AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.829

Lite erfarenheter av MyMoney

Har precis sålt en bil privat till en köpare som använde sig at MyMoney via Motormännen för att finansiera bilen. Blev först lite förvirrad då mina tidigare sälj alltid skett via direktöverföring eller via postväxel på bank. Hittade väldigt lite info om dem på AP. Tänkte därför dela med mig av mina erfarenheter.

Som säljare skriver man under ett betalningsunderlag med kontonr och bifogar kopia på körkort och registreringsbeviset (gula lappen) och skickar in via post. Köparen signerar ett kontrakt via mobilt BankID. Därefter får man en bekräftelse på att alla dokument är på plats och kreditspärren på bilen kan lösas vilket tog ca 10min i mitt fall då MYMoney fick kontakta SHB finans. Därefter fick jag som säljare bekräftelse på att pengarna var överförda på kontot och restskulden löst. Dessutom tid de hand om ägarbytet.

Förutom att säljunderlaget måste skickas per post var det en väldigt smidig affärsprocess vid privatköp som kan genomföras till stor del utanför bankens öppettider.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Låter smidigt om man säjer lite dyrare bilar. Vad kostar tjänsten att använda?
Annars tycker jag helt klart att swish är det smidigaste alternativet.
Den kostar inget extra. Du genomgår kreditprövning samt får betala den ränta och eventuella avgifter MyMoney lägger på i samband med lånet. Köparen fick en aktiv ränta på 3,99% om jag minns rätt men denna är säkerligen individuell.

Swisch är också bra men blir lite krångligare på bilar köpta med kredit då kreditspärren skall lösas hos finansbolaget. Blir mycket enklare om de olika bolagen kan snacka med varandra direkt :-)
Gillade också att de tog hand om ägarbytet vilket hände samma dag som affären gjordes upp!
Min erfarenhet för drygt ett år sedan var i princip den motsatta.
Mycket krångligt och tidskrävande för mig som säljare.

Tittade igenom det mail jag fick från MyMoney:
"För att utbetalning av kreditbeloppet ska kunna ske direkt till säljaren är det viktigt att vi får in följande dokument i sin ordning

Avbetalningskontrakt (ifyllt av köparen och säljaren på två ställen)
Utbetalningsunderlag (ifyllt av säljaren på två ställen, ägaren till bilen)
Leveransgodkännande (ifyllt av köparen)
Del 2 av det senaste reg beviset (Skickas ej till transportstyrelsen)
Kopia på respektive id-handling

När dokumenten är inkomna enligt instruktioner genomför vi ägarbytet och betalar ut kreditbeloppet till säljarens konto (Cirka 3 bankdagar innan pengar syns på konto)."

Har inga som helst lån på mina bilar och vill inte lägga tid och energi på andras kreditlösningar. Tacka vet jag Swish. Det tar sekunder.
Nu verkar det dock som att de har sett över sina processer något.
Ja det har tydligen hänt en hel del på ett drygt år och jag var också skeptisk först. Tycker man det är jobbigt att fota sitt körkort, den gula lappen och godkänna ett dokument med mobilt BankID så är kanske svisch ännu enklare. Men swisch löser inte kreditspärrar och det vore synd att behöva ditcha en bil för att säljaren inte betalat den kontant. Sen är det också praktiskt att som privatkund kunna finansiera med bilen som säkerhet.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hade jag flera köpare samtidigt på bilen undrar jag om jag skulle ha tålamodet att styra med det där? Men det har man ju oftast inte så det kanske är värt det för att få bilen såld, framförallt i högre prisklasser är det rätt vanligt med finansiering.

Antar att det var Volvon som rök? Gick fort i så fall :)

-------
//Lövet
Till viss del kan man ju välja vem man vill sälja till men väldigt få köpare har 300kkr på kontot som de kan swisha över. Numera är ju de flesta banker och finansbolag ganska restriktiva med att låna ut pengar till bilar om det saknas någon form av säkerhet. Tidigare kunde man bara be om ett billån och postväxel och sen blev det bara att köpa - om det sedan blev en bil eller köksrenovering var det inte full koll på.

Ja det var Volvon som rök - gick rätt snabbt kan man säga men hade också tur med att rätt köpare dök upp ganska snabbt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har nu också precis gjort en affär via MyMoney. Lite halvskakig process trots allt och framförallt reagerade jag på att de gjorde ägarbytet (via kontrollkod) INNAN de förde över pengar. Enligt de själva så gör de egentligen båda samtidigt men på grund av att MyMoney bara har 1 bank (SEB) så tar det ibland flera dagar för pengarna att komma till mottagarkontot. Det innebär alltså att jag under en period varken hade fått betalt eller ägde bilen längre. Kändes sisådär. Nu är jag lyckligtvis ganska lugn vid ägarbytet eftersom jag gjort många (och också vet att de kan backas) så det gick bra den här gången.

Kristoffer: Hur gjorde du med köparens kontantinsats. Betalade han den direkt eller när bilen hämtades? I mitt fall tog jag 50% av kontantinsatsen när vi började processen och resterade 50% när bilen hämtades.

-------
//Lövet
Lövet: Jag tog 30% kontant innan processen startade. För att MyMoney ens börjar sin process så måste säljaren godkänna att kontantinsatsen kommit in på kontot.

Håller med dig om att det känns skakigt att lämna bort bilen innan pengarna kommit men det fungerar egentligen på samma sätt om man köper en bil av en handlare men finansierar den via banken. Då tar det också några dagar innan alla pengarna kommer in till handlaren.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hmmm, jag godkände ingenting vad jag märkte. Signerade bara utbetalningsunderlaget. Kanske stod där någonting om att handpenningen skulle vara betald redan då.

Nåväl. Även om processen inte var 100%-ig så var det ju helt klart värt det för att sälja en bil som antagligen inte blivit såld till honom annars. 0kr prut är värt lite krångel ;-)

För övrigt valde killen 6 års avbetalning och 40% restskuld. Den kalkylen tror jag inte mycket på direkt...

-------
//Lövet
Jag hade faktiskt kontakt större delen av processen via telefon med en väldigt trevlig och serviceminded person på MyMoney som berättade exakt vad som gällde. För att MyMoney skall betala ut lånedelen måste kontantinsatsen vara betald direkt till säljaren. Det gjorde det möjligt att sova lite bättre på natten efter affären då pengarna kom in först efter lunch dagen därpå. Men som jag skrev, det fungerar likadant hos bilhandlare när kunden finansierar den via utomstående finansbolag.

Precis som du själv är inne på så är det sällan man har lyxen att kunna välja vem man vill sälja till om man samtidigt vill få ut så mycket som möjligt och kunna sälja bilen smidigt. Och jag ser det som en stor fördel att de smidigt kan lösa kreditspärren på en bil och man slipper hålla sig till bankens öppettider.
6års avbetalning och 40% kontant - om det nu inte var en Porsche 911 3,2 -88 i fint skick du sålde så låter det inte särskilt smart, nej.
Påminner om min tidigare V70 T5 jag köpte där den stackars säljaren fick föra över pengar från sparkontot för att täcka räntan (7,95%!) och skulden på lånet som översteg köpeskillingen på bilen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.