AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.405

Frågor ang ny F11

Sida 1 av 2
Är i tagen för en nybeställning av en F11. Har sneglat på F10 men osäker om barnvagn och packning får plats.

Skillnaden på Hifi och HK ljudpaket. Värt att lägga till för det större ljudpaketet?

M-chassi: Sänker detta bilen eller är det endast ett styvare chassi?

Hur upplever ni M-sport klädseln jämfört med skinn. Blir det lätt slitet så som det var på tidigare BMW-modeller?
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Ta en F11 då t.ex den öppningsbara bakrutan är praktisk när man behöver "toppa upp" packningen. Gissar att en F11 dessutom är mer lättsåld i kombi,andet Sverige. Huruvida platsskillnaden är avsevärd kan jag inte avgöra då jag inte haft en F10.

Har dock haft alla ljudpaket i F11, aktuellt HK och det är klart bäst, om det är värt pengarna kan bara din plånbok och öron avgöra. HK finns ju dessutom i prisvärt paket så ta paketet isf. Annars är LED-ljusen otroligt bra och ett tillval man inte får missa.
Tack för din input.

Specen ser ut för tillfället:

520D Touring

- Comfortpaket
- Loungepaket
- Sportpaket (tillägg för 19")
- Metallic
- Tonade rutor
- Utökat instrumentkluster

Hade gärna haft med M-paket då jag tycker att det gör mycket för bilens utseende och gillar verkligen inredningen men då får sportpaketet och metallic stryka på foten. Parkeringsvärmaren hade vart fin också men tycker nog det är väl högt pris på den för att motivera köp.

Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Maccan

Är det fortfarande 20000 för att uppgradera sportpaketet till m sport?
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Lägg till m-sport för guds skull :)
Gusvigilante: Ja det är 20k upp för M-sport från sportpaket line som de skriver. Lite otydligt men om man läser så som de skriver så är Sportpaket line 38900:- + 20k för M-sport. Men om man kan uppgradera från det dom bara kallar sportpaket (28900:-) vågar jag ej säga. Skall kika imorgon så får återkomma med närmare info.

Janskers: Hade gärna lagt till o lagt till men någonstans måste man sätta stopp eller ta bort för att hålla budgeten hyfsat.
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Macckan

Jag förstår jag förstår :) själv jag hade aldrig kunnat köpa en bmw utan m-sport, hade knegat ihop 20k till bara för att få m-sport :P.

edit: aldrig och aldrig men nu känns det som det :)
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Xc60, HK är bra. Och prisvärt, med nog är BO systemet bättre.

Gillar man lyssna på musik är minst 677 krav, men helst 688.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Jörgen, B&O är säkert bättre har inte testat det, får modifiera mitt uttalande ovan om att jag haft alla ljudsystemen i F11, har haft standard, HiFi och H/K. :-)

Angående M-sport så räcker ju inte 20k utöver Sportpaket line, man vill/"måste" ju även köpa till 19" för 10k. :-)
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Xc60, jag är ju en dryg besserwisser :). Så jag var tvungen. Har också haft alla utom BO. :) Har HK nu och tycker st är grymt bra.
Finns ju standard, 676- hifi ,677- hifi prof , 688 - HK och sedan 6f2 BO
ju
164
juha01
F10 -15
Skuffen på en F10 räcker gott och väl till, men du kan inte räkna med att ha en "vanlig" barnvagn. Då måste du lasta in chassit och liggdelen var för sig och då försvinner hela bagageutrymmet i princip. Har du däremot en smart sulkyaktig som Länk så går det hur bra som helst.

Ang M-paket och sänkning. Har du xdrive så är den inte sänkt trots M-paket, annars är den 10 mm lägre.

Kupévärmare/dieselvärmare finns nu i paketet "winter pack" och är mycket prisvärt! En funktion som är guld värd. Den går in även direkt när du startar bilen och ger riktigt varm luft i kupén redan efter några minuter. Dock måste du ha skinn för att kunna välja winter pack, då det ingår sätesvärme bak i paketet.

Kombinerar du winter pack och M-paketet försvinner dimljusen. Dom får tydligen inte plats.

Ljudpaketet kan jag bara uttala mig om hifipaketet. Det är ok ljud, men inte mer. Det känns som att basen och mellanregistret inte harmoniserar alls. Blir lätt bullrigt ljud. Det är som sagt ok, men lyssnar man mycket på musik ska man nog prova paketen mot varandra först.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Glöm inte adaptiva xenon, använder man bilen under den mörka tiden är det guld värt. Det är inte bara att dom är adaptiva och gör tunnlar, ljusbild, längd och bredd på ljus är bra mycket bättre än standard xenon.
Helt klart är det mer värt än att uppgradera till HK ljud, hifi tycker jagfunkar ok, man får trixa lite med toninställningen, så slipper man burkigheten i ljudet,
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Jörgen,
Rätt ska vara rätt :-) Inget problem att bli "Besserwissrad" när det finns grund för det :-)

Adaptiva ljus är som GoC säger otroligt bra, har inte haft xenon-varianten men LED-ljusen jag har nu är otroligt bra och vanebildande. LED-ljus och HUD är nog de tillbehör jag tycker är absolut bäst och som jag kommer ha svårt att vara utan i framtiden. Ska bli spännande att testa laserlight vid tillfälle.
Juha01: Tack för bra info. Visst är det så att kombin gör det trevligare att lasta. Men F10an är snyggare och 14k billigare gör sitt. Men förnuftet säger F11.

M-sport utan dimljus känns lite tråkigt men bra att du sa till om det. Det visste jag inte.

Dieselvärmaren/Kupévärmaren känns som ett rån för 17k, Speciellt när man kommer från en Volvo där du styr allt från mobilen och det kostade 10k. Visst att Vinterpaketet finns för 18900:- men det mesta i det paketet har jag redan i Loungepaketet. Men att frysa på vintern är ingen höjdare, Svårt val!

Adaptiva Xenon låter fint men 19 900:- för detta kan jag klara mig utan. Al. Innovation Pack för 29 900:- men där är inte så mycket måsten med och finns i mina ögon bättre val.

Hade jag haft 500k att handla för kunde man gjort mer delikata val. Nu får man bolla mellan olika val. Just M-paketet är trevligt men precis som XC60 säger är 19" ett måste för att det skall se bra ut.

ju
164
juha01
F10 -15
Dimljusen på m-paketet försvinner bara med dieselvärmaren!

Har du kollat om det finns nya lagerbilar i hallarna som kan passa? Betydligt bättre rabatter på dom. Då kanske du har råd med det du vill ha?

Vi har två bart, 1 och 5 och det funkar utmärkt med F10. Takbox på vintern, men det hade vi även när vi hade kombi.
Juha01

Eftersom det är förmånsbil så spelar inte rabatten så stor roll då jag inte kan tillgodoräkna mig rabatten, iaf inte som det ser ut på mitt jobb.

Vi har ett barn som snart fyller 1 år. Lagom till bilen levereras lär hon inte behöva den stora vagnen mer. Men eftersom man har bilen i 3 år vet man inte vad som händer under tiden.

Funkar det i vardagen för er med vagn och 2 barn?
Verdi
En F11 håller värdet bra jämfört med en F10. Förmodligen ett av få "tillval" där man får tillbaka mer än det man gav efter 3 år.

Så mycket snyggare är det väl inte med F10 heller? Är rätt stor skillnad i vardagen.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Adaptiva xenon kostar 6300kr inkl helljusassistent.
Ett av BMW s mer prisvärda tillbehör, jag skulle aldrig köpa en bil i dag utan någon form av adaptiv belysning som hela tiden maximerar ljusbilden utifrån förhållandena. Dom lyser väl så bra som asaptiva led som kostar 19900kr och har samma funktion med att dom gör tunnlar runt bilar och lyser upp både höger och vänster sida med helljus om man ligger bakom en annan bil utan att blända den.
GoC

Sorry, jag som var för snabb och missade att det var LED. Jag får testa detta och se om jag upplever det som en måste ha utrustning!

Verdi: Alla har olika tycke o smak men F10 är stråt vassare men givetvis mindre.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Jämfört med BMW s alla andra överprissatta tillbehör så ligger detta på Volkswagen nivå prismässigt. Du borde oxå prova på stolarna, BMW har inga svankstöd standard, utan det är också ett tillbehör för 4000kr. Stolarna har med Lci blivit sämre.
GoC: I Mina ögon helt sjukt att kräva 4000Kr för svankstöd, det skall vara standard. Men så kommer jag närmast från Volvo och tagit ett uns med inte lika gedigen kvalité.

Vad har du för spec på din F11?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.