AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
560

740-750?

kimvi
Står i startgroparna för att köpa en E38 95-96:a.
Vill ha en 750, men alla säger att dom är enormt dyra i drift. Stämmer det? Skillnad mot 740?

kim
Scheckheft
Hej, ämnet har varit uppe tidigare. Använd sökfunktionen skriv "740" eller "bmw 740" så har du lite läsning. Själv äger jag en 740ia -95 och är mycket nöjd med den. Prestandan räcker till och blir över. Utrustningsmässigt finns inga större skillnader. Definitivt är servicekostnaderna högre än hos 740. Försäkring är nog samma. Tänk på att även om båda modellerna är relativt billiga i inköp är det bra om man har en slant på banken ifall det händer nåt.

/Scheckheft
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Prisskillnaden tenderar lätt att bli överdriven. Se det så här:
En 750-E38 drar ca 1.4l/milen blandat.
Den behöver 8l olja vid byte.
Den har 4 tändstift mer, dubbla luftfilter och lite större bromsar fram. I övrigt är bilarna i princip lika och har samma driftkostnad därutöver.

Man får bättre knuff med v12:a
kimvi
Det verkar ju överkomligt.
Hur är det med reservdelar?
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Flertalet reservdelar är ju givetvis samma till 740/750, (även om många verkar tro något annat...).
Generellt håller BMW ganska måttliga priser på slitdelar, i förhållande till delarnas dimensioner och är faktiskt billiga då det gäller plastdelar.För lite mer udda delar kan dock priset rasa iväg. Här är några exempel på E38-750 delar hos BMW:
Nyckel med fjärrkontroll: 1060:-
Faceliftnjurar 2st 690:-
Plastpanel på utsidan av stolarna 2st 310:- (alltid spruckna)
Dimljus 1295:-styck
Täckglas strålkastare 2st 760:-
Bromsskivor fram 2st 2350:-
Belägg fram 1250:-
skivor bak 2st 2060:-
belägg 750:-
Byte casterstag 2st inkl. arb. ca 3300:- (kolla sedan vad dom ska ha för att byta bärarmar på en E46 och bli en fördom fattigare;-)

Man får bättre knuff med v12:a
mr..
Inget snack om saken..Du ska givet köpa en e38 750max step..Du kan inte beskriva med ord de måste upplevas jag lovar,kan inte jämföra v8 med v12..Vill du ha respekt skaffa v12,du visar upp bilen för dinna vänner och säger de är en v8, jaha säger vännerna (kul)...Nej nej nej givet, du säger de är en v12 nähä säger dom kan vi få kolla får vi höra känna mm mm mm.
Du har din v12 och frågar du din skrytigaste vän hur många cylindara har du då!!!!

lycka till
maxarn
"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

maxarn
ki
226
kim750
530da-04
(f.d kimvi) Har nu köpt en750iA -95, med det mesta i
utrustning.
Varför köpte man inte en sån här bil tidigare?
Jag är i sjunde himlen varje gång jag är ute och kör.
Den drar ju lite bensin så här i början, men det är det värt.
Alla i familjen är nöjda, förutom frugan som muttrade nåt om att komma in och kolla på tv i går, varför svarade jag, har ju det i bilen.
mr..
Ha, kul å höra några nöjda 750 ägare

lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.