|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Tjena dessa däck Sailun Ice Blazer WST1 dubbade vinterdäck fungerar dom att ha på en e46a? Bilen ska köras till jobbet 1-2 ggr i veckan och till jobbet är det 1-2 kilometer haha. | |
| Klart det fungerar. Sen är det väl en annan sak att dom antagligen inte är lika bra som dom bättre vinterdäcken. | |
|
Visst.....så länge det inte är vinterväglag! ;) Ärligt talat, hur många kronor sparar du gentemot "riktiga" vinterdäck? Läs däcktester och köp däck därefter. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Känns onödigt lägga till 2 lakan. När bilen rullar knappt 1 mil i veckan.frugan går för det mesta men någon dag kanske hon behöver åka dom där 2km till jobbet och för just det känns 2lakan extra som jävligt onödigt. Sen dubb är väll alltid bättre än dubbfritt. | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om någon siktat in sig för de lägre lågprisdäcken så skulle jag rekommendera den person dubbdäck. Det anses svårare att göra dubbfria däck som greppar bra på is och den förrädiska blankisen. Problemet är tyvärr att egenskaper såsom bromssträcka på torr och blöt vägbana och stabilitet ofta blir lidande på lite billigare dubbdäck (baserat på de olika däckstester jag läst). Man kan inte få allt, man får helt enkelt avgöra vad man vill ha bäst "skydd" mot. Samt framförallt hur väglaget brukar se ut där man kör. Jag brukar rekommendera de som hittat de allra billigaste däcken och vill köpa dessa att istället lägga på ca 100-150 SEK per däck (och i denna prisklass brukar det alltid finnas ett däck som har bra prestanda i olika däckstester). Tex om du lägger på 75 SEK per däck så går du ifrån Sailun Ice Blazer WS T1 till tex Nokian Nordman 5 (båda med samma egenskaper dvs dubbdäck och 96T/100T last/hastighetsindex). Prisexempel taget från dackonline.se 205/70 R15. |
|
Man kan ju givetvis vända och vrida på det hela, men de gångerna frugan skall köra bilen lär det väl vara för att det är "för dåligt väder"!? Sedan får man ju fråga sig själv om frugan inte är värd 2000 kr extra i säkerhet! Vissa kostnader är enligt mig dumma att snåla in på, däck är en av dem... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är helt på Johan B:s linje...det finns bättre saker att snåla på än trafiksäkerhet. Det är ju inte bara frugans säkerhet du sparar in på...utan även säkerheten för alla oss medtrafikanter som riskerar möta er i vintertrafiken. /J.I |
|
| Tillägg vägen till hennes jobb är 30 väg som alltid är plogad. Sen med er låter det lite sol att däcken avgör mkt . Själv så har man alltid kört med kassa vinterdäck till tidigare bilar och alldrif varit ett problem så sitter nog lite i föraren med att köra efter väglag osv.. Och har man klarat en vinter med 3mm dubbfritt och kört 25mil i veckan. Så kan bog man klara knappa milen på 30väg med nya dubb | |
|
Vilken dimension är det? Om vi förutsätter att det är 195/65-15, skiljer det inte många kronor för att få bra däck i stället för billigast möjliga: Länk Nordman5 är inget dåligt däck, det var mångfaldigt testvinnare för några år sedan (när det hette Hakka5), vilket inget Kina-däck ens är i närheten av! Skiljer kanske en femhundring på fyra däck... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har en 330 så måste ha 17 riktigt dåligt. | |
|
Tja, resonerar man så att det är "safe" att köra långpendling i vinterväglag med 3mm-dubbfria däck, så har du väl redan bestämt dig!? Så frågan är väl varför du ens ställde frågan i forumet, eller var det för att få någon enskild att stödja din "snål-linje"? Dock får du väl fundera på om din fru är en lika "lysande förare" som du? ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| A tror fan hon e bättre :) haha | |
|
Om du ställer av 330:in och tar skatt, försäkrings, service, drivmedel och vinterdäckspengarna du då får över å sätter tanten i taxi 1-2 ggr i veckan tror ja fan du går med vinst... Där har du ett ännu snålare förslag. |
|
| Det är väldigt lätt att vara präktig och rekommendera endast det allra bästa när det inte är ens egna pengar det handlar om... Dock tycker jag BMW-slangens förslag, att gå upp ett snäpp ovanför det allra billigaste skräpet är väl värt att lyssna på, det ger mycket extra bang-for-the-buck. | |
|
Jag anser att har man inte råd att köpa ordentliga däck, så har man köpt en för dyr bil. Att tumma på säkerheten, både för en själv och för andra, bara för att kunna köra en bil man egentligen inte har råd med, är helt vansinnigt! |
|
|
Får väl tillägga att jag inte har ordentlig koll på nämnda däck. Min åsikt gäller rent generellt.. Det är tyvärr alltför vanligt att folk snålar på däck. |
|
|
Jsn, TS har lagt ribban ekonomiskt när han tycker det är ok att långpendla i vinterväglag med dubbfria däck som ligger precis på gränsen för att vara olagliga.... Känns mer som att TS ville ha någon form av moraliskt stöd för att köpa billigast möjliga däck, vilket jag misstänker att han redan har bestämt sig för att göra. :/ Nop:s förslag är faktiskt riktigt vettigt, om det nu är så att bilen bara används till och från jobbet några km 1-2 ggr per vecka! Då slipper man dessutom problemen med igensatt vevhusventilation som kommer som ett brev på posten vid den körprofilen vintertid. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Finns kanske en anledning till att Sailun däcken är rejält mycket billigare än nästa däck på listan?! Vänder man på det hela är det inte heller rätt att säga att bara årets testvinnare är det enda valet om man vill åka säkert i vinter. Det är väldigt små marginaler i mellan många däck i toppskiktet, och dom allra flesta ligger i ungefär samma prisklasser. År efter år är det samma tillverkare som slåss om topplaceringarna, och de finns väl kanske en anledning till det? Ska man kompromissa lite så verkar faktiskt Hankook Winter i*Pike RS W419 vara ett bra val. Enligt testerna ligger den och smyger precis bakom "topp-däcken" samtidigt som prislappen är snällare mot plånboken. |
|
|
Har man 1-2km till jobbet förstår jag inte varför man någonsin kör bil? 1. Går det ingen buss? 2. Sälj bilen. Köp en moped. Jag skulle må psykiskt dåligt av att kallstarta bilen och stänga av den efter 1km... Sen att det också är miljömässigt förkastligt är en annan femma. |
|
| O_o | |
|
Något OT men jag håller verkligen med. 1-2 km är gångavstånd. Maximalt cykelavstånd. Själv har jag ca 0,8km till mitt garage. Det är en skön promenad på max 7-8min i maklig takt. Som svar på frågan, köp riktiga vinterdäck om du verkligen måste köra :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.