|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Nu är jag nästan ägare till en BMW 520d e61 med 14900 mil på mätaren för 128000... Hoppas det är ett ok pris. Skinn, drag, vinterdäck, osv... MEN partikelfilter!! När byter man det och kostar det 15000? Tack för svar! | |
| Sök här på autopower, finns tråd ang pfilter | |
|
Ok tack |
|
|
Annars finns en partikelfilter rengörare från Wynns produkter: Funkar klockrent! hjälper dig spara dem 15000 för byte. |
|
rsarits |
Min 535DA -06 har nu gått nästan 33000mil, jag har inte behövt byta partikelfiltret Micke BMWCS#08121 |
|
Du skriver inte vilken årsmodell men är det från 2007 och framåt (dvs facelift) byter man normalt sett aldrig filtret. Det ska hålla bilens livslängd. ------- //Lövet |
|
rsarits |
Det är (enligt BMW Uppsala) ingen skillnad i reningen av filtret på alla e60, man har bara tagit bort 21000mila servic/utbytet från -07b, däremot kan man få byta ändå om man bara kör korta sträckor. Om bilen varnar för högt mottryck i filtret måste man byta. De nyare (F10/11) har Urea/addblue system Micke BMWCS#08121 |
|
@rsaris det är en e61 men det kanske är samma sak? Vad betyder Urea/addblue? Men kan man inte köra en 520d korta sträckor? Jag kör ca 10 min till jobbet, funkar inte det? |
|
| Jaa damma av med en lite längre sträcka nångång i veckan så är det okej :) | |
rsarits |
E61 är samma Urea/addblue är en tillsats som används för att rena filtret. Den fylls som regel på vid service, ibland oftare. Micke BMWCS#08121 |
|
Kan man inte fylla på med detta i en E61? |
|
rsarits |
Nej, det finns ingen tank eller funktion för detta På E60/61 (och förmodligen alla övriga BMW fram till -10 eller så) så renas partikelfiltret genom att motorn höjer avgastemperaturen till över 450 grader (tror jag det var) Detta görs genom extra bränsletillförsel På nyare BMW så använder man Urea, som har handelsnamnet Addblue Jag vet inte om detta höjer temperaturen eller inte, men syftet är att rena filtret Förmodligen drar bilen en aning mindre bränsle över tid med urea än med den gamla metoden, å andra sidan så måste du köpa urea Urea eller addblue används av de flesta biltillverkare, jag tror att tunga fordon var först Micke BMWCS#08121 |
|
AdBlue används för att sänka NOx vid högre varv och högre belastning på motorn. Det finns en extra tank för AdBlue. Partikelfiltret regenereras fortfarande genom att avgastemperaturen höjs via extra bränsletillförsel. Vad gäller korta körsträckor skulle jag personligen välja en bensinare - billigare i inköp, kommer snabbare upp i arbetstemperatur, korta körsträckor gör att bränslekontot ändå inte skenar iväg, och om något går sönder så är det enklare och billigare att laga. Diesel är underbart på många sätt men bör gå längre sträckor. |
|
| Det går väll att "ojja" sig fram och tillbaka ang vad som kan gå sönder mm men det finns inte bilar som är helt felfria, man får bara hoppas på att man inte åker på dom dyraste smällarna. | |
|
Vadå tagit bort service intervallen på e60 LCI? stämmer ju inte, när min bil passerade 21.000mil fick jag upp i ista: Service: replace partikelfilter.. en 530D 2007-07-LCI. !! |
|
|
Att intervallet är borttaget innebär inte att filtret är odödligt. Ogynnsam körprofil (mycket korta sträckor) alternativt trimning kan enkelt förbruka ett filter i förtid även på en LCI. ------- //Lövet |
|
rsarits |
Ok, jag var säker på att det bara gälde pre-LCI, men hur som helst så är serviceintervallet inget att bry sig om, nolla och kör vidare bara Micke BMWCS#08121 |
| man kan nolla det och göra en regeneration :) | |
rsarits |
Bilen kommer att varna med motorlampa vid för högt mottryck, både på bilar med intervall och utan. DÅ måste något göras med filtret, rengöra eller byta Micke BMWCS#08121 |
| Reningen startar endast om motortemp överstiger 75 grader samt avgastemp 240 grader vilket de flesta av er har svårt att uppnå en svensk vinterdag. Och när den startar så märks det mycket tydligt. | |
|
Hur märker man det då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.