|
|
|
|---|---|
|
Har just införskaffat ett stycke e91 330i -06 och håller nu på att leta vinterdäck. Har förstått att 17-tummare är krav men utbudet begränsat. Nån som har koll på vilka andra biltyper fälgar som kan passa? | |
| Nope. E90 ska ha E90-fälgar. | |
| Äh, strunt. Du kan ha lite olika sorters fälgar på bilen. Exempelvis har en vän till mig hjul från en Z4 + spacers. Funkar super. | |
|
Jojo... med spacers funkar ju det mesta. Men bolt on är det original-E90 fälgar eller eftermarknadsfälgar med ca. ET35 som passar. /Jonas |
|
|
Oki, tänkte mest om det fanns någon annan bilmodell som hade samma bultcirkel + ET. En annan fråga, är RFT vinterdäck lika bullriga och spåriga som RFT sommardäck? Eller gör det mjukar gummit i vinterdäck att nackdelarna mindre uppenbara som för sommardäck? |
|
|
Vissa 17 och 18" E36/E46-originalfälgar ligger på ET41 och de bör kunna passa och är dessutom inom laglig spårviddsförändring. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fälgar från E60-serien borde ju passa skapligt om de inte är för breda. Borde se ut att ha skapligt "fitment" från början då ET brukar vara 15-20mm mindre på dessa än för E90-serien. Finns det någon 7,5-8" bred fälg med ET runt 20 så borde det funka :) Kör motsvarande ET20 bak (pga spacers) med 8,5" breda fälgar på min E90. |
|
|
Steifan, hur breda är dina spacers? Det måttet måste man ju räkna med när du säger att det passar... ET20 är inte laglig spårviddsförändring utan spacers på E90, dessutom lär det vara tight med passningen utan att modifiera skärmarna och kanske även se konstigt ut. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, har 15mm spacers på fälgar med ET35 så det motsvarar ET20. Tidigare hjulen som jag fick med vid bilköpet hade även 265/30R19 bakdäck och det tog inte i (ET 33 på de fälgarna med 15mm spacers). Nu kör jag 235/35R19 på 8,5x19" ET35-fälgar med 15mm spacers. Gamla fälgarna: Länk Nya fälgarna: Länk Ser ganska "normalt" ut bak. |
|
| Vad innebär laglig spårviddsförändring? Länk? | |
|
Du får ändra inpressningsdjupet max 7,5 mm per fälg (totalt 15 mm på axeln) mot vad tillverkaren har angivit som tillåtet mått. Finns säkert på transportstyrelsens sida eller så går du in på någon av de stora seriösa fälg och däckhandlarnas hemsidor om du inte tror mig. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Att jag frågade efter en länk var för att jag inte finner nån skrivning om mått när jag kollade på transportstyrelsen och besiktningsföretagens sidor. Hade varit intressant att se vad som gäller. Det som skrivs är väl i princip att spårvidden inte får överstiga det maximalt tillåtna i bilens godkännande och att hjulen inte får sticka utanför skärmarna. Spårvidd är väl hur som helst inget som kollas av nån så länge det inte är alldeles uppenbart helt felaktigt/trafikfarligt för den aktuella bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.