|
|
|
|---|---|
|
Såg en E60 i blocket med nybytt motor: Länk Min fundering är: Kommer den att dra bensinförbrukning enligt den 2007 motor? För 2007 dra betydlig mindre än 2005:or | |
| Om du tänker efter lite så tror jag att du kommer fram till rätt svar själv :) | |
|
Haha, oavsett motor är det där inte någon bil man främst köper för att den är snål på soppa ;-) (10 personer kommer att hoppa in här nu och bedyra att deras kärra går på 0,5 trots 272 hkr, bara man kör under 150..) // Magnus |
|
| Jo klart man köper det pga av soppa förbrukningen. Man är ju bara dum om väljer en äldre modell som ha mindre hk och dra mer soppa när man kan få en som ha mer hk och dra mindre soppa. Dummaste jag hört! | |
|
Det går inte bara att montera in en LCI-variant/ N53 motor i en bil som är pre-facelift med N52. Både tekniskt samt juridiskt. Jag skulle verkligen undersöka vad det är för motor egentligen som sitter i bilen. Innan det så är det omöjligt att svara på din fråga. |
|
| Kanske ska ringa bmw och frågan dem istället. | |
|
OM det är bytt motor och kablage och allt möjligt så klart den drar lite mindre. "Man är ju bara dum om väljer en äldre modell som ha mindre hk och dra mer soppa när man kan få en som ha mer hk och dra mindre soppa. Dummaste jag hört!" Beror på... Om man t.ex. vill åka billigt kan det vara VÄLDIGT smart att välja en äldre modell som drar lite mer.... |
|
|
Marin849: Det där va inget logi alls med man ska välja en äldre modell som dra mer i bensinförbrukning. <just sayin Sen enlig F.X så går det inte med LCI-variant/ N53 motor i en bil som är pre-facelift med N52. Både tekniskt samt juridiskt Så vem har rätt eller borde man fråga BMW för det rätta svaret? |
|
|
Förstår inte hur du tänker. En bil kostar mer än bensin en man häller i tanken!! Köp en bil för 200-250kkr så tappar den i värde kanske 48000 per år. Det är 4000kr per månad. Om du kör 1500 mil per år tankar du för typ 1400kr/mån. En äldre bil kanske drar 0,1l/mil mer dvs 175kr/mån. Och den gamla bilen har en värdeminskning på säg 1500kr/mån. Så visst, du sparar 175kr/mån på bensin och betalar 2500kr/mån mer i värdeminskning. Grattis. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
BMW skulle aldrig ens försöka montera en annan motor så de kommer nog bara svara att det inte går. Det är heller inte tillåtet. Omöjligt är det förmodligen inte men drar nog med sig byte av många styrmoduler också, samt fulkodning/omkodning för att det ska fungera. Fråga säljaren om mer info? "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Jaja om du tänker på den prisklassen så klart. Den biten håller jag också med dig. men nu snacka vi om 69000 prisklass som den jag länkade E60 kostar. Den här jag länkade hade bytt motor vilket jag hoppas på samma bensinförbrukning som en 2007. I detta fallet kostar den ju som vilket 2004-2005 som helst. För hade det varit sant så är det ju bra satsa på den istället för en med gamla motor. Förstår du nu? Sen så om man kollar på sista bilden på annonsen så är det flesta bytt enligt kvitton. men tror knappas omkodning och styrmoduler. |
|
|
Förstår! Samtidigt är ju risken större att något pajar på den nya motorn, då den har direktinsprutning, nox-rening, givare mm som kan bli dyrt att reparera. Den gamla har "bara" Valvetronic och vanlig insprutning utan magerdrift om jag minns rätt, dvs inte lika stor risk för dyyyr reparation. |
|
| ja kanske hoppar över det då. Ägaren skrev på annonsen att garanti finns på nya motorn. Ja som du säger kanske inte alla komponenter är garanterad. Jaja få leta vidare... | |
| Bmw vet lika lite som vi. Det som spelar roll är ju vad det är för motor som sitter i. Årsmodell på motor säger lite, motorkod är det som är intressant. | |
|
Motorn kan det ju vara garanti på även om det är ett "icke tillåtet" byte. ///BMW - Was sonst! |
|
| Var står det att det är en N53-motor? Kom ihåg att det finns N52 med 272 hk. Motorn kan t.ex. komma från en X3 E83 3.0si(eller X5 för den delen), vilket känns troligare eftersom styrning och kabelhärva lär skilja väsentligt mellan N52 och N53. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.