|
|
|
|---|---|
|
Jag har kollat olika inlägg bl.a. google, youtube... men är fortfarande osäker på verktyg. Jag vill veta vilka verktyg användas för att byta hjullager, om det är något speciella verktyg. Bilen är 118 d, modellår 2010. Pga. en av 5 gängor är söndersliten och det gick inte att skruva loss i sambandet med t.ex. byte däck. Jag var tvungen att lämna in verkstaden för att kunna lossna däck, för att byta till vinterdäck. Det var omöjligt att dra ut gängan. En man på verkstad sa att det är skadat hål i hjullagret. Man måste byta hjullager och en hjullagerssats kostar ca 2000 kr. O sen arbetskostnad på verkstad... Det sveder plånboken. Frågor: 1. Vilka verktyg, speciella? 2. Byta bromsbelägg i sambandet med att byta hjullager, eller inte? 3. Tips om länk? gärna youtube, så förstår jag mycket bättre annars. Men det är helt ok med engelska eller tyska. | |
|
Glömt fråga en till. 4. Hur lyckas man dra ut....? Hur? När man skruvar ut gängan - det går inte ut och man vrider och vrider i samma position hela tiden. Använder man "utdragningsverktyg" vad hette det? |
|
|
Om du är lite hobbymekare - som jag - och inte Advanced DeLuxe-mekare så råder jag dig att lämna in fjäderbenet och få hjullagret monterat. Jag funderade själv på att göra detta men när jag funderade på det så valde jag att lämna in fjäderbenet till en verkstad och låta dem montera hjullagret för att veta att det blir bra gjort. 1, du behöver någon verktyg som heter hjullageravdragare, jag vet inte vad det kostar men det kostar säkert en slant, sen ska du ha på det nya lagret och det skall pressas på, helst med tryckluft och passningen är sådan att det är väldigt hög precision på innerringen. man tror nästan att hålet är för litet när det skall träs på. 2, Ja du bör byta bromsbelägg när du ändå är igång. Men då bör du ju göra det på andra sidan också. 3, det finns nog en hel del guider på nätet om hur man gör. 4, dra ut vad? Den gamla hjulbulten? Eller menar du det gamla hjullagret? Vet ej, hur man får av det, BMW:s egna instruktioner anger ju att demonterade hjullager aldrig skall återmonteras. (Åtminstone inte på E31 och Z3). Vad kan det kosta att få ett hjullager monterat? Vitt och med kvitto max en femhundring. |
|
|
japp det är nivån med den lägste hobbymekaren, typ :) Då verkar det så att inte laga det. femhundring? Dom sa typ: arbetskostnad som startar ca 450 kr och småkostnader,kan det bli upp till 4000 kr. |
|
| Ja, men jag menar alltså om du monterar loss fjäderbenet och åker iväg till verkstaden med det? | |
| Jag är nästan säker på att det är enkelt att byta hjullager på din bil. Inga specialverktyg. Detta för att man byter hela lagret i en enhet, det sitter med fyra skruv i spindeln/fjäderbenet. Och är bromsar i bra skick ser jag ingen anledning att byta. Gissar 1.5Tim jobb inklusive kaffepaus och leta verktyg.:-) | |
| Reserverar mig lite. Kan behöva demontera spindeln från fjäderbenet för att komma åt skruvarna som navet sitter fast med. Då räcker inte 1.5 timme. | |
|
Haha ursäkta. Postar igen. Såg en bild på nätet och man verkar komma åt skruvarna direkt. Så det är enkelt att byta! Länk |
|
|
Tack tusen för tips!!! Jag får ha tryggheten så kan jag byta själv ;) men det var bra att veta, så ska göra om det händer så senare, t.ex. byta till sommardäck på våren. Jag ringde en man på en annan verkstad, Däckia (avsett för att byta däcken, men inte byta hjullager, förtydligar jag bara) Han sa dessutom! Rengör och skruva ner och upp flera ggr, o sen sätt däcket tillbaka och se. Kör i ett par månader till om det funkar. Det kan hända att smågrus och skitdamm sitter inne i hålet. Ok... Jag körde dit och de bytte hela däcken. Han rengjorde noggrant och borra lite. Bara 200 kr. 10 gånger billigare! och körde jag i 30 mil igår. Jag provade att skruva loss bultarna i en däck, och de är var helt rent och ser inte något repor i de gängorna. Mitt slutliga svar är att jag ska aldrig åka dit som luktar pengar och skiter i bilen. The end. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.