|
|
|
|---|---|
|
Jag har en X3 som jag köpte ny, utan medföljande vinterdäck. Jag undrar helt kort var jag enklast köper nya vinterdäck? Är det via BMW eller är det hos dem jag tänkte låta skifta mina däck samt förvara sommardäcken? Finns det någon vedertagen "bra och pålitlig" kedja som de flesta använder? Jag är helt ny på detta varför frågorna säkert ter sig väldigt nybörjaraktiga. Som information kan jag även nämna att jag hellre betalar lite extra bara det blir bra i slutänden. Jag behöver bra däck som är dubbade då jag kör en del i norra Sverige, gärna med fina fälgar som har BMW-emblemet precis som mina sommardäck har. Tacksam för er hjälp. S | |
|
Varken eller skulle jag vilja säga. Din BMW-återförsäljare kommer skinna dig och dessutom tror jag att du får runflat på vinterdäcken också vilket inte är nån hit. Jag brukar beställa vinterhjulen online på Svenska Gummihuset, finns liknande sidor också men dessa brukar ha bäst utbud. Förmodligen mindre än halva priset gentemot originalfälg hos BMW, då kan du välja snyggare hjul också, som allt hos BMW så måste du beställa det dyraste för att få något som ser anständigt ut. Sen kan du förstås lagra och byta dem hos däckverkstaden ändå. Dubbdäck har jag övergivit sen några år tillbaka och kommer nog inte gå tillbaka till det, vintrarna är odramatiska både med och utan dubb men skillnaden är att man slipper knattrandet på barmark hela tiden. Men så har det också att göra med att det bara råder riktigt vinterväglag typ tre veckor om året här i Stockhom numera. I mitt tycke bör också fälgen aldrig vara större än 17 eller 18 tum, oavsett säsong. |
|
|
Tack för tips, Saab9-5. Det var mycket bra råd. Jag gillar för övrigt inte heller för stora fälgar. Om ni andra har fler råd så tas det gärna emot också. Tack. |
|
|
Kan tycka att blocket kan vara bra, dessa tillexempel: Tips: "Vinterhjul med Continental till BMW X3" Länk Finns massor att välja på. Jag är mera av att välja orginalfälgar, har tyvärr haft problem med vibrationer i tidigare bilar och då har inte BMW tagit på sig det när fälgarna inte är orginal...... |
|
|
Man brukar dela in vinterdäck i tre stora huvudgrupper: 1. Dubbdäck (bullrar lite mer men har bra grepp på snö/is och även på torr och våt asfalt - är förbjudna på några få innerstadsgator i Stockholm och Göteborg) 2. Nordiska dubbfria friktionsdäck (tysta, bra grepp på snö, hyffsat på is men sämre än dubb, dåligt grepp på våt och torr asfalt) 3. Centraleuropeiska dubbfria friktionsdäck (liknar mer sommardäck, tysta, bra på våt och torr asfalt, ganska dåliga på is och oftast även dåliga i snö) Fundera lite på vilken typ av däck som passar dina behov bäst. Glöm inte att bara för att bilen har fyrhjulsdrift och lite högre markfrigång, råder alltid fysikens lagar när du skall svänga eller bromsa! Därefter tycker jag att du skall läsa in dig på de däcktester som gjorts av t ex. Vi Bilägare, Teknikens Värld, Auto & Motorsport samt Råd och Rön. Därefter läser du testerna lite mer noga och funderar över hur din "körprofil" ser ut i förhållande till hur vägarna ser ut där du normalt sett kör. Däck är ALLTID kompromisser, det går t ex. inte att göra ett däck som är supertyst, har supergrepp på våt och torr asfalt och har supergrepp på is och snö.... Köp "märkesdäck", de är sällan eller aldrig riktigt dåliga på något - men som jag nämnde tidigare; läs däcktester för olika tillverkare prioriterar olika egenskaper i olika däckmodeller! Leverantör av däck finns det mängder av! Näthandlare som däckonline, popgom.se, bythjul.se etc. fungerar bra. Men du måste få däcken monterade också om du inte köper kompletta monterade hjul från dem (de säljer kompletta hjul). Köper du däcken från en lokal däckfirma blir det normalt sett lite dyrare, men många tycker att det är värt lite extra pengar då servicen kan vara bättre. BMW-klubben har medlemserbjudande som kan vara förmånliga när man skall köpa däck - kika på BMWCS hemsida. Skippa RFT-däck som redan nämnts i tidigare inlägg! De är stötiga, bullriga och framförallt styvare i stommen, vilket gör dem till sämre däck rent greppmässigt - något som blir ännu tydligare för vinterdäck! Som lök på laxen är de mycket dyrare än vanliga däck också. Köp ett däcklagningskit med en liten luftkompressor (finns hos BMW, Mercedes, VAG, Volvo, stora däckfirmor mfl.) för pengarna du sparar genom att köpa riktiga däck i stället för RFT, så har du säkrat upp dig mot ev. normala punkteringar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Just nu har BMW faktiskt bra kampanjer på vinterhjul. Har för mig att ett komplett set med 17-tummare (225-65-17) till X3 går loss på ca 18kkr hos BMW just nu, osäker på om detta gäller dubbat. Nu var det länge sedan jag hade min X3 men då var det lite speciella dimensioner till den modellen så däcken var ganska dyra, ca 3000kr styck, så då var BMWs hjulsats prisvärd i sammanhanget jämfört med att köpa däck och fälgar separat. Ett annat alternativ är ju att köpa ett begagnat set med BMW originalhjul på Blocket med slitna däck och sedan köpa nya däck och lägga på. Då får du ju också möjligheten att välja precis de däck du vill ha. |
|
|
Med tanke på dina önskemål låter det som att det bästa alternativet att anlita en BMW-verkstad i din närhet. Kontakta både Bilia Group Stockholm samt Bavaria för att få det bästa erbjudandet. |
|
|
Sylvia H, Min BMW-handlare gav 15% rabatt på deras ordinarie prislista. Fortfarande dyrt, men alltid något. |
|
| Har också nyligen köpt en ny X3:a och jag beställde vinterhjul från BMW. Tittade lite på andra alternativ först, men hade dels svårt att hitta alternativa fälgar med exakt rätt navhål och ET-mått och dels så kräver min X3:a däcktryckssensorer i hjulen för att TPMS ska fungera. Dock vet jag inte om det gäller din bil. Har du silverfärgade luftventiler på hjulen så är det sensorer och det lönar det sig i stort sett inte att köpa hjul någon annanstans. Att eftermontera däckttryckssensorer på X3:an är sjukt dyrt. Fick en offert på nästan 10000:-(!). Köper man kompletta hjul med sensorer så blir det dock mycket humanare pris. Jag valde BMW original vinterhjul med centraleuropeiska friktionsdäck. Jag bor dock i lägenhet i Stor-Stockholm och där jag bor fungerar snöröjningen utmärkt för det mesta, så jag kör mestadels på barmark under vintern. | |
|
"Kan tycka att blocket kan vara bra, dessa tillexempel: Tips: "Vinterhjul med Continental till BMW X3" De där fälgarna är ju inte till BMW X3. Det är 5-serie-fälgar som man har satt X3-vinterdäck på. Både fälgbredden och ET-måttet är fel. |
|
|
Kollade inte så noga, sökte på X3 och det stod X3 i annonsen, finns antagligen många andra annonser att välja på.... Dock lurigt om det inte är rätt fälg? |
|
|
Köp kvalitet, det lönar sig. Har själv en nästan ny X4 och jag fick bra pris på 18" fälg 307 med Hakka 8 dubb och RFT när jag köpte bilen. Helt i nivå med däckonline.se Har för mig att din BMW assistans vid punktering inte gäller om du inte har RFT däck. Många varnade även mig för RFT däck, men nästan alla som hade en åsikt om detta hade själv ingen praktisk erfarenhet av just RFT däck. Själv är jag mycket nöjd med mitt val. |
|
|
Köp däck, och fälg, från et lokalt firma. BMW eller någon annan däckverkstad. Precis som du betalar jag (numera) gärna lite extra för att allt skal bli bra, och lösa sej smidigt om något går fel. Det är INTE smidigt att reklamera till däckonline..... En däckverkstad är heller inte lika hjälpsam med ombalansering vid ett återbesök i fall du kommer med lösa däck som du köpt via internet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.