AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.017

Frågor byte ventilkåpspackning N42-motor 316ti E46

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,

Nu har jag bytt vevhusventilation på min 316ti Compact.
Innan jag tar ut bilen och kör så tänkte jag byta ventilkåpspackning (och byta O-ringar i vacuumpump). Två frågor:

1) För vacuumpumpen har jag en bra guide jag såg på nätet, men hur är det med själva ventilkåpspackningen, några tips här? Ska man använda lite packningsklister vid halvmånarna? Något annat?

2) I mitt paket med packningen finns, förutom en separat packning för innerdelen och en hård sak för en kontakt i toppen, även en liten påse med fyra O-ringar.
Två i en storlek och två i en lite mindre storlek. Var ska dessa sitta?
Det kan ju inte gärna vara för tändstiftsrören? Då skulle det ju vara fyra av en sort och fyra av en annan?

Tack på förhand

Anders

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Får svara mig själv.

Jag lade lite Permatex Blue i "halvmånarna". Vet inte om det behövs med så fick det bli.

Svaret på O-ringarna var ju tillslut ganska enkelt.
Det är bara två tändstiftsbrunnar som egentligen exponeras för en potentiellt oljig miljö, de två mittersta skyddas ju i en egen "avdelning", d.v.s på var sida om motor/mekanism för excenteraxeln till ventilrörelsehöjden. Så jag behövde bara byta på två brunnar, d.v.s bara fyra O-ringar totalt.

Och så har jag renoverat vacuumpumpen. Knogarna läker på en vecka, men jag måste säga att det var som natt och dag att styra in pumpens axel på kammen när kåpan var loss. Man ser allt tydligt.

/A.

Visa användare
37
SWE173
316ti Compact -03
Hej!

Jag skall byta ventilkåpspackning imorgon. Har du några tips?

Ska även byta vevhusventilationen...

Såg att du hade bytt några o-ringar till någon vacuum-pump. Vad är det för pump -och är det något som man bör göra när man ändå rycker av ventilkåpan??

Med vänlig hälsning
Jonas
SWE173

Ang ventilkåps packningen är det bra att lägga på extra packningsklister. Annars risk att det kan läcka någonstans för dig.

Biltema har en billig och bra. (Packningsklister. Blå tub. Ca 15 cm hög.)
Visa användare
37
SWE173
316ti Compact -03
Tack för svaret Clintan66!

Har en tub med blått packningsklister inköpt på mekonomen (permatex ultra blue).

Har försökt hitta en instruktion till hur man byter ventilkåpspackningen på min n42, men hittar bara guider till hur man byter på sexcylindriga bilar... Fick med tändstiftsrör i satsen också och såhär innan jag börjat riva har jag ingen aning om hur man byter dom, men det kanske ger sig?

Säkert inga problem. Har själv bara sysslat med sexorna, så jag vet inte 100%.

Men det bör vara liknande.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
SWE173, tror inte du behöver någon guide. För mig löste sig allt naturligt utan.
Det är liksom bara att lossa skruvarna till ventilkåpan runt om. Man kan behålla dem enligt Hasso, inte skaffa nya gummipackningar som till sexorna. Kåpan satt utav tusan för mig, men envishet och att man försöker få nåt bra tag (det enda som är lite svårt) och försöker dra loss den, så släpper det tillslut. Sen gör du noga noga rent allting, godset i toppen där nya packningen ska sitta, samt som sagt en liten dutt Permatex i halvmånarna.
Mitt blev kanontätt o fint. Länk

Jo, när kåpan är av känn bakåt brandväggen. Vacuumpumpen sitter där bakom toppen.
Min var fuktig och det hade droppat ned på grenröret. Finns flera bra guider på nätet om du googlar, hur du renoverar denna. Jag köpte ett "O-ringskit" på BMW för renovering av denna. Som sagt står i andra guider hur man gör. Att montera tillbaka denna när ventilkåpan fortfarande är av är som natt och dag jmf med om den är på. Så rekommenderar absolut att ta det samtidigt.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Just det ang tändstiftsrören. Inga problem. Bara att lyfta upp de två du kan lyfta och byta O-ringar på. Sen trycka tillbaka. För mig var det A och O att få dem bytta också eftersom den drar olja (en annan historia) så man inte riskerar nåt oljekryp ner där.
Visa användare
37
SWE173
316ti Compact -03
Tack Storabjörnen:-)

En fråga till (som jag även lagt ute i forumet). Hur får man bort tändspolarna/hattarna som sitter över stiften??? Är det bara att rycka upp dom, eller måste det till något trick?
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Har svarat dig i den tråden nu SWE.

/A
Visa användare
37
SWE173
316ti Compact -03
Hur hårt drog du skruvarna till ventilkåpan? Hade för mig att jag hade läst någonstans att man skulle dra dom tills dom bottnade och att det var gummibussningen som skulle trycka ner ventilkåpan? Tyckte dock att det var svårt att få någon känsla för när dom gått i botten och får väl säga att jag helt enkelt drog alla skruvar riktigt hårt...

Bytte vevhusventilationen igår också. Min bil har gått 23.000mil och jag tror inte att vevhusventilationen var bytt sedan den var ny. Den gamla var dock isolerad och jag tyckte inte att det var så mycket klegg i den heller. Ventilen var hel också (bröt upp den för att kolla). Så nu återstår att se om det var det som var felet. Bilen har dragit mycket olja och i vissa lägen vitrykt väldigt mycket. Rann en hel del oljeklegg ur insuget när jag ställde det på högkant. Körde i en massa bromsrengöringsvätska i det och skakade runt -även den manövern var jag lite orolig över då jag inte hittade någon information om hur man kan rengöra insuget på nätet... men kändes bra att få bort det värsta av oljan i det iaf!

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
På 330'n kände man när det bottnade i gummit.
På 316 veti tusan. Jag drog ungefär som det var åtdraget när jag lossade. Har rätt okej känsel för Nm i armbågen vid det här laget. :-) Drog korsvis lite snyggt. Tätt blev det iaf. Jaså du fick med vv också? Det var snabba ryck. Jotack mitt insug på högkant sölade en del svart trist olja. Visste inte heller hur man gjorde bäst rent.

Min cyklon hade vitt gegg i sig.
Tog du en check på vacuumpumpen också?

A.
Visa användare
37
SWE173
316ti Compact -03
Jag drog inte för kung och fosterland, men rätt hårt. För hårt är ju sällan bra, men det verkar tätt såhär lång iaf. Jo vv byttes också, kan dock inte säga att det gick särskilt fort :-) Jag hade en del gult klegg i cyklonen, men inte alls så mycket som jag hade hoppats på!

Hade inget renoveringskit till vacuumpumpen, men var och torkade med papper runt den och kunde inte se att det verkade ha läckt något från den.

Blir mycket spännande att se om jag fortsatt har samma höga förbrukning av olja och om den vitryker. Tyckte att den vitrök en del igår, men det är ju svårt att säga när det är kallt ute också... Upplever att den inte luktar bränd olja när jag står still nu och det tyder ju på att jag kan ha fått bukt med oljeläckaget från ventilkåpan iaf.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ja, ventilkåpan ska nog vara tät o fin nu SWE. Skönt att slippa stanken. Min doft satt i lite grann (på 330'n) men det var för att det hade fastnat på grenröret. Brändes bort med tiden. På min 316 hade det sölat men inte ända ner på grenröret. Den olja jag hade på grenröret kom från vacuumpumpen istället.

Om din vacuumpump inte aktivt dräller så låt det vara. För mig var det andra hållet, jag skulle byta en fuktande ventilkåpspackning och upptäckte då att boven var pumpen istället, så jag tog båda. :-)

Att din bil vitryker är konstigt, för det skulle innebära vatten i oljan, men det är ju svårt att se på vintern när man har kondens i avgassystem också och de allmänt ryker lite mer. Min 316 drar framförallt mycket olja. Jag hade också "hoppats" på mer vitt gegg i cyklonen och slangarna, och visst fanns det, men som sagt "för lite" för att peka på vv som den direkta boven.

/A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.