|
|
|
|---|---|
|
Ibland så lägger höger blinker fram av, bara för att fungera igen nästa gång jag startar den. Känns som ett klockrent fall av glapp. Jag har provat att dra ut kontakten till blinkersen och sätta i den igen (alltså framme vid själva lamphuset i motorhuven). Det blev ingen omedelbar skillnad, men sedan nästa morgon så funkade den igen i ett flertal veckor. Kan det vara glapp någon annanstans? Tips? Bilen har alltså bi-xenon med led-blinkers (är det väl?) och själva lampan funkar. | |
|
Hur löste du det? Jag verkar ha samma problem... /// DanSol /// |
|
| Nej, fortfarande samma även efter byte av blinkers för ett antal år sedan. Men det händer väldigt sällan, 2-3 ggr/år kanske. Svårt att debugga när det händer så sällan, jag inbillar mig att det antingen är en mjukvarubugg (därav omstart av bil så funkar det) eller glapp på något skumt sätt. | |
|
Jag gissar på FRM modulen, ljusmodul...kallas olika, en databox som sköter signal till olika moduler i bilen. ex. blinkers, elhissar, belysning etc. Min har visat felkod om 'lampa' ibland, under flera år.. men allt har funkat. Nu slutade dock höger framblinkers helt att fungera! Plocket ner blinkers men ser inget visuellt fel, mäter på inkommande kablar men finns ingen ström, vilket det skall vara! Så efter lite googling verkar det vara FRM som strular, ganska dyr att köpa och måste kodas in...blää! /// DanSol /// |
|
| Dansol, har du kvar alla bilar in din profil? Kul att ha en modell av 4 generationer i så fall. | |
|
Haha, ja just nu har jag faktiskt det :) /// DanSol /// |
|
|
@Qsacage och dansol: Det sporadiska felet, "ett par tre gånger per år", låter sig kanske inte enkelt kodas bort. Men den helt slocknade blinkern kan enkelt (och betydligt billigare än det är att byta modul) återupplivas med NCS Expert, en del av INPA-sviten. Inte alldeles kostnadsfritt men ger en bättre känsla. :) Kontakta OlaO här på forumet! Det finns "tusen" trådar här på AP på temat "Låst FRM". /Lennart |
|
|
Exakt, FRM låser utgångar. Dessa kan låsas upp med Tool32 som ingår i ett Inpa-kit. NCS-Expert kan också behöva användas men man börjar med Tool32. Inga konstigheter med en lathund. Mvh Ola Inpa-kit(jäv) Länk Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Okej toppen....kanske finns hopp då, ska testa det Tack för svar /// DanSol /// |
|
|
Hej och tack för svaren! Då har jag ju tack vare er blivit lite klokare på vad det är som orsakar felet. Jag plockade ju som sagt var ut 2 st säkringar, nr 84 och 86, Körde sedan ca 1 mil,(utan blinkers och lyse - kanske inte att rekommendera) och när jag kom hem så satte jag tillbaka säkringarna och nu fungerar den!! Får väl se hur länge?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.