AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.931

Köpa sista årsmodellen innan ny version?

Det är ju ganska bra rabatter på bilar sista året innan den nya versionen kommer. Är det någon som har erfarenhet av om det då är en bra ide att köpa en ny bil av sista årsmodell (då den är billigare och man får en pålitlig bil) eller om de bilarna sen är väldigt svåra att sälja och att man måste rabattera dem väldigt mycket på andrahandsmarknaden?

Tänker exempelvis på 5 serien

Tack!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Om du ska ha bilen i tre år så bör den gamla modellen var minst 50' billigare än motsvarande ny modell för att inte gå back på affären jämfört med att köpa den nya modellen.
Jämför t.ex en 530d från 2010 e60 och f10. Idag skiljer 50'.
Jag tror inte de är svårare att sälja, men det beror lite på hur länge du tänkt ha bilen. Det finns en stor marknad för 3-5 års bilar också fast till helt andra kunder. Rör det sig om 2-3 år tror jag att en F11 med automat, X-drive samt M-sport lär vara mycket lättsåld trots att en ny generation finns. Dock är jag inne på Marins linje att man bör räkna med att mycket av rabatten försvinner i takt med att den blir äldre så det vill till att rabatten är stor.

Både E39, E60 och E46 M-sport är exempel på bilar som hållet värdet bra efter att en ny generation kommit ut. Kan inte se varför den trenden bryts när F11 ersätts.
bl
270
bluetrain
x3 msport
Hur bråttom är det? Talar inte det mesta för att det ändå är bättre att vänta på nya modellen? Nu håller jag iofs med om att nya modeller = barnsjukdomar inte alls är roligt om du åker på en citron men samtidigt så har du ju både garanti och försäkring upp till hyggligt höga miltal/år, dvs, det lär oavsett inte vara ett problem under överskådlig tid.

F1x är en trevlig bil utan tvekan men nytt är alltid nytt!
Det jag funderar på är en årsmodell -16
Som jag förstår det är det årsmodell -17 som blir den nya modellen. Vet inte hur stor skillnad det gör?

Marin: Det är alltså så mycket som 50'. Så stor är ju inte rabatten. Iof menar du 2010 e60 vs 2010 f10? I mitt fall blir det ju 2016 f11 vs 2017 nya modellen och frågan är om det då kommer att skilja 100'?

Kristoffer_L: Jag kommer att ha den ca 3 år.

Det är ju helt ok om rabatten försvinner, dvs att jag kan köpa en dyrare bil för mindre pengar. Bara det procentuella värdetappet inte blir ännu större än en "vanlig" ny bil. Förstår du hur jag menar?

bluetrain: Jag har råkat sälja min gamla bil så nu har jag en lånebil vilket inte är optimalt. Så jag kan ju vänta någon månad men jag kan inte vänta ett helt år vilket det verkar bli för nya 5 serie touring?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Varför inte köpa en begagnad F10 för runt 200' och sen byta till den nya som kommer 2017? Då får du äta kakan och ha den kvar.

Det är nästan aldrig lönsamt att köpa den utgående modellen om den gamla inte rabatteras med minst 50'.

Kolla Audi A6 C6 & C7, A4 B8 & B9, E60 & F10, e39 & e60.
På lång sikt, minst 10år, så spelar det mindre roll
Jag är ingen höjdare på bilaffärer så det är just byten av bil som brukar kosta mig mest pengar. :)

När du säger 50' i rabatt, menar du då total rabatt eller utöver de "vanliga" 10%en man får som företagare?
Premiummärken tappar stort vid modellbytena så där är det extra viktigt att välja den senaste modellen. Väljer du däremot ett simpelt märke är det en annan sak. Men man tappar så mycket på nya bilar att det inte är något bra sätt att "spara". Köp det du vill ha i stället.

Stephan
Jag vill ha nya 5 serien NU, det svåra är bara att det ju verkar som att den kommer först om ett år. :)

Försöker inte spara pengar egentligen utan vill bara inte förlora hemult mycket mer än vad jag hade gjort på ett vanligt nybilsköp. Förstår du vad jag menar?
Med andra ord, en normal värdeminskning på 50% på tre år är ok men om det blir mer kan jag lika gärna köpa något annat. Men då vette tusan vad det är...
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Det beror väl på om man gillar bilen. Jag köpte sista årsmodellen av 125i och kommer att göra samma med 530 GT eftersom jag verkligen gillar dessa bilar och tror att efterföljarna blir "sämre".

/M

Mina bilar: Länk
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Har läst Stephan735i:s inlägg 3 ggr, förstår fortfarande inte. Care to elaborate?
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Jag vill hävda att man får mest för pengarna på den utgående modellen. De är ofta extra mycket utrustade i kombination med hög rabatt. På den nya finns ju sällan kampanjer, paket osv och då blir det onödigt dyrt med lulllullet.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Risken är ju att touring är mer än ett år bort. Det spekuleras väl i att sedanen kommer någongång i höst och sedan lite oklart när touring följer. Sen dröjer det väl en stund ytterligare innan de kan börja rulla på svenska vägar.

Sitter lite i samma sits själv, har tänkt byta inom 12 mån.
BMW hade riktigt bra rabatter på välutrustade F30 nu innan lci kom.
Där hade det gått att göra ett riktigt klipp speciellt eftersom det är minimala skillnader på lci:n utseendemässigt.

Personligen så hade jag haft svårt för att köpa den gamla modellen precis innan ett modellskifte när det kommer en helt ny modell.
Tror jag besvarar min egen fråga lite grann. Tror inte jag kommer att köpa en F11 nu innan den nya kommer. Rabatten är helt enkelt för liten.
Då återstår frågan, vad köper man nu fram tills dess att den nya modellen kommit? :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En begagnad F11.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.