AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.081

Gult kladd på oljelocket bmw 330 e46

Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Tjena bilen dricker mycket olja samt fått sådant där fukt kladd"gult" gägga på tanklocket. Tänkte byta ventilkåpspackningen nästa helg.. Men e vevhusventilationen kass den med eller kan jag ha tur att det bara är ventilkåpspackningen som e kass och ej håller tätt för har märkt att de. Luktar bränt ibland samt att det börjat sippra ut lite olja..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vanligast är att vevhusventilationen sätter igen sig och orsakar högre tryck i vevhuset/toppen och det i sin tur leder till att gamla hårda ventilkåpspackningar börjar läcka.

Så min gissning är att grundproblemet är vevhusventilationen och läckaget och "klägget" är följdproblem.

Under den kallare delen av året är det inte onormalt att det är lite gult "klägg" på undersidan av oljelocket, men är det mycket har man troligen problem.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Vad e mkt? Haha sen kan man ta bort det där främre plast röret som går från typ kylarn till motorn? Och om det e mkt kladd där så e det vevhusventilationen. Sen som du skriver stora problem vad menas med det.? Går bilen as kasst eller vad?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lägg upp en bild av hur det ser ut!

Vilket rör menar du?

Det går ett rör från toppen/främre delen av ventilkåpan som är röret till vevhusventilationen - det röret leder ner till cyklonen/oljeavskiljaren som i sin tur delas upp i två vägar - en till oljestickans rör för att leda ner avskiljda oljerester och ett rör till insuget för att skapa vakuum och förbränna ev. gasrester.

Kör man mycket kortkörningar blir det gärna lite klägg på oljelockets insida, även om motorn i sig är frisk - men det är ändå en liten "varningssignal" om att det finns kondensvatten i olja/vevhus som inte är bortventilerad. Någon långkörning ibland och gärna med några urvarvningar när motorn är genomvarm brukar suga ut det mesta om allt är OK.

Problem = igensatt vevhusventilation ELLER läckage av kylarvätska t ex.
Nu skrev jag aldrig "stora problem" utan bara "problem" men läckage av kylarvätska in i oljan är väl kanske att betrakta som betydligt större problem än igensatt vevhusventilation...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ax
49
AxelE
E46 330ci M-sport Spacegrå - 2003

F34 320d GT M-Sport Alpinvit - 2014
Hej, jag har samma fenomen på min bmw 330 e46, årsmodell 03. Jag har dock aldrig kunnt se att jag har något gult klägg under oljeppfyllningslocket. Jag har doften av bränd olja inne i kupén på vinterhalvåret vid fuktig väderlek och kortkörning. Då min bil endast har gått 10400 mil så har den varit med om mycket kortkörning och det har inte blivit mer långkörningar sen jag tog över den eftersom jag bor mitt inne i stan och åker mest omkring inomskärs så att säga.

Eftersom Jag aldrig observerat något gult klägg under locket eller har någon besvärande oljedoft så fort temperaturen är över +5 grader så har jag aldrig brytt mig om att forska något mer i det, men det kanske är en varningsklocka? Har haft det så här dom senaste två åren utan att det blivit varken sämre eller bättre.
Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
A menade den som sitter i främre delen av motorn. Kan man kolla in där om det e mkt kladd? Samt sen kan det räcka med att bara köra lite längre och gasa på lite så kan allt bli mkt bättre ? Tänkte iaf vilket som byta packningen. Såg inte ut att vara så svårt enligt guiden.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
AxelE, känner du doften när du köar, står still, backar?
Min var så. Ofta när man stannade vid rött så börjar det lukta in i kupén. Tänkte inte så mycket på temp eller väder, det var lite närsomhelst. Det du ska göra är ju att ta en ficklampa o titta ned på grenröret eller framförallt den lilla aluminiumbricka som sitter från sidan av toppen och skyddar över grenröret. Är den kläggig så har du svaret, det är där den läcker och droppar. Det räcker med en droppe så luktar det skit när det bränns.
På min 330 var det lurigt, det syntes inte direkt, men det läckte från "halvmånarna" i framkant på toppen. Du bör ta bort de två plastclipsen till stora plastkåpan i fronten på motorn och lyfta av så du ser toppens framkant, och ventilkåpan. På min kröp oljan nånstans därifrån (svårt att avgöra, jättesmutsigt och kladdigt), och sen nedåt/bakåt längs med packningens kant eller ventilkåpans kant och nånstans kröp det alltså ner på grenröret.

Bimmerstoffe, det finns snack som säger att BMW brukar räkna med 10.000 mil tror jag, för vevhusventilationen. Om det är sant vet jag inte. Min har rullat 28 tusen nu och jag bytte min vevhusvent runt 24 tusen mil tror jag i samband med att jag hade läckage på ventilkåpspackning. Den jag plockade ur bilen var den gamla ofodrade så antingen var den original från fabrik 2002 eller så har den bytts en gång redan under bilens dåvarande 24 tusen mil. Jag vet inte, jag bytte till fodrad variant. Det som händer med igensatt vevhusvent är ju - förutom att han börja trycka ut under ventilkåpan - att han till slut går jäkligt illa. Vissa fall stannar den helt och bara ryker har jag läst. Så långt gick aldrig min men som sagt jag tog inte risken, jag bytte både packning och ventilation.

Sen detta har bilen gått jättebra.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.