AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.392

Vinande Ljud Bakifrån - E46 Coupé

Goddag alla glada BMW-fantaster!
I somras tog jag mig i kragen och köpte den bil som jag drömt om sedan jag var 16 år, en E46 coupe, närmare bestämt en 320i. Dock är det någonting som låter bakifrån vid farter över 60km/h. Ljudet är vinande/surrande och låter ljusare och ljusare ju fortare man kör. Det låter inte mer om man svänger, varvar högt, kör på olika växlar osv, ljudet är alltid där. Det överröstar både motor- och däckljud.

Det jag har gjort är att fylla på olja i bakaxeln, då jag misstänkte att det var för lite där. Men där var det nästan fullt så det rymdes inte många centiliter. Det blev en väldigt dyr oljedunk om man säger så...

Har funderat på om det kan vara växellådan och om jag ska fylla på/byta olja där. Men jag tänkte att jag kollar här först innan jag köper något mer. Har ni något tips eller egna erfarenheter så skulle jag vara mer än tacksam!

/Erik
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej Erik,
Och du har luft upp bilen och snurrat hjulen för hand och känt/lyssnat?

Jag frågar för jag tänker kanske att det kan vara ett hjullager som skurit?

/Anders
Jag gissar också på hjullager.

Sen är det aldrig fel att kika på växellåds oljan oavsett.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Det brukar låta mer eller mindre beroende på åt vilket håll/vilket hjullager det är som är dåligt - om det nu är det...

Kan vara bussningen som sitter i bakre gaveln på diffen, som är dålig. Byts enklast genom att lossa hela bakre locket (tappa ur oljan först). Du behöver då en ny packning till båda pluggarna och en till gaveln.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Har inte luft upp den, så borde kanske göra det... Men om det är hjullager, låter det inte olika då beroende på om man svänger eller inte?

Bilen har bara gått 14 600mil.

Tack för svar allihop!
Hjullagren bör ju vara hela kan jag tycka, men man vet aldrig.

Låter osannolikt, men kanske fått in sten mellan skiva och bromsköld som exempel som låter.

Lättast för dig att finna svar är nog att lyfta upp och snurra/kika på de olika delarna.

Ja, jag måste nog göra det. Men att det skulle vara växellåda eller bakaxel är osannolikt?
Nej jag tänkte på sten mellan någonstans.

Sen tror jag inte på låda/ bakaxel pga lågt miltal.
Känns ju osannolikt med en sten :/ Men jag får kika helt enkelt!
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Har du bytt olja eller endast fyllt på i bakaxeln? Jag skulle testa byta all olja.
Men jag tror mer på hjullager. Hur kraftig svängde du när du testade?
Du kan be någon polare köra din bil medans du sitter bak med örat mot dynan och lyssnar på vilken sida det hörs mest
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Och förresten, grattis till drömbilen! 14000 mil låter som att den är i sjukt bra skick för övrigt ;-)
Jag har endast fyllt på, kanske ska prova att byta allt. Jag ver inte hur kraftigt jag svängde, inte våldsamt direkt. Hur hårt ska man köra för att höra? :)

Tackar! Ja det är den också. Två ägare innan mig, varav första ägaren hade den till 2012 och var född 1958 ;)
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
kör ut på en landsväg där det en raksträcka, accelerera till den farten när vinande ljud kommer, börja svänga från högerfil till kanten på vänsterfilen och sedan till kanten på högerfilen. Ju längre du kör i själva svängen desto mer tid har du för att uppfatta om ljudet ändrar sig. Tar det försiktigt nu när det är halt. Det ska vara mjukt svängande.
Det är väl inte ovanligt att det viner lite från bakaxeln? Min 328 viner en del från bakaxeln, men har iofs rullat snart 23k mil. Dom flesta äldre BMWs jag har haft har också haft en vinande ljud från bakaxeln. Vi hade en 320 e30 i familjen som var det värsta jag hört, det lät ordentligt i kupén från den bakaxeln :)
Ska prova att svänga och lyssna efter oljud!

Jaså? Men jag tror inte detta är normalt, det överröstar både motor- och däckljud :/
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
På frugans bil, (en Yaris) trodde jag inte heller på trasigt hjullager då ljudet i princip var konstant oavsett hur man svängde. När jag väl lyfte på bilen och snurrade på ett bakhjul var det dock glasklart ett lager.
Okej, tack för tipset! Ska verkligen kolla upp det!
We
57
WeX
530dA x-drive -17
Jag hade ett vinande ljud på min 325Ci från 2001 och det visade sig vara gammalt gummi på däcken. Bytte till nya och det försvann. Trodde också först diffen eller hjullager, men hittade inget och byte av olja gjorde ingen skillnad.
Prova att köra med några andra däck och se om ljudet ändrar sig. De är rätt bullriga i landsvägsfart, speciellt med 255:or bak.

Har precis bytt till nya dubbfria vinterdäck som är extremt tysta. Så det är tyvärr inte det heller :/
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Låter alla gånger som hjullager antagligen ett på något av bakhjulen mitt gick strax innan 12000 på min e90
Tack för hjälpen hörrni! Det var höger hjullager bak :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.