AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.220

Batteri problem e46 320i- 02

Da
4
Danielgg
320i -02
Jag har ett problem elsystemet.
För ca 2 veckor sedan så ville inte bilen starta. Batteriet hade laddats ur utan att batterilampan varnat. Så jag fick igång den senare med startkablar.
Jag tänkte att batteriet var gammalt och köpte ett nytt batteri och några dagar senare så hade jag samma problem.
Började mäta batteriet och laddningen visade först 14v sedan sjönk den till 12v på tomgången så jag köpte mig en ny generator. Efter generatorbytet så laddade batteriet konstant 14,06.
Nu med ett nyladdat batteri och en fungerande generator så uppstår problemet igen. Men denna gång så började batterilampan lysa rött.
Jag har kollat batterikopplingarna
Bytt generator
Min airbag lampa lyser(om det har någon betydelse)
Kan det ha någonting med regulatorn att göra?

Skulle vara tacksam för tips på vad det kan vara för fel.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Var det en ny eller begagnad generator som du bytte till?
Fabrikat?

14,06 V låter lite lågt om det inte är vid tomgång - mät vid ca 2000 rpm.

Regulatorn sitter i generatorn.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Da
4
Danielgg
320i -02
Det var en likadan som satt i tidigare
Bosch 120a
Mätte när batterilampan lös och batteriet var urladdat då laddade den 12,6v(tomgång)
Stängde sedan av och då hade batteriet 11v så
Det verkar som någonting helt plötsligt börjar dra en massa ström från batteriet som inte generatorn orkar ladda.
När batteriet var nyladdat laddade generator 14,06 (tomgång)
Några värmeslingor på bakrutan är av(om det har någon betydelse)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att några värmeslingor är av skall inte påverka.

Var generatorn ny eller begagnad?

12,6 V är för låg laddning (skall ligga på ca 14,4V), men du måste mäta vid ca 2000 varv för att få korrekt värde.

Att ladda ett helt tömt batteri med generatorn kan göra att den blir väldigt varm...och tar många timmars körning!

Ladda upp batteriet med en vanlig batteriladdare under minst ett dygn.
Har batteriet varit urladdat längre tid kan det ha tagit skada.

Mvh
Johan B

Da
4
Danielgg
320i -02
Btw generatorn köpte jag begagnad testad av bildelsbasen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...då kan det vara generatorn som är kass ändå!

Ibland när de börjar bli lite dåliga kan de ladda som de skall när de är kalla för att sluta ladda när de blir varma.

Koppla en sladd från varje batteripol och dra in i kupén och koppla in en multimeter på sladdarna.
OBS! avsäkra sladdarna så nära polerna du kan, om du skulle råka kortsluta dem eller jorda pluskabeln!

Sedan kan du köra en sväng och se hur generatorn laddar under färd - du ser direkt om/när generatorn slutar ladda - då sjunker spänningen till strax över 12 volt eller mindre.

Så gjorde jag på en Merca jag hade och där började problemen komma intermittent för att bli allt värre för att till slut hamna i ett läge där generatorn slutade ladda helt. Allt detta såg jag mycket tydligt på multimetern!

Vet du hur långt generatorn du köpte, hade gått?

Mvh
Johan B

Da
4
Danielgg
320i -02
Stoppade in ett nyladdat batteri som jag laddat mer än 24h i samma skede som generatorbytet. Batteriet köpte jag på Biltema 12v 74ah.
Kan det vara så enkelt att det är fel batteri?
Ska batteriet ha samma ah?

Generatorn hade gått ca 15000mil
Aa det där med att mäta under färd måste jag testa.
Men måste isåfall ha jäkligt otur om båda generatorerna är trasiga.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I värsta fall kan generatorn börja bli dålig vid 15-20.000 mil...det beror ju egentligen på hur många varv den har snurrat under de milen - en bil som står still i bilköer gör ju att motorn snurrar betydligt fler varv under en given sträcka än en annan som kör merparten av milen på högsta växeln utan "stillastående".

Batteriets storlek kan spela viss roll om du använder ett för litet batteri - men om du inte maxbelastar batteriet med många elförbrukare och kall väderlek skall det nog inte spela så stor roll i detta fallet/felet.

Jag skulle mäta som jag beskrev, då ser du direkt om generatorn laddar som den skall hela tiden.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.