AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.185

Massa konstigt på provkörning E91 325T IA 2007.

Ja
12
Jacoboberg
320da Touring -11
Tjenare,

Jag behöver verkligen lite hjälp, då min mekaniska kunskap är väldigt begränsad.
Var ute och provkörde en jättetrevlig bil jag hittat på blocket. Allt såg fantastiskt ut, tills provkörningen hade pågått en stund.

Första intrycket var klockrent. Sen börjar jag växla manuellt och tycker bilen verkligen smäller i 3an och 4 an. Hårdare än vad min e46 gör. Tänkte, ja ja prutmån. Sen började det gå utför. Kommer ut på motorvägen och prövar kickdownen, och bilen bygger ett så stort moln bakom bil att man knappt ser nått i spegel, motorlampan börjar lyssna och motorn tickar och går väldigt ryckigt och vibrerar nästan.

Stänger av motorn och starta den är par min senare, då går den hur fint som helst.
Vilket den gör till nästa gång jag gasar på rejält. Då bildas ett stort rökmoln men ingen motorlampa denna gång.

Då hör jag hur hur det låter skavande/gnisslande från dämpare bak. Så,vevar ner rutorna bak för att höra bättre, då fastnar elhissar höger bak. Tills slut går den upp. Men då börjar väl säljaren nästan ge upp och man märker hur jobbigt han tycker det är. Så han lovar att lämna i bilen imorgon och kolla upp vad det är.

Ska sedan parkera bilen så fickparkerade utanför min lägenhet. Vid fullt rattutslag så hör jag hur det låter från servo-pumpen.

Så kollar i motorrummet och ser att hela tråget som servooljan befinner sig är oljetäckt med intorkad olja.

Så några frågor, vad fan kan motorfelet vara?

Stötdämparna bak låter illa. Men bilen är precis nybesiktad. Borde inte opus bilprovning lägga åtminstone en bra att veta om man ser att dämparna börjar ge sig.

Servopump som låter vid fullt utslag, är det pumpen som börjar ge vika?

Han vill ha runt 100k för den, och det lär ju inte hända. Men bilen var grymt fin och hade allmogen utrustning jag vill ha. Så känns lite jobbigt att ge upp den redan. Så frågan är vad fan det som strular, så om man kan få det åtgärdat/avräknat på priset.

/Jacob

16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jösses, låt honom laga bilen först och sedan ringa dig när den är klar. Den där ska du inte ta i med tång. Du vet inte om det kostar 5.000 eller 50.000 att få ordning på den.

-------
//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kostnaden för att åtgärda motorproblemet ligger mellan 80-80 000 SEK.

Köp den för 20 000 SEK så är du safe.

Bilmotorer är komplexa system, mer komplexa än vad de flesta tror. Du kan tyvärr inte dra några säkra slutsatser baserat på ovanstående observationer. Jag vet att alla vill få snabba och enkla svar på komplexa frågor, men ibland går det inte.

Det är lite som att fråga varför jag inte känner mig riktigt bra. Det kan vara alltifrån att man ätit något mindre lämpligt till att man blivit utsatt för dödliga doser av radioaktiv strålning.

Om du vill gambla så kan du alltid lämna ett prisförslag som ligger långt under det efterfrågade priset (med tanke på de fel som märktes vid provkörningen). Har du tur så är det enklare fel och du går ut som vinnare. Har du otur så är det dyra fel och du går ut som förlorare.

Men gambla inte om du inte har råd/tid.

Gambling är främst för de som har pengareserver att kunna täcka enstaka förluster men även möjligheter att kunna åtgärda fel själv eller till billigare kostnad än normalt (tex kan utföra större jobb själv). Samt kan acceptera att bilen inte kan användas på veckor/månader.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Gå vidare och ta en annan. E91 325 är inte en så ovanlig bilmodell att du ska behöva ta på dig en sån risk som den här bilen innebär.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spontant - leta upp ett annat objekt!

Du vet inte vad allt detta kostar att åtgärda - kan vara småpengar men troligare är att det blir relativt dyrt.

Det blir nästan alltid mycket dyrare att köpa en risig bil och laga upp den än att köpa en som är fin från början.

Skulle jag köpa en sådan bil, skulle jag pruta minst 30 000 kr för att vara någorlunda säker och då skall utgångspriset inte ligga över vad som är normalt för bilen i fråga hos t ex. bilpriser.se!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Autopower när det är som bäst..snabba goda råd som kan bespara frågeställaren
Både pengar och energislöseri. Bara hålla med dom som svarat, hoppa över den.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vad sa säljaren om dessa problem?
Ja
12
Jacoboberg
320da Touring -11
Nej jag lutar verkligen mot att skippa att bilen. Tråkigt för att allt annat såg verkligen ut att stämma. Han har alla papper sen bilen var ny. BMW-verkstad rakt igenom. Invändigt såg den ut att vara nästintill från fabrik, utvändigt fanns något dörruppslag och några stenskott.

Angående motorfelet så sa säljaren att det aldrig hänt tidigare, känns kanske lite konstigt. Men det var en äldre herre som ägde bilen, och jag pressade väl bilen hårdare än vad han gör.

Men han ska lämna in bilen imorgon på BMW-verkstad. Så får väl se vad de säger. 95% av mig säger att jag ska skita i den och 5% säger att om han fixar felen på auktoriserad verkstad så kan den vara intressant fortfarande.

Men det verkar inte vara någon här inne om skrivit om just detta felet, så verkar inte vara typ-fel

//Jacob
em
906
em3
M3 cab -03
....beroende på att det kan vara många olika saker som är fel, jag kan en del, men skulle aldrig gissa och skriva i tråden. Du har fått svar från MYCKET kunniga "tyckare", säger dom inget bestämt, är det nog svårt att hitta just det felet över internet, det behövs systematiskt felsökande....

Oavsett, lycka till, vad du än bestämmer dig för!

em3
Ja
12
Jacoboberg
320da Touring -11
Jag uppskattar verkligen er hjälp. Är det nått jag lärt mig som mina år som "lurker" på autopower, är det att det "tyckarna" på AP är verkligen något att lyssna på.

Hade en 330ia jag skulle åkt och kolla på, den blev såld innan jag hann se den. Så man får väl vänta på nästa som kommer ut. Har ingen jättebrådska att köpa bil!

Mannen som har bilen som tråden handlar om, skulle höra av sig när han hade haft bilen inne på verkstad. Så får väl se vad de har och säga om det.

Men att spela rysk roulette är jag inte sugen på....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.