|
|
|
|---|---|
| Jag bytte tändstiften på min bil nu vid 9300 mil. Jag har tidigare när jag bytt olja gjort en reset i servicemenyn men kan man göra något liknande med tändstiften ? Cbs-systemet ska väl som jag förstod det meddela när den tycker det är dags för nya stift ? En siffra på runt 10000 mil som bytesintervall har jag stött på lite här och där. De gamla stiften var rätt slitna och jämfört med de nya var glappet mellan elektroderna mycket större. Jag har kollat i servicemenyn men hittar bara de vanliga punkterna för bromsar, olja och bromsvätska. Det rör sig om en 335 xi 08:a. | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, tändstiften bör finnas med i servicemenyn - såvida inte BMW bestämt sig att dessa också är "lifetime" :-) Vad står det i din instruktionsbok? Visar den symbolen för tändstift i kapitlet för servicemenyn? I min E87 finns det både beskrivet i instruktionsboken och finns med i servicemenyn. Nollar man på min E87 går den tillbaka till 10 000 mil. Bytte tändstift förra året på min E87 vid 10 254 mil. Såhär såg mina tändstift ut efter 10 254 mil Länk |
| Jag har aldrig hört talas om cbs till tändstiften för E9x. Står väl bara att dessa skall bytas var 3:e gång man byter motorolja. Kolla gärna i serviceboken. | |
Det sitter ju exakt samma motor (N46B20) i tex E90 320i som jag har i min E87 (och som jag baserat mina ovan nämnda erfarenheter på). Så man tycker ju att det borde vara samma på E90. Men de kan ju självklart ha valt att reducera antalet items i servicemenyn för E90 och koppla det till som tex Drib säger vart tredje oljebyte. Fullt möjligt och inget konstigt i det egentligen (fast E87 och E90 kom ju ungefär samtidigt). Förutom att det går lite emot vad de verkar vill gå emot, dvs att man enkelt ska kunna gå in i någon glassig meny (eller sitta med paddan i soffan) och swisha runt och se när man behöver göra vad med bilen :-) |
Fläkte upp en instruktionsbok (dock för den nordamerikanska marknaden och för E90 328i -08) och där omnämns/visas faktiskt inte tändstift som möjlig symbol i servicemenyn. Så då har de faktiskt tagit bort den ur servicemenyn på E90. |
Aha, hittade förklaringen. De tog bort tändstift och mikrofilter ur servicemenyn för E90 2008 och framåt. På E90 2006 och 2007 finns däremot detta i servicemenyn. |
|
@ bmw-slangen. Det är sådana som du och (och några andra) här på AP som verkligen lyfter forumet. Kanonjobb! Stort Tack! |
|
|
Tack för hjälpen :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.