|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Jag ska byta O-ringar på vacuumpumpen på min 316, N42-maskin. Fråga: ni som gjort detta, underlättar det mycket om ventilkåpan är av när detta görs, eller är det i princip lika trångt o jäkligt ändå? Vill veta om det är nån skillnad/underlättande eftersom jag även kommer byta ventilkåpspackning så man vill ju göra det så lätt som möjligt för sig.... /Anders |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja det är smidigare om man har ventilkåpan borta. Men ta även bort "pappen" på torpeden bakom motorn så går det ännu smidigare så brukar jag göra när jag enbart ska byta tätningar på pumpen. Delar även pumpen och silikontätar i skarven. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Tack för bekräftande Hasso! Då gör jag så. Jag har kommit över reparationskit för pumpen, både O-ring för infästning mot toppen, och ring för pumpens inre, så jag kommer öppna den. Så man kombinerar inre ring med tunt lager packningssilikon? Jag har det hemma. Får bli så. /A |
| Glöm inte att markera i vilket läge pumpen står i när du får av den, då mycket kan ta skada sen när du ska sätta tillbaks, och den sitter fel. Mvh | |
Gjorde som ni sa. Knogarna blöder men det läker. :-) Att passa in den renoverade pumpen mot kamaxeln och få den att sitta exakt i godset bakpå toppen gick på 10 minuter, något som jag förstår folk annars brukar spendera lång tid på. För när kåpan är av har man full insyn. Ändrade inte heller pumpens läge, så allt bör vara ok. Tack för tips. /a |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.