|
|
|
|---|---|
|
Funktionen att rutan åker upp/ner när man stänger och öppnar dörren har börjat kärva lite. Oftast fastnar den i stängt läge för rutan så att säga. Hissar man ner fönstret och stänger dörren och sen hissar upp rutan igen så håller det tätt. Vet att på äldre coupér så kärva i mellan åt den lilla knappen som sitter i själva dörrlåset, men nyare modeller har inte likdan konstruktion?! Har inte hunnit kolla mer ingående på dörren ännu. Men tänkte kolla i fall det ofta är samma sak det beror på? | |
|
E82 är väl 1-serie coupén? Och jag antar att det är din E82:a det gäller? Det kan vara fotrumsmodulen som krånglar för den gjorde det på min. Om fotrumsmodulen går sönder så går t.ex. rutorna inte ens att manövrera. Den gick som sagt sönder på min för ett par år sedan. Om fotrumsmodulen inte går sönder men likväl krånglar så låter det väl typiskt som att rutorna skulle bete sig så som du beskriver. Fotrumsmodulen är rätt dyr, ca 10 000 kr har jag för mig inkl arbete. Det gick dock på min maskinskadeförsäkring. |
|
|
Precis, är 1:an de gäller. Men om de är den modulen som krånglar så borde det även påverka andra funktioner? Vilket de inte gör. Blir de ingen felkod på modulen om den krånglar eller går sönder? |
|
| Min 1a blev sån i vintras, bytte hiss motor sen funka det fint igen. | |
| Jag har ingen aning om vilka fler funktioner som fotrumsmodulen styr. Det borde det bli. | |
|
Niklas: Fungerade de att hissa och dra ner fönstret som vanligt innan du bytte motor? Men sitter de ingen givare eller vad man ska kalla de någonstans i dörren som känner av när dörren öppnas och stängs? |
|
| All elektronik sitter i motorn. Lätt att byta. Min va helt död i översta läget men läst om liknande problem som ditt där det också varit motor | |
|
De är så pass. Blir väl till att byta motorn då. Är det bara nr 2 som du bytte? Länk |
|
| Yes | |
|
Blir till att beställa en till veckan då. Går det bra att lossa dörrsidan utan att koppla bort batteriet? Tänkte mest av säkerhetsskäl för airbag och sånt? |
|
| jag har för mig att batteriet skall vara frånkopplat och bilen skall ha varit strömlös i minst 15 minuter innan arbete påbörjas med airbag-komponenter. | |
| Sitter inga airbag komponenter i dörrsidan på 1 serien | |
| Se där. Har inte ens tittat utan antog att alla modernare bilar hade komponenter i dörrsidan. Men då är det väl bara att öppna dörren och börja skruva då. | |
|
Har märkt att det är samma sak på båda rutorna. Då borde de med andra ord bero på något annat än själva motorn?! Hissarna fungerar utan problem annars. Så känns som problemet är någon annanstans... |
|
|
Hej Har du tillgång till en bmw data så ska du köra en initiering utav fönsterhiss motorerna i första hand innan du byter ngt. Det räcker oftast bara att lära in dom på nytt :) BMWUpdateSWE |
|
|
Tack för det tipset. Vore ju fint om det bara behövdes göra en initiering. Har tyvärr inte tillgång till något sånt på program. Vet ingen i min närhet som har det heller faktiskt. Inte vad jag kan komma på nu iaf. Kanske ska ringa Bmw i morgon och kolla om dom kan pröva köra en initiering utan att hålla på med en massa felsök först. |
|
|
Fick tips om att försöka initiera rutorna själv först igenom att hissa ner fönstret fullt och sen hålla kvar knappen ett tag för att den köra upp fönstret fullt och sen hålla kvar knappen även där. Då ska rutan veta vart den har sina ändlägen. Men tyvärr fungerade inte detta, så de blir att lämna in på Bmw då jag inte vet hur jag ska felsöka själv mera. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.