AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.543

E39 kupéfläkten spökar?

j0mpa
Hej, har läst massa om ikkefungerande kupéfläktar och jag har ett problem.
Min fläkt fungerar till och från, har bytt fläktmotståndet men det är samma problem, kan fungera klockrent i 2 veckor sen vara död i 1 vecka!

Har kollat säkringar, kablar(så gott jag kunnat).

Fläktmotorn går runt väldigt lätt (har snurrat på den med en mejsel) så utesluter motorn då den går väldigt tyst och fint.. NÄR den fungerar dvs!
Det börjar bli riktigt kallt ute nu och inte skönt utan fläkt!

Börjar ledsna på detta nu, har ni några tips vad jag kan göra? Vill helst inte lämna in den då det kostar massor!

Tack på förhand!

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Är batteriet OK? Jag hade detta på en E60. Den reglerade ner fläkten för att batteriet var dåligt
j0mpa
Okej, vet ej hur gammalt batteriet är, har laddat det en gång sen jag köpte bilen i sommras, men ska testa med ett annat!
Det känns att det är för enkelt om det vore felet, men hoppas kan man ju alltid göra!
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag bytte batteri och direkt gick fläkten på fullt :)
j0mpa
OM det är felet så ska jag tvätta din bil!! ;)
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Hur gick det?
j0mpa
Dagen efterså startadefläkten, har inte bytt batteri fläkten fungerartills vidare, så det måste vara glapp eller jordfel?:)
j0mpa
Men den kan sluta fungera om en dag eller 2.
Jag skulle byta fläktmotståndet ! Haft många bilar med samma symtom,och efter byte av fläktmotståndet funkar det ua !
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Han har gjort det redan. Det kan vara batteriet
j0mpa
Har som sagt bytt motståndet, ska byta batteri och se om den fungerar vidare.
j0mpa
Hej igen! Nu har fläkten slutat att fungera igen och jag har köpt nytt batteri och det fungerar inte!
Har kollat säkringar, sladdar, ja de mesta, men får det ej att fungera... Vad kan det vara för fel? Motstånd har jag som sagt bytt utan resultat... har läst nått om "brända kablar" Vilka kablar menar man då? mvh john
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Kanske mäta med en voltmeter för att veta om kablarna verkar vara hela?
j0mpa
jaaaa...Börjar ledsna på fläkten nu, blir väl att lämna in bilen.. Vet ej vad jag ska göra mer...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Hade ur fläkten på en E39 före hjul det är ett antal timmars jobb då man måste lyfta instrumentbrädan mm. Tog nog hela dagen har jag för mig.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
j0mpa
Problemet löst!!!
Fläkten fungerar kanon igen!
Det var kabelhärvan till fläktmotståndet som var glapp, så den är bytt! Passade på att byta bakhjulslagret på samma gång,

Lämnade in på firma, har en audi i garaget och kallt för att hålla på ute, men nu funkar de och de va värt varje öre! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.