AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.707

Tjänstebilsval - Volvo

Sida 1 av 2
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jahapp.. Börjar på ny tjänst och då skall det vara tjänstebil. Cheifen anbefaller tjänstebil eftersom företaget är Bilia ägt.

De flesta åker V60, men skall jag åka Vovlo så vill jag gärna ha något större..
Så valet hamnar på en av tre.
XC60 med manuell business paket
XC70 D4 med automat business paket
V70 T5 gasbil automat och business paket

Vad hade ni valt?
Volvo med diesel finns ju hur mycket test som helst på, men jag är lite nyfiken på gasbilen eftersom den blir billigare i drift som tjänstekärra..

//Anders

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den överlägset trevligaste bilen har du tyvärr inte med på din lista - V60. Du borde kunna få en rejält trevligt utrustad sådan. XC70 och V70 har "gamla" chassit och är mycket tråkigare att köra än både V60 och XC60. Med tanke på att ny modell kommer om något år skulle jag hoppa över 70-modellerna.

-------
//Lövet
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
V60 finns väl som gasbil också?

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
V60 finns väl som gasbil också?

Verdi
Jag är ju väldigt nöjd med vår XC70 D4 AWD Sport -16. Gammal eller ej. Och med allt annat lika så var den ca 40 tusen billigare än motsvarande XC60 (bad även om en offert på en sån). Och då är komforten och utrymmena bättre i XC70 också.

Helt ärligt så föredrar jag Volvon framför 330:n i många lägen. Den är behagligare att köra på allt annat än kurvig landsväg faktiskt. Är mycket tystare, spårar mindre, skönare stolar... Ljuvligt med dieselvärmare, adaptiv farthållare och all annan utrustning som man fick väldigt billigt som Classic.

Jag föreslår att du provkör och ser vad du gillar.

Själv börjar jag nog bli gammal och har börjat prioritera komforten högre och högre. Inser att det här med körglädje egentligen är en försvinnande liten variabel på en bruksbil om man nu inte pendlar på just kurvig landsväg. (som jag faktiskt har gjort mycket de senaste 7 åren)
Visa användare
2.407
amullo
Var ut och provade lite igår.

V70 Bi-Fuel - Gick riktigt skönt! Bil chassit är lite gammalt, men fan vad sköt man åker med 16" hjul!! - Bra utrustad bil mad aktivt allt, vilket jag gärna tar också. farthållaren är guld!

XC60 D4 AWD - Knattermaskin. Seg låda. påtaglig suv känsla.
NEJ TACK! Gamla dieseln från Volvo var ingen trevlig bekantskap. Kanske med en optimering..

Ska prova V60 samt v60 CC och även XC70, fick slut på tid.
Skulle gärna vilja haft v70 bi-fuel AWD, men det finns väll inte

//Anders

Verdi
Jag har samma D4 AWD och låda som i den XC60 du provade. På ett sätt är drivlinan bilens akilleshäl men knattrar gör den bara när den är kall. När den blir varm "råmar" den mer. Föredrar ändå det ljudet och dess karaktären framför 4-cylindriga dieslar som känns som om de har astma. :)

Beror lite på vad man har för förväntningar också. Jag kör mycket lugnare i Volvon. Glider fram. Då gör det inte så mycket att lådan är seg.

"Helt ärligt så föredrar jag Volvon framför 330:n i många lägen. Den är behagligare att köra på allt annat än kurvig landsväg faktiskt. Är mycket tystare, spårar mindre, skönare stolar... Ljuvligt med dieselvärmare, adaptiv farthållare och all annan utrustning som man fick väldigt billigt som Classic."

Hur mycket en BMW spårar. verkar mycket vara en däcksfråga. Min X3:a spårar inte nämnvärt, men jag har också standarddimensionen (225/60-17). Antar att du har betydligt bredare däck med lägre profil på 330:n än på XC70:n. Har kört och åkt en del V70 och XC70 och har svårt att gilla dem tyvärr. Tycker framförallt att styrningen är alltför känslig för "torque steer". Bilarna känns inte så vridstyva heller. Knakar i inredningen när man kör över större ojämnheter.
Verdi
Jag tror det kan ha att göra med den låga temperaturen nu under hösten också. Gummit (icke-RFT) i sommardäcken (255/35-19 bak och 225/40-19 fram) blir stenhårt och det bullrar och spårar mer än under sommaren. Kommer inte ihåg att jag retade mig på det tidigare utan det var nu under hösten.

Sen jag bytte till vinterdäck (225/45-18 runtom) förra veckan har BMW:n nästan helt slutat spåra. Den har även blivit mycket tystare. Så nu gillar jag BMW:n igen. ;-)

XC70:n har också fått dubbdäck och där har komforten blivit sämre nu. Slamrar mer än somardäcken. Men de dubbdäcken är helt nya medan de på BMW:n är inne på tredje vintern nu.

Kör bara familjen i XC70:n så jag kör väldigt lugnt. Har inte märkt någon torque steer eller att det knakar. Men den har inte rullat 500 mil ens så det kommer väl kanske.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har ägt 4 Volvo (3 V60 1 V70) och ingen har knakat över ojämnheter på något annat sätt än mina BMW gjort.

Den värsta bil jag haft angående skrammel var en BMW 530xdt M-sport 2008 som faktiskt var så illa att jag fick lämna tillbaka den till handlaren. Det lät som någon hade stoppat in en låda maracas i instrumentbrädan.

-------
//Lövet
Har en granne som kör en 3 år gammal V70, och den knakar i inredningen vid kurvtagning och över ojämnheter. Svår att säga dock om det är hans bil eller ett generellt problem. Ur den aspekten tycker jag faktiskt att min Skoda Superb var bättre. Den knakade ingenting under de 4 åren jag hade den och framvagnen kändes mycket stabil. Dock var ju tyvärr ljudnivån avsevärt högre i den. Och VW:s motorer ger jag inte mycket för.
Ok, kan ju vara något med just det exemplaret då. Har försökt gilla Volvo och provkört en rad modeller, men lyckas alltid störa mig på något. Tycker nya XC90:n är riktigt snygg, men efter en provkörning så blev jag ganska besviken. Körmässigt så gillar jag VAG bättre, men efter de senaste skandalerna så är mitt förtroende för dem noll.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Trist med Volvo. V60 & V70 är gamla bilar. Kan du inte avstå och köpa privat bil ?
ri
36
rickard_
z4 2.5si
Jag har en xc70 sedan några veckor fast utan awd. Då får man nya veamotorn och 8 stegade automaten. Är mycket nöjd med bilen! Drar under 0,6 och då har den bara gått runt 100 mil än. Den drivlinan känns betydligt modernare tycker jag så deb skulle jag testa om jag vore du. Svårt att hitta en demobil, jag gjorde det inte utan testade en xc awd och en v70 d4 och gissade mig till hur det skulle bli.

Det verkar dock inte vara många som tänker som jag att det bästa med xc är fjödringskomfort och markfrigång samt värdesätter en lägre förbrukning högre än awd. Detta kan straffa sig på andrahandsvärdet är jag rädd men eftersom det var en tjänstebil är det kanske ett mindre problem för dig.
Åkte och körde en ny v60 d5, manuell, med sportchassi på en 200 mils resa för inte så länge sen. Den var faktiskt väldigt trevlig. För att vara en familjebil så var motorn kanonbra. Den var både snål och drog riktigt bra hela vägen upp till +230. Styrningen var också förvånansvärt bra. Väghållning och vägkänsla klart bättre än tidigare v60 och v70 med r-design paket som jag kört och den låg riktigt stabilt även i +200 på autobahn. Kändes också som att Volvo förbättrat växellänkaget jämfört med tidigare årsmodeller där känslan i växellådan varit riktigt kass i mitt tycke. Enda plumpen var något högt vindbrus och att den är klart mindre än en exempelvis en v70.

996turbo
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Håller med kamel2. Jag skulle hellre avstå och istället köra privatbil än att "tvingas" åka tråkig Volvo.
Visa användare
2.407
amullo
Nåja, det blev en stående Volvo V60 D3 automat med business pro paket sålänge!

Jobbar nu på Netbil i Stockholm, så ser ni en vit V60 med NETBIL logga på aktre panelen så slå på en tut/vink.
Verdi
Hur är den jämför med din 320d?
Visa användare
2.407
amullo
Långsammare, mindre sportigt.
Bekvämare, större, lättare styrning. Bättre automatlåda (mycket) och belysningen är skönare.
Allt är liksom mer mot komfort än bmw. Det är en schysst familjekärra helt enkelt.
Är V60 rymligare än en 3-serie?

V60 ser så liten ut utvändigt, inte minst bagageutrymmet ser minimalt ut för att vara en kombi.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
V60 är trängre än 3-serie touring. Det kan varenda biltestare intyga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.