|
|
|
|---|---|
|
Hej Börjar luta åt en manuell F11 eller F10 men har inte provkört än. Hur är BMW manuell? | |
|
Diesel=auto Bensin = vad du föredrar. Tror dock de flesta föredrar auto även där. |
|
|
F1x manuell är helt ok, men ganska så svår att hitta - tror det är kring 85% auto -15% manuell, och de manuella är företrädesvis 520d i snikversion. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Haj Narvselius, ja jag har märkt det, inte så nice. Och 520i är enormt sällsynta. Det är ont om F11 och F10 överlag tycker jag så vida man inte vill ha en som gått 15000+ |
|
| Är själv inne på en manuell F1x men såg nyss att mittkonsollen får en ful svart plast runt spaken på manuella. | |
| Av ren nyfikenhet, varför vill man ha en manuell femma? | |
|
Lus: För min egen del så tar jag hellre manuell då automaten kostar 10k extra som jag hellre lägger på annan utrustning och har en som skall övningsköra där hemma. För mig är automat mer gubbkänsla, kör gärna manuellt och tycker 5:an funkar fint som manuell. Snart är alla bilar diesel och automat, hemska tanke! =) |
|
|
Har resonerat lite som "macckan" tidigare men den 8-stegade automaten har gjort att det var länge sedan jag saknade en manuell låda i en BMW. Den växlar snabbare i sportläget än vad jag mäktar med och den ser alltid till att ha en växel som passar motorvarvet. På 3-serien E9X är det många som haft problem med manuell låda till dieslarna med slitna svänghjul och svårdoserat dragläge. Kanske inte den bästa bilen att övningsköra med? |
|
| Jo, i en nybilsaffär med högst begränsad (tjänstebils)budget, men det verkar som TS letar begagnad. Olika smak antar jag. Tänker att kanske för 15-20 år sen, när femserie fortfarande var lite dynamisk och spänstig, men nu är de ju mest tunga och komfortiga, så då gör väl automaten bilen mer rättvisa? | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Automat alla dagar i veckan. Det finns ingen anledning alls till att ha Manuel om du inte ska köra på bana typ. |
|
Inte bara håller automaten bättre, den kostar dessutom inte heller 15-20 extra begagnat utan snarare 5-10. Givet tillval! ------- //Lövet |
|
|
Om du inte har provat båda alternativen och kan ställa dem mot varandra så gör det först givetvis. Kör själv automat men har också provat en manuell f10:a och ser man till känsla osv så tyckte jag den var trevlig, så det behöver inte vara ett tokigt val. Vad du får tänka på är att vid manuell, så har du inte de två drickahållarna framför spaken som du har vid automat, utan du har endast 1. En lite men kanske inte helt oviktig detalj! :) |
|
| Tycker att F1X ser billig ut i inredning med manuell. Sedan är väl inte den manuella direkt dålig, bara det att automaten är så fantastiskt trevlig! | |
|
Tog manuell i min F11 av en orsak, att barnen skulle övningsköra. Det var aldrig aktuellt med en till bil för oss, och det jag förlorar i andrahandsvärde pga växellådan hade nog gått åt i kostnaderna för en till bil. Nu kör inte jag så mycket i kö, men bilen är ju inte så tokig med manuell. Provar också att inbilla mej själv att min manuella 20d 2wd är drygt 100kg lättare änn en xdrive, och därmed riktigt smidig och kvick:P Lådan i sej tycker jag har en riktigt fin känsla. |
|
Transocean |
Manuella BMW kommer med riktig fina växellådor. Men automatare är trots allt mycket bättre, bara sitta och njuta. Om vi snackar om manuella dieslar så brukar svänghjulet på dom börja krångla vid 10 000 - 15 000 mil, vilket kostar pengar att åtgärda, mycket pengar. Jag ser egentligen inga som helst fördelar med manuell låda idag. Och om det är övningskörning det gäller, varför inte skaffa en E36 320i med manuell låda? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.