
|
Köp dom här, Michelin x-ice north 2 för 4800kr Länk |
|
Transocean |
Jag köpte Michelin X ice North till min ex-fru. Hon hadde körkort från Kina vilket inte ansågs att gälla i Norge. Hon fick ta lappen på nytt i Norge, det funkade till slut vid åttonde uppkörning och efter 60 000 kronor. En Citroën ett eller annat handlades för 40 000 kr. Och de nya Michelin-däcken. Efter en vecka med norskt körkort och bil ringde hon mig 08.15 på morgonen och bara skrek. Hon hadde kolliderat med en lyktstolpe. Som var placerad på en jordvall 6 meter hög fem meter från vägbanan. Det var ca 50 meters spår från vägen och upp till stolpen. Som hadde trängt sig helt fram till torpedväggen. Jag vet inte om hon hadde kommit så långt med Sailun? Det enda hon kunde säga efter olyckan var att "gasen hadde hängt sig". Efter en lång period utan bil fick hon låna min dåvarande Saab 9000 CD 5-vxl. När jag fick tillbaka bilen hadde den blivit fyrväxlad, utan att nånting hadde skett enligt samma ex-fru. För folk som kör 5 mil om året gör dyra märkesdäck livet inte ett dugg lättare eller säkrare, så slå till och köp Sailun. |
|
@Transocean, Det var det roligaste jag läst på länge, fyrväxlad... :) |
|
| Köpte sailun mannen:) haha | |
|
...precis som jag misstänkte - du hade redan bestämt dig när du postade i forumet, ville väl bara ha lite moraliskt stöd (genom att noga välja ut det inlägg som passade din plan) att luta dig mot kan jag tro! ;) Halka lugnt i vintertrafiken! :D Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bimmerstoffe: Hur upplever du däcken? Jag har precis fått mina Sailun odubbade monterade och måste säga att jag är hur nöjd som helst! Ja det är som att svära i kyrkan här då många endast pratar om de dyraste däcken och stirrar sig blinda på topp 3 i biltesterna. Jag har sedan 15 år en jäkligt bra relation med killen jag köper däck av och han har aldrig försökt lura mig. Dessa däcken rekommenderade han, har haft dem själv och sa att för den prislappen presterar de väldigt bra. För någon dag sedan här i Skåne hade det töat och sedan fryst till is på natten. På min gata var det enbart is på hela vägen, inte grusat eller saltat. Trodde inte det skulle gå att backa ut ur garaget ens då det sluttar lite nedåt och sedan en mur på andra sidan den lilla vägen. Trodde alltså att bilen skulle kana hela vägen bak rakt in i muren men till min förvåning så var det bra grepp på isen med dessa dubbfria Sailun. Mina dimensioner är 245/40-18 (tror det är 40 profil men bredden är jag säker på). Viktigare är som nämnts tidigare att köra med insidan huvudet i vinterväglag. Planera i förväg, hålla bra med avstånd och förutse vad som händer. Gör man inte det utan bara bränner på med sina topp 2 vinnande däck så lär man ändå hamna ute i diket förr eller senare. Givetvis är bromssträcka och grepp aningen sämre på billigare däck men det är helt försumbart om man inte vet vad man pysslar med bakom ratten. Det är min åsikt och vet att många absolut inte delar den här. |
|
| Hur jävla bra som helst! Varit storm väder här flera dagar inte haft några problem för 5 öre! Folk som säger dyrare däck mkt bättre kan ju inte köra bil! Kör fort sladdar runt. Dom fungerar alldeles klockrent! Kan inte gjort ett bättre köp! Dom får 5/5! Kanoners | |
| Bromsträcken osv allt har varit kanon. Går köra fort med. Har ändå en jäkla pass lätt bil men fan inga sladd eller ngt, förutom när man drog ut antisladdsystem. Har varit riktigt isigt här med storm väder samtidgt.. Nä riktigt bra däck. Folk som säger skit däck testa köp ni kommer inte bli missnöjda! Lite bakom pannan måste man ju självklart ha. | |
|
Jag fick med en uppsättning nya General Altimax Arctic på en bil jag köpte nyss. Dessa däck har i test klarade sig bättre än Sailun däcken. General däcket upplever jag som totalt vedervärdigt och de är långt sämre än mina halvslitna Goodyear däck som sitter på andra bilen. Att då köpa ännu sämre däck, alltså jag fattar det inte... Länk ------- //Lövet |
|
| Måste vara föraren då.. Drifar runt kör om kör fort allt fungerar kanon med sailun så problemet måste då sitta hos föraren då:) | |
|
Kan inte bimmerstoffe berätta i ungefär vilken del av landet han kör så att vi som bryr oss om oss själva och andra i trafiken kan hålla oss på tryggt avstånd? Min mor har kört motsvarande 10 varv runt jorden i taxi, skoltaxi i Västerbottens skogar, och hon tillsammans med alla sina kollegor inklusive mig hävdar att bra däck är avgörande. Hakkapelitas senaste med dubb är en given vinnare. Att man sedan kör med förstånd och sänker farten med 20-30% under vintern är en självklarhet och bör inte tas med i diskussionen ... -Jag spenderar 500 h i bil per år, då ska det fan vara trevligt där!- |
|
|
Att däcken är lätta att "drifta runt med" är väl snarare ett tydligt tecken på att greppet är dåligt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Uppsala , driftarunt e väll lätt med alla däck, men dessa tappar inte dubb som då skitbilliga däck gör. Kan inte klaga minsta lilla på däcken, men ni som tycker att det e värt lägga 4 lakan extra varsegod. Tycker dessa är kanon. Kör 5 mil till jobbet och varit riktigt skit väder men dom har fungerat kanon bra. Så ni som köper dyraste grattis. | |
|
Ha! Det är klart att Bimmerstoffe tycker det, du har ju bara haft skitdäck som varit nära på olagliga innan, allt står sig riktigt bra mot för det! Det är enorm skillnad på bra och dåliga däck, vilket en otrolig majoritet av yrkeschaufförer tycker, som inte kör 5 mil per dag, utan 100 mil, i västerbotten... -Jag spenderar 500 h i bil per år, då ska det fan vara trevligt där!- |
|
|
Tycker inte ni har presenterat något nytt i denna diskussionen förutom att hacka på Bimmerstoffe som provocerar er. Det är ganska uppenbart att ni alla har förutfattade uppfattningar om detta och inte provat några sådana däck. Jag själv var tydlig med att de däcken i topp 3-5 naturligtvis presterar bättre men att dessa däcken faktiskt inte behöver skämma för sig. Andreas har testat med några andra lågpris däck och dessa var dåliga enligt honom. Ok men det säger knappast så mycket då det inte var dessa däck han provade. Ni får självklart fortsätta köpa de dyraste däcken och vara nöjda med det. Märkligt bara att ni till varje pris totalvägrar lyssna på vad någon säger, som dessutom själva testat däcken. Angående dessa däcktest så tror ni väl ändå inte att de är helt opartiska! Bolag ligger bakom dem som har stor plånbok och mycket på spel. Man kanske ska bilda sig en uppfattning själv än att stirra sig blinda på dessa manipulerade däcktest i diverse blaskor. |
|
|
Saken är ju den att den som vill uttala sig om ett däck är bättre eller sämre än ett annat måste göra en rättvis jämförelse! Ta o köp 4 "testvinnare" och lägg på och JÄMFÖR. Det är ju inte så svårt för ett vinterdäck oavsett pris att prestera bra i riktig kyla på frusen snö eller is, med nya dubbar. Att fungera lika bra runt nollan och med slask eller ny snö sant på barmark, då blir det lite jobbigare. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Känns som en evig diskussion detta med "märkesdäck" kontra "lågprisdäck". Man kan alltid hitta motiveringar till varför det ena eller det andra är mer lämpligt, vi har alla olika preferenser o förmodligen olika ekonomiska möjligheter. Men visst bäst grepp lär märkesdäcken ha, där om råder väl ingen tvekan. Frågan man kan ställa sig är hur ofta ligger jag i närheten av denna grepps-gräns? Svaret från er som förespråkar dessa däck blir så klart "Det räcker ju om du passerar den (lägre?) gränsen för lågprisdäcken en gång så är olyckan ett faktum". Sant. Men har man då egentligen inte kört för fort i förhållande till väglaget? Eller är det tänkbart att den egentliga anledningen var plötslig blixthalka, dvs man hade kanat av vägen oberoende av däcksmärke? Jag kör på lågprisvinterdäck, nämligen Nankang SnowViva SV1, är inne på 5 (och förmodligen sista) säsongen med dessa. Det har gått utmärkt att ta mig fram på glashala vägar i full snöstorm, snömodd och alla övriga förhållanden en svensk vinter kan bjuda på, utan incidenter eller att jag behövt agera "stoppkloss". Jag har kanske haft tur eller så är jag en ovanligt skicklig förare som kan hålla mig på vägen med dessa urkassa däck? Eller så anpassar jag min fart efter förhållanden o försöker vara förutseende o glömmer inte bort att mina vinterdäck hör inte till världens bästa... | |
|
Jag kan iaf konstatera att de 10 år gamla Hakapelitta 4 på ena bilen (ca 6mm mönster) är ganska kassa jämfört med de två år gamla Hakakpelitta 7 på den andra bilen. Misstänker att det är bättre att regelbundet köpa prisvärda däck än att pressa ur max livslängd ur dyrare däck. Men också att båda bilar funkar precis lika bra att köra med, särskilt nu när det är ordentlitt kallt. Dock märks det att bilen med gamla däck bromsar ju "ingenting" om man tvärbromsar på is eller ej frusen snö, så visst är det skillnad. En olycka betyder ju att något man inte hade planerat skulle hända har hänt, så att anpassa hastigheten är nog inte hela sanningen. Det satt för övrigt 10 år gamla Hakka 1 på den som nu har Hakka 7 och det gick lika bra det med. ;) Största skräcken är ju att konstatera att man befinner sig på ett parti svarthalka som man inte förutsåg och då är det nog en fördel med bra däck. Det är lite som 4wd, det behövs ju normalt inte. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Man kör i en "ytterkurva". En mötande bil ser ut att komma lite väl snabbt, med risk för att han kör rakt fram och/eller får sladd. Vad kan man göra för att undvika en olycka? Jo dels sänka hastigheten, och faktiskt var beredd på att styra över i mötande fil för att undvika den mötande bilens misstag. En annan grej kan vara att provbromsa hårdare för att känna på fästet om man är osäker på väglaget, här gäller det dock att göra det vid rätt tillfälle och i lagom hastighet. Man kan förutse det mesta, det kan dyka upp en galning i en korsning, håller man då lägre hastighet så har man mer tid på dig att undvika olyckan. Så defensiv körning kan rädda dig från många misstag vilka inte är dina egna, men långt ifrån alla. En svår avvägning är tex när det är så dåliga vägar att lastbilarna blåser om bilarna på motorvägen, vilka i princip samtliga kör i kö...Jag personligen brukar verkligen försöka hålla lastbilstempo i dessa förhållanden då ett släpvagnskast när lastbilen passerar blir svår att parera även om man är med på noterna o styr ner i diket... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.