|
|
|
|---|---|
|
När jag drar iväg när bilen är nystartad känns den klart mycket starkare och piggare och svarar på gaspådrag. Sedan när motorn är genomvarm känns gensvar ganska ljummet också. Är det ett fenomen att den helt enkelt får så mycket mer bensin när den är kall(choke), så man förmodligen skulle storkna om det skulle bli genomsnittlig förbrukning? Eller är det något man kan göra något åt? Har provat reseta detta med throttle response, och nollställa det så den får lära nytt. Den går snålt, runt 0.70l/mil vid strikt landsväg, och runt 0.8l/mil blandat när jag kör 2-3 mil per start. Trevligt iofs, men det styr man med körstil också. Skulle vilja känna mer klös vid pådrag. Tack. | |
|
En motor lämnar mest effekt om den går lite "fett", så troligen har det med kallstarten att göra då den fetar på bränsleblandningen. Du kan testa med att slå i en flaska RedLine SI-1. Det kan ju vara lite avlagringar i injektorerna. SI-1 är en av få produkter av den typen som faktiskt fungerar riktigt bra! Har en Hynda Santa Fe som har småryckt sedan vi köpte den (då hade den gått lite drygt 6000 mil), testade diverse åtgärder (byte av tändstift, översyn/rengöring av alla kontakter, rengöring LMM mm.) utan större framgång - blev iofs lite bättre för varje åtgärd men aldrig riktigt bra. Sedan tänkte jag att jag skulle testa att slå i en hel flaska SI-1 (hade "underhållsdocerat" tidigare) och då gick motorn lite "rått" de första 10 milen för att sedan gå allt bättre. Nu är rycken borta...! Skulle inte snålat från början, utan slagit i en hel flaska direkt i tanken! :/ Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Många tack, JB, skall prova Redline SI-1. Minns en gång när jag provade Shell V-power 98 oktan och motorn kändes klart annorlunda. Men det var första gången. Det innehåller väl diverse tillsatser, men kanske helt andra saker, ingen aning. Man kanske skall köra lite V-power någon tank inemellan, och likadant med SI-1 inemellan. Förmodligen bra underhåll. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.