|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Putt84 |
Hej, har själv en Civic (Type-R) 2010, och servicekostnaderna är helt klart överkomliga trots att det är "toppmodellen". Service är 1 gang per år/2000 mil och går på runt 3000-3500 kr på Honda-verkstad. De enklare modellerna är troligen billigare. Om hon håller till i Stockholm kan jag varmt rekommendera Rosenholtz på Gävlegatan som är en suverän verkstad. Stora nackdelen med Civic verkar vara designen som antingen är hata eller älska. |
|
Ja designen är ju lite speciell. Tyvärr så är utbudet väldigt begränsat för Civic just nu, i alla fall i Västra Götaland. |
|
| En kompis till mig har kört Honda CRV i 10 år och så särskilt dyra är inte servicarna som de var tidigare - vissa lokala auktoriserade Honda versktäder har dessutom regelbundna kampanjer och rabatter. I genomsnitt ligger en årlig service på mellan 2-3kkr. Att jämföra med 4500kr för ett oljebyte samt microfilterbyte hos Audi malmö på vår tidigare A3 1,6TDI... | |
|
Men man får ju ta hänsyn till hur långa serviceintervaller det är också. 4500:- för Intervallservice och friskluftsfilter låter hysteriskt dyrt för en A3. MVH Christofer |
|
|
Har haft 4st Audi och det är den i särklass dyrast bilen att serva och reparera som jag har haft. |
|
|
Audi kör väl 3000 mil /24 mån? I så fall är min sambos Peugeot 308SW 1.2t ännu dyrare. Den kräver service var 1500e mil / 12 mån för 2700kr :-( ------- //Lövet |
|
|
Hade jag en Audi/VW så skulle jag nog definitivt serva den varje år/1500 mil med tanke på de problem de har med kamkedjor mm. |
|
| Japp, audi kör 3000 mil/2 år (i teorin?) med det är ytterst få ägare som kan köra så länge mellan servicearna. Oftast säger bilen till om servicebehov betydligt tidigare. Dessutom är det då dyr longlife olja så ägarna tjänar nog marginellt på det jämfört med 1 år och 2-3000 mil som de flesta märken kör med. | |
|
Ja 4500 är dyrt - vågar inte tänka på vad den större servicen kostar...men på A4 gick den på 7500 på samma verkstad. Så trots långa intervall blir det dyrt. Audi Malmö är dyra, likaså runt de större städerna. Om jag köper en VAG privat någon gång kanske man bör överväga köra till Karlstad för service? ;-) |
|
Putt84 |
Pew: Har svärmor några direkta övriga krav, typ 3- eller 5 dörrar, utrustning osv? En nackdel med Honda är att passagerarairbagen inte går att koppla ur, bra att veta om hon ska köra barnbarn t ex |
|
Hon skjutsar våra barn en del så det underlättar ju med minst fyra dörrar. Men de är snart 7 och 11år och sitter bak så krockkudden spelar ingen roll. Sen jämför hon ju med en Golf från -01 så hon har nog inga större krav på utrustning mer än AC. Backsensorer vore kanske inte dumt men är nog inget krav. Hon är ganska kort också (under 1.60 tror jag) så det måste ju vara en bil som har bra inställningsmöjligheter för stolen och ratten så hon sitter bra och ser ut bra. Misstänker att Hondan inte är den bästa ur den synpunkten? Det är nog främst en bil som krånglar så lite som möjligt som hon vill ha. Svärfar ( som tyvärr är lite dålig och inte har varit med i bildiskussionen riktigt då han inte kör bil för tillfället) gillade Mercan tyckte att de skulle köpa den men den var tyvärr såld. Jag vet att hon gillade att köra Audi A2 som jag hade ett tag. En nackdel med den är dock A-stolpen som skymmer sikten en del. Kanske samma för Mercan. Har i och för sig för mig att hon körde min BMW 320d e46 nån gång och tyckte den var skön att köra också, det är ju rätt stor skillnad mot A2an. Kan nämna att A2an hade upp till 5000mil serviceintervall (1,4tdi) Men så länge väntade inte jag. Men det var nästan omöjligt att få gjort ett olje/filterbyte hos Audi (ville ha stämpel i boken när bilen ar lite nyare) då det inte fanns upplagt i deras serviceprogram. |
|
Putt84 |
Nackdel med Civic är den märkliga bakrutan som är delad och tillsammans med en hög bakdel ger dålig sikt bakåt. På Type R finns dessutom en spoiler som försämrar bakåtsikten ännu mer.. backvarnare är nästan ett måste enligt mig. Toyota Corolla är väl annars ett bra tips men de verkar slå igenom budgeten. |
|
Ja, jag är nog tveksam till Civiken av den anledningen med. Kollat lite efter Auris och en 2010a under 10.000 mil för runt 80.000 verkar inte omöjligt att hitta. Jag är dock inte helt övertygad om att Toyota är så bra som ryktet säger. Men de kanske är billiga att serva och reparera. |
|
Transocean |
Om du skall köpa en mindre pålitlig bil för så rekommenderar jag en Citroën C5 III från 2008 och gärna med 1.6 HDI motorn. Kanske hittar du min gamla om du har lite flax ( den var ca 60 gånger på verkstad när jag ägde den). Jag kan lova dig, ägandet kommer inte att bli långtråkigt. |
Transocean |
Saknar edit-funktion på AP.... |
| Jag med. Kan ingen moderator byta plats på mindre och pålitlig... | |
|
Edit-funktion finns. Inom en timme efter att man gjort inlägget finns Redigera-länk vid inlägget. Pro-medlemmar är inte begränsade av 1-timmes-gränsen, de kan ändra alla egna inlägg, flytta, ta bort osv. Rubriken är ändrad nu. Mvh Tommie, AutoPower.se |
|
|
Tack Tommie! |
|
| Ett , mellan mindre och pålitlig hade räckt långt ;). | |
|
Honda - Toyota - Mazda, där har du bilar som sällan går till doktorn. Dock skulle jag aldrig satsa på en äldre (5-7 år) då de rostar. Av äldre bilar (rost-tröga) skulle jag välja Golf, Audi, Volvo med basutrustning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.