AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.227

E61 burrar vid rödljus

Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Tjenis,

Precis bytt upp mig från min gamla e46a till en e61 530i -05. Har inte fått bilen ännu, men det var vissa saker vid provkörningen som jag reagerade på.
När motorn är nystartad känns ingenting, silkeslent går den, när jag körde med bilen ett tag och sen ställde mig vid ett rödljus så "burrade" den ganska mycket, ganska duktiga vibrationer, som kvarstod oavsett växelläge, jag provade lägga i P, N, R men det gjorde ingen större skillnad. Detta rödljus var dock i en nedförsbacke nu när jag tänker efter, kan det ha med saken att göra?
Så fort jag släppte på bromsen så blev allt silkeslent igen, lådan växlar bra generellt, den hoppade lite när jag körde manuellt och växlade till 4an från 5an dock.

Någon som känner igen problemet / har någon god idé på vad det kan vara?

Vill gärna göra ett oljebyte i lådan i förebyggande syfte, någon som har koll på vilken olja jag ska ha i? Önskar även tips på en pålitlig verkstad / person i stockholm som kan ta sig an uppdraget likt detta.

Kan eventuellt slänga upp ett klipp på hur det är när jag hämtat bilen, tänker hämta den på fredag för de skulle fixa PDCn och lite andra småsaker. =)

/T
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
GW Engineering eller Danviks bil kan hjälpa dig.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Tack för respons, snackade med Göran på GW Engineering och han rekommenderade inte ett oljebyte annat än i förebyggande fall.

Vad brukar vanligen fallera på dessa bilar, motorkuddar? Växellådskuddar? Växellådan / momentomvandlaren? Något annat? Alla tankar och idéer uppskattas. =)

Ska köra bilen lite mer för att kolla vad "burrandet / vibrerandet" eventuellt kan bero på.
Ka
5.697
Kane
Hade Göran någon tänkbar förklaring?
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Inte på rak arm, han trodde turbinen men blev tyst när jag sa att bilen "svävade" fram samma sekund jag lättade på bromsen.

Det blir väldigt svårt eftersom att jag inte kört bilen särskilt mycket ännu, men vill fortfarande lägga ut frågan ifall någon varit i liknande sits och löst det.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Någon som har erfarenhet av följande olja?

Länk

Det är den första som kommer upp när jag söker på artikelnumret från realoem, gällande automatlådeoljan. Detta artikel nummer: 83222305396

Bör jag hålla mig borta och bara köra på olja från BMW direkt eller någon som har provat denna / annan med bra resultat?
Ka
5.697
Kane
Köp från BMW eller riktig olja med filter, Länk

Byt mekatroniktätningen också.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Om jag fattat det hela rätt efter googlande så ska denna vara desamma som shell M-1375.4?
Länk

Kommer nog låta GWE göra jobbet så då får jag be honom byta packningen till Mekatroniken samtidigt. =)
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Svarar på min egen fråga, mailade ZF och frågade och fick följande svar:

Hej
Du har helt rätt.
Lifeguard 6 till 6 växlade lådor: 6HP xx
Lifeguard 5 till 5 växlade lådor: 5HP xx
Lifeguard 8 till 8 växlade lådor: 8HP xx
Med vänlig hälsning
Jonas
KGK

Då blir det till att köpa ett par liter Lifeguard 6 och byta lite senare. =)
Ka
5.697
Kane
Lämpligtvis byter du filtret (=tråget) också samt mekatroniktätningen.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Självklart ska dessa bytas också, skrev bara inte ut det. Har du bytt olja på din 550? Märkte du någon skillnad eller känns det bara bra i hjärtat att ha det gjort?

Har du några andra tankar om vad som eventuellt skulle kunna vara fel?
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Vill bara dubbelkolla, när du säger mekatroniktätningen, vilken menar du då?

Länk

Länk

Menar du något på bild ett eller på bild två, eller menar ni någon annan?
Lite OT kanske, men min E60 525 m54 durrar lite om jag släpper upp kopplingen med friläge i.
Då får den ner till kanske 550 rpm och den silkeslena gången övergår i lite durrande, så fort jag trycker ned kopplingen så går den upp till ca 650 rpm och är silkeslen igen.
Frågade en BMW mek om detta och han sa att det är ett snålläge som går in vid tomgång utan kopplingen aktiverad.
Kanske inte är kopplat till ditt problem men denna funktion finns tydligen i alla fall.
Ka
5.697
Kane
Tummps: Nr 1 i denna bild, Länk

Nej, jag har inte bytt. Köpte hem ett kit från ZF med olja, tråg, etc. när jag precis köpt bilen men såg i bilpapperen efter det att det var bytt för < 1000 mil pga läckage. Så jag har grejerna kvar......
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Tack Kane, då vet jag. =)

Hittat denna förövrigt, kanske är något för dig att kolla på också, holmis63?

Länk
Tummps, fast min har ju m54, pdf:en du hittade gäller n52.
Men visst mitt avgas rasslade lite förut, åtgärdat nu.
Grejen är att den sjunker i varv när jag kopplar ur, och som sagt, går enligt BMW mek, in i något snålläge, tänkte att det kunde vara något liknande med din.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Det är mycket möjligt det du säger, hittar väldigt mycket info om folk med samma problem i staterna / övriga världen som höjt sin tomgång med 100-150 varv och då har vibrationerna mer eller mindre upphört.
Ska kolla om detsamma gäller min bil (hämtar den på fredag) men vill minnas att det var samma, då ska jag ställa upp tomgången själv så är "problemet" ur världen. Är inte värt att tjafsa för mycket med en såpass gammal bil trots allt. =)

/T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.