|
|
|
|---|---|
|
Jag stötte på lite problem med bilen i helgen som jag vill ha hjälp av er med. Jag bytte under förra veckan en tändspole som felade och när jag kopplade upp INPA för att släcka felkod såg jag att det fanns en felkod för IBS lagrad - kod 2E82 Intelligent Battery Sensor, Communication. Jag antog att den på något vis hörde ihop med problemen med den trasiga spolen och när jag startade om bilen efter att ha nollat koderna dök den inte upp igen. I lördags skulle jag flytta bilen på morgonen och när jag försökte starta bilen tände den först till för att sedan ligga och tugga på startmotorn på låga varv. Spänningen i batteriet var efter detta låg, runt 11,7 volt. Laddade på batteriet med CTEK-laddare och försökte sedan starta bilen och det krävdes åtminstone 15 startförsök innan cylinder efter cylinder tände igång och till slut gick den. Har sedan använt den ett par gånger och då har den fungerat felfritt, men felkoden är loggad på nytt (2E8E) och jag är nu osäker på om detta är ett isolerat problem, eller om detta fel kan komma av ett slitet batteri. Upplever att batteriet är bra och med bra kraft men det är förmodligen gammalt så det är inte alls otroligt att det behöver bytas. Dock känns det onödigt om det IBS som är problemet, då ett batteribyte på dessa vagnar med fördel görs hos BMW. Idéer? | |
| Ser nu att jag skrev fel felkod först. 2E8E skulle det vara. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fördelen med att byta batteri hos BMW förstår jag inte ? Är bara att stoppa i ett nytt och registrerar det så IBS vet att den fått ett nytt batteri , Så länge du håller dig till samma amperetal som sitter där innan så behövs ingen ändring av inställningarna. Nytt frisk batteri är guld värt inför vintern och underhållsladda nån gång i månaden. Är nog mera batteriet som strular än att IBS en gör det gissar jag. Vi har nog bytt ett 20 tal batteriet de senaste veckorna, där är liksom nu när temperaturen sjunker som det börjar visa sig. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Tack för inspelet Hasso. Det är nog kanske som du säger. Dock så nollade jag felkoden igår med bilen igång och utan att stänga av den så dök felkoden upp på nytt och INPA säger att IBS inte kommunicerar med BSD-interfacet. Hade då samtidigt 14volt från batteriet samt 13,71V från voltage terminal 87 (vad det nu betyder) så batteriet verkade inte allt för klent just då i alla fall. Har läst ett flertal poster på engelska/amerikanska forum om personer som bytt IBS utan omprogrammering utan problem så det kanske är värt att prova. Att betala 7500kr för ett byte på bmw till en ny mackapär som i grund är onödig, åtminstone till vad den ger kontra priset känns surt. | |
| Vad gör den där ibs egentligen? | |
| Den reglerar laddningen av batteriet samt stänger av vissa förbrukare vid start om batteriet har låg spänning. Tanken är primärt att anpassa laddströmen efter batteriets ålder och skick för att få ut mesta möjliga av det, men när fanskapet går sönder blir det dyrt. Typ som 5 nya batterier. Kul teknik. När det fungerar dvs. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.