|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ett par år sedan jag hängde på forumet . Har haft ett par bmw tillbaka i tiden. 540ia e34 och 530xi e60. E60 såldes då jag fick tillgång till firmabil Audi A4 2.0tdi som jag kört ert par år. Nu är det åter igen dags att köpa en bil privat och har fastnat för 320d e91 med 177hk motorn och facelift. Var och kikade på en idag men som tyvärr hade missljud från motorn, typ skramlade/rasslade. Någon som vet vad detta kan bero på? Är det ett vanligt problem? Fick känslan av att det kan vara ett lager eller liknande. Men är absolut ingen expert på området. Bilhandlaren skulle kolla upp det och återkomma. Bilen i övrigt var i fint skick. Gått ca 12 400 mil och årsmodell 2009. Importerad från Tyskland ca 10-11 månader efter tillverkning och har gått i Sverige sen dess. Bilen säljs av Mats bilar i Borlänge och har tidigare blivit såld och servade av mbilar i västerås. Någon som har erfarenhet av problemet, modellen, eller bilfirman? Alla tips är intressanta. Mvh Christian | |
| Har nu suttit och läst en del här på forumet och om jag förstått det rätt så sitter n47 motorn i denna bil och att kamkedja är ett stort problem :/ känns som att risken är stor att det är kedjan som spökar... | |
|
Ja, det är med stor sannolikhet kamkedjan (sitter i bakkant av motorn) som spökar. Oljan behöver egentligen bytas oftare än föreskrivet och de långa intervallerna är orsaken till detta problem. Mvh Håkan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Är en motor som jag aldrig skulle fundera på att köpa pga undermålig kedjekonstruktion. Vilket för övrigt många bilmärken har. MB.Audi.VW.Skoda mfl. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för svaren! Om bilhandlare tar åt sig att åtgärda kedjan så borde väl problemet vara löst? Bara jag ser till att byta oljan tidigare? Eller kan motorn ha tagit skada när kedjan har rasslat? Vilka motorer har detta problem med kedjor, dvs vilka skall jag kika på istället? Sittter det samma motor i 520d? Hur är det med 325d, 330d? Ev. Bensinare? Mvh Christian |
|
|
Vad tycker ni om dessa bilar? Länk! Länk! |
|
|
Nu har jag fått återkoppling från säljaren. Bilen är inlämnad på BMW och dem har konstaterat att två spännrullar som var dåliga behöver byte så det skall dem åtgärda. Hur vanligt är problemet med kedjan på denna motor? Är det någon här som har/haft en e90/91 320d 177hk? |
|
|
Finns några som haft problem om du söker. Dock verkar det vara äldre bilar som haft riktiga mekaniska problem. Du bör kontakta BMW för att se om den är berörd av utbyte utav kamkejdespännare mm. Har den haft den nyare N47 184hk i två bilar utan problem. Den ska inte vara berörd enl BMW. Om du länkar till annonsen får du säkert mer hjälp kring just den bilen. |
|
|
Annonsen är tyvärr dold för tillfället eftersom den står på verkstad. Regnr: CFU468 Fordonsår: 2009 I trafik första gången i Sverige: 2009-11-16 I trafik första gången (vanligen i utlandet): 2009-01-21 |
|
|
Det är en 2008. Alltså inte en 2009 facelift/LCI. En -08 ska vara märkbart billigare än motsvarande LCI. Verkar i alla fall ha hyfsad utrustning som du kan se bl.a. här: Länk |
|
|
Allright. Vet att den är tillverkad i slutet av 2008, men trodde den var facelift eftersom modellåret skall vara "2009". Men den är tydligen tillverkad 2007-07 Dem begär 120 800 kr för bilen. |
|
| 2008-07* | |
|
Verkar helt klart som det blev fel i samband med importen. Är en -08 enligt chassinr. Till och med bilpriser.se säger -08. Syns även mycket tydligt på bild är att det är en -08 Länk :) |
|
|
Då känns t.ex. denna mer attraktiv utan att ha granskat i detalj: Länk Om du dessutom kan tänka dig en bil utan automat eller privatköp finns det hur många bilar som helst på Blocket. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.