|
|
|
|---|---|
|
Min BMW 3-serie blev påbackad av en ”smitare” på en parkering i mitten av oktober. Jag hämtade ut bilen 6/11 från rep och då var dragkrog, stötfångarstag samt stötfångare bytt. Nya stötfångaren fick såklart ny lackering. Min fråga är därför, hur snabbt kan man avfetta och tvätta på den nya lacken? Eller behöver den tid för att härda? | |
| Undvik kemikalier o tvätt (mer än avspolning) de tre första veckorna efter lackeringen, även om det sägs att det är "ingen fara",,, | |
|
Tack för återkopplingen. :-) Jag funderade på en tvätt för att se resultatet av lackeringen bättre. Då jag hämtade bilen var det mörkt, sedan har det regnat & därefter har jag fått skitig bil efter pendling på E18. |
|
|
Jag är ingen expert på lack, men brukar höra 6-8 veckor utan avfettning, högtryck. lackbehandling etc. MVH Christofer |
|
We 2.010 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
2 månader är det jag har hört av lackerare, skölja av med vatten är dock okej. Men ingen avfettning eller högtryck på nylackerade delar. |
| Spola/skölja av kan man göra med en gång, det skall lacken tåla...Tål den regnväder så:). Högtryckstvätt o kemikalier minst 3 v, samma sak om det gäller vaxning/polering, men då pratar jag specifikt om delar vilka lackerats "löst" o mer eller mindre "brännts" vid höga temperaturer. En modern lackverkstad har utmärkta möjligheter att mer eller mindre "bränna" lackeringen av en kofångare (demonterad så klart!) på samma sätt som det görs i fabrik, med hjälp IR värme...Däremot kan man inte bränna en hellackerad bil vid högre temp än ca 60 grader, annars finns det risk för att elektronik mm kan ta skada. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.