AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
443

Småfel på 316i E36.

//
282
///M...
316 -77
318i -85 TIC
Jag funderar på att köpa en 316i -93, för att ha fram till mitt köp av en 740i E38. Jag har tittat på en fin svenskåld -93:a som gått ca 16000mil. Det är några saker som inte fungerar dock.

1. Fläkten går bara på högsta läget.
2. Bilen vandrar på tomgången ibland.
3. Värmen i bakrutan fungerar ej.
4. När man varvar upp bilen långsamt så följer varvräknaren med som den ska, om man däremot "drar" på lite så följer varvräknaren med till ca 3000varv för att sedan dippa ner till 0. Om man tex. släpper lite på gasen så flyger den upp dit den ska igen... :-)

Vad är det som är orsakar dessa små irriterande fel?

/Per
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Gissning på 1, är fläktmotståndet. Vet att det finns ett antal inlägg om detta problem, sök på tidigare.
På 2, gissar jag att det kan bero på lambdasonden. Brukar ge det fenomenet, men kan också bero på andra saker.
Ja, inte så mycket hjälp kanske. Men en början iaf..

--------------------------------------------
Länk
Tja!
På num. 4 gissar jag att värme trådarna i bakrutan gått av, lite klurigt problem men det går att fixa billigt med ett srömförande "lim" som finns på burk. Det liknar lite en nagellacksflaska. =)

mvh

///Boooze

BMW Club Finland #2046
Dessa jobbiga slarvfel...
Jag menade num. 3 naturligtvis, och strömförande!
Som tidigare nämt, lambda sonden kan var en faktor här. Låter precis som det fel jag hade på min ..svordom Renault 5 -94 som jag hade i Skottland. Jepp 94:a. Där byttes först lambda sonden ut, visade sig vara samma fel. Uppmätte för höga CO halter så den gick inte genom MOT(besiktingen). Bytte även packningar till grenrören samt några andra små dyra grejor. Slutade med att jag la ner projektet. Nu vet jag inte om verkstade blåste mig på massa pengar men dyrt blev det i alla fall. Kan i värsta fall vara elektroniken som spökar. Kolla om alla instrument fungerar som de ska. Dvs tempmätaren etc. Att byta kretskortet kan ju bli dyrt. Med tanke på att fläkten spökar också så skulle jag bli lite misstänkt. Men i slutändan så är det ju pris och helhetsintryck man får gå efter. Tänkte bara "varna" om detta.
//Johan
Axel
Fråga nummer 2 så behöver det inte vara lamdasonden utan insugningspackning,testa med att rucka lite på det föändras då tomgången så vet du felet.BMW tar 1000lusidorer för att fixa det,men då det mestaarbetskostnad.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
3. troligen SI batterierna

----------------------------------------------------------------------------
Länk
Axel
Ursäkta stavfelen det gick lite fort.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
4 menade jag

----------------------------------------------------------------------------
Länk
//
282
///M...
316 -77
318i -85 TIC
Tackar för svaren! Då har jag lite att utgå ifrån!

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.