AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.340

Är tvungen att byta motor men kan man sätta i en annan typ av motor?

Po
146
Powerkillen
BMW 330d Cab -07
Porsche Cayenne
Hej

Jag köpte en underbar BMW 330d cab från 2007 men tyvärr varade glädjen inte så länge utan efter 100 mil så rasade tyvärr motorn :-( min fundering är nu om man ska göra bilen unik och sätta i en 335d motor men går det? Vad mer måste man byta? Någon som vet eller kan länka? Ni brukar ju vara grymma på detta forum så håller tummarna på att någon kan svara 😀
Tackar på förhand
Med vänlig hälsning,
Marti
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
335 och 330 är väl i grunden samma motor, på 3 liter, så man tycker det borde gå, men det är säkert någon annan som vet bättre.

BMW CS #5206
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Det går, men är krångligt. Jag tror att det kräver att du reggar om till ombyggt fordon. Då måste du byta rätt mycket.

E
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Du kan inte regbesikta med annan motor än orginal. Motorbyte är inte möjligt efter 1993 års modell.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Latorparn, går det inte om man reggar som ombyggt fordon?

E
Po
146
Powerkillen
BMW 330d Cab -07
Porsche Cayenne
Hej

tackar för snabb respons!
...letar som sagt efter motorer har hittat en riktigt fin -09 med 3kmil med bra garantier dock är ju detta den "faceliftade" motorn med 245hk.....har ni koll på om den skulle passa? ska kolla med BMW självklart också men dem brukar ta tid på sig att svara :-)...men OM man skulle sätta i en sådan och det gick så ska den ändå besiktas om som ombyggt fordon trots lite skillnad?

Trevlig helg + en fredag den 13
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
BMW ÅF kommer nog inte vara behjälpliga i detta fall. De har inga fördelar av att hjälpa dig att sätta i en annan motor, om inte de är verkstaden som får utföra arbetet. Enklast och minst skada för värdeminskningen är såklart att sätta i en likadan motor som du hade.

Om du inte gör det har du två val.

1) Den rätta vägen och försöka registrera den korrekt. Mycket mer arbete än du väntar dig.
2) Sätta i en annan motor som är så lik att besiktningen eller annan aktör märker skillnad. Gällande tvåan så är det inte lagligt osv
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Efter 2000 modell så går det inte att byta motor i en dieselbil, inte ens som ombyggt fordon. Enligt SFRO.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Sätta i en ny (lite) motorstarkare motor är väl lika lagligt som att chipptrimma.

Ingen märker av en chipptrimning. Hur många kör inte chipptrimmat? (jag gjorde det i två år, kanske dags att chippa A45an?)

En dieselsexa byts mot en dieselsexa - ingen kommer märka något (218 hk (?) till som max 286 hk, tycker inte jag är hela världen).

Tänk också på att BMW själva lagligt säljer chipptrim. BMW Performance Power Kit , +9 % hk.

Så, dina funderingar, enligt mig, klart inom rimigheternas gränser. Du trycker ju inte ned en ylande V10a.

Vi pratar om en nästan 10 år gammal bil och de enda alternativen är att registrera det som ett ombyggt fordon? Välj en motor från en 335D om de ser mer eller likadana ut och ingen kommer att märka något.
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
För att svara på dina frågor så nej du ska inte byta motor till en kraftigare då du aldrig någonsin kommer att få det lagligt. Dessutom kommer du inte att lyckas få motorstyrning att fungera utan stora & dyra ingrepp av extremt duktig personal, du kan inte montera något annat styrsystem heller eftersom att det inte finns något utbud till dieslar.

Köp en likadan motor, helst av samma årsmodell och montera i den. När allt är klart gör du en enkel chippning som ger dig ca 290hk.

OBS, se till att motorn du köper verkligen passar din bil!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är helt överens med ovanstående inlägg.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.