|
|
|
|---|---|
|
VAD TROR NI OM DETTA DRIFTSFEL? Tänkte byta bränslefilter häromdagen och upptäckte att bränsleledningen från filter till motor hade råkat ut för ett väggupp och blivit lite klämd. Kopparledningen är ju redan väldigt tunn, så en klämskada borde ju ha avgörande effekt, eller? Så jag bytte ut ledningen mot en ny - istället för filtret. Motorn - som tidigare hade betett sig oroligt typ som vid dåliga vev/kamaxelgivare - gick nu jättefint igen. Har aldrig sett detta problem beskrivas i forumet tidigare. Ändå så enkelt och logiskt. Någon mekaniker som instämmer? Är jag ute och cyklar? //Calle //Good things happen to good people! | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Troligtvis inte. Fast beskrivningen "betett sig oroligt" är en otroligt bred beskrivning - så utifrån det kan man inte dra särskilt många slutsatser. Om den blivit tillräckligt klämd så borde det ha resulterat i att bränsletrycket reducerats. Det i sin tur borde ha lett till att bränslemängden som sprutades in varit mindre än motorstyrsystemet förväntat sig (om den öppnar en spridare 1 ms förväntar den sig en viss mängd bränsle sprutas in då den utgår ifrån att bränsletrycket är korrekt). Detta i sin tur borde sedan ha uppmärksammats av syresensorerna som informerat motorstyrsystemet och som i sin tur börjat justera sina fuel trim parametrar för att öka bränsleinsprutningen. Motorstyrsystemet brukar acceptera att spruta in ca +20 till +25% mer bränsle och därefter sätter den en felkod och då tänds motorlampan. Motorn bör ha kunnat hantera det och kompensera det med sina fuel trim parametrar. Och om den varit ihopklämd så pass mycket att den inte klarat att kompensera för det så skulle en felkod och även motorlampan börjat lysa. Problemet bör dessutom varit mer märkbart på högre varv (där mer bränsle används). Om du hade problem redan på tomgång eller låga varv (men inte mer/värre problem på höga varv) så har/hade du troligtvis ett annat problem. Om det var bränsletillförselproblem borde du haft ett ihållande och konstant problem med effektuttag från motorn, dvs borde ha känts som du bara hade hälften av cylindrarna hela tiden. Samt mer kännbart ju högre varvtal. Vi kan heller inte utesluta att du har haft två fel, ett ihållande och ett intermittent, och båda kan ha bidragit med olika stora delar till felsymptomet. Slutsummering : Nej, jag tror den klämda bränsleledningen var den direkta orsaken till den oroliga motorgången du hade. Men det var definitivt bra att du bytte den - tummen upp för det! |
|
Helt underbart Slangen! Såna här inlägg älskar jag. Mycket tajt resonemang. Lärorikt. Konstruktivt. Tack för det. Ja, min tändningsproblematik är dessvärre inte konstant, utan lever sitt eget liv. 28' på mätaren så bilen är ju ingen ungdom - om väl så omvårdad. Trots sin höga ålder har den alltid spunnit som en katt. Förra hösten upplevde jag spökeriet för första gången och då byte jag vevaxelgivaren vilket helt löste problemet. Denna höst har fenomenet börjat spöka igen. För några veckor sedan fick en verkstad bärga efter motorstopp. I sämsta fall rycker den till på lågvarv - typ rödljus - och stannar ibland. Också ryckighet vid axning. Omöjlig att starta efter stopp ibland, men tycks funka ibland om bilen får stå ett par dar. I höga hastigheter märks inget eftersom momentet säkert spelar över en och annan snedtändning. Vid krypkörning kan motorn börja "huttra" så man måste gasa på tomgång för att den inte ska stanna. Motorstyrkan är dock inget fel på - draget finns, så kompressionen kan vi nog utesluta. Just nu går den ändå ganska fint så mitt inlägg var mer av allmän nyfikenhet. Men när motorn beter sig som om motor och tändningsprotokollet inte är helt överens är det mycket likt ett klassiskt givarproblem, enligt min erfarenhet. Nya tändstift/rent från olja där, ren LMM, reläet till datorn nytt, inga spår av fukt kring datorn, nya vev- och kamaxelgivare, inga sprickor i gummislangarna för tilluft, sprillans batteri (startmotorn funkar fint). Det som återstår torde kanske vara tändspolarna. Fick en felkod på tre av cylindrarna, men som nu inte längre återkommer. Tänkte stegvis testa mig fram med ny tändspole samt titta efter ljusbågar kring spolarna i mörker - dvs den dagen problemet återkommer. Till nästa gång tänkte jag nämligen vara steget före. Fler relevanta idéer för uteslutningsmetoden, någon? Kan exempelvis ett ev. spökande bränsletryck bero på pyspunka som uppträder olika vid olika lägen? Stort tack! //Good things happen to good people! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.