AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.427

BMW 330 2006 går ojämnt vid kallstart

Hej. Min far köpte en 330 XI 2006 Aut. Enda sen han köpte har den gått dåligt vid kallstart, hörs som den inte går på alla cylindrar. Vi har nu bytt alla tändstift samt förnyat 6:ans tändspole. Efter att tändspolen byttes gick den bra ett tag men nu har den börjat krånglat igen. När man kallstartar bilen går den ojämnt gasar man upp den så går den normal igen. Ibland när man stannar i rödljus så knycker motorn till. Inga motorlampa tänds fast motorn beter sig så här. Felkoder på vanosen fanns i minne när jag kollade upp. Tror ni detta är spridare som är problemet, eller vad tror ni?
Går det att mäta en tändspole med en universalmätare? Igårkväll pillade jag på 6:ans tändspoles elkontakt och efter det fungerade bilen klockrent. Idagmorse när jag starta bilen så gick den hackit på tomgång igen.
Bilen är körd nästan 20000 mil så jag tänkte pröva på att rengöra Vanos solenoiderna. Kan man rengöra dem med tryckluft samt brake cleaner?
Har nu rengjort vanos solenoiderna dock kvartstår problemet.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Dör han ibland när du bromsar in, eller känns orkeslös på gasen?
Tänkte om det är kamaxelgivare? (Bytte på min E46 vid 22 tusen mil då han betedde sig så)

Nej motorn har inte dött fast jag har bromsat in. Orkeslös på låga varv ja ibland tycker ja. Funderar om det skulle kunna vara disa ventilen som orsakar detta problem.
Hej. kopplade igår datorn fast igen. Där fanns följande felkoder 2A98 och 2A82. Förra gången jag hade datorn fatkopplad raderade jag inte dem men nu gjorde jag det så nu får vi följa med o se om dom kommer tillbaka. Tror ni detta orsakar att bilen går dåligt vid kallstart?
Har inte ännu lyckats lösa problemet. Har någon nån aning vad man bör göra. För tillfället finns inga felkoder. Bilen skjuter i avgasröret när motorn är kall, men går bättre när den är varm. Men ibland känns den rätt slö vid varm motor. Bilen var hos bmw och dom hittade inga fel på den. Vad göra?
Ni
962
Nip
320i-04
Helt annan ände av problemet - men har du provat bränsletillsatser?
Det finns väl allt från spa-liknande hälsokurer till fuktabsorberande.

Det är väl speciell bränsleblandning just vid kallstart, så därav kanske var tanken.

Billigare att prova än att byta allt från ena änden motorrummet till det andra.
Bra ide. Vill som sagt inte bara byta ut delar för skojs skull utan vill ju hitta felet. Finns det något bra medel att rekommendera?
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Google är din vän.

Länk till en tråd på AP ang felkoderna: Länk

• 2A98 Crankshaft-inlet camshaft, correlation- Value outside reference range
• 2A82 VANOS intake- stiff, jammed mechanically

// Jonas

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Kan ju vara så att ventilerna till vanos är så slitna/fula med skit att de behöver bytas till nya. Oljan till vanosventilerna på en N54 (335i) är ofiltrerad och bedömt är det likadant på din pappas bil (N53?)

Halvera oljebytesintervallen är ett gott råd. 3000mil/2år är förkastligt...

// Jonas

Jag kan ju ta och pröva rengöra den ordentligt en gång till. Kan ju även då pröva att flytta plats på dem. Hjälper det inte är det ju inte trots allt så dyra att inskaffa nu ventiler.

Alexander
Hej. Nu har bilen varit till BMW. De menade på att hela topplocket inklusive ventiler skall bytas. Hela kalaset skulle gå löst på 10000€!. De påstod att d har bytt på några andra likadan bilar samma delar. Tycker det låter skitdyrt, har kollat lite runt på ebay o från tyskland får man ju en begagnad motor för ca 3000€.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.