AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.621

520i E61 -08 problem med spridare

ja
16
jason83
520i Touring -08
För en månad sedan lämnade jag in bilen på BMW för byte av spridare på cylinder 2. Det gick på strax under 7000 kr. Nu har jag märkt av att bilen beter sig likadant som innan bytet, igen (suck)!

Till själva problemet: När motorn är "ljummen" så vill den inte starta direkt utan den får gå på startmotorn ett bra tag innan den startar. När motorn är kall startar den direkt. Om jag kört motorn varm en längre sträcka, stänger av motorn och startar efter säg 3 timmar så blir den svårstartad igen.

Kan det vara så olyckligt att en till spridare läcker bensin nu? För det var den förklaringen jag fick av BMW efter att de undersökt bilen första gången. De sa att det var "mer" blött på just det tändstiftet än på de andra och att det tändstiftet var sotigt. Kan det vara så att de bara har bytt en spridare i onödan och att problemet egentligen är något annat? Blir så trött på att man lämnar in bilen, betalar 7000 kr och fortfarande är inte problemet löst.

Har bokat in ny tid för att de skall felsöka den igen, men funderar på att avboka då jag inte vill/har råd att betala mer. Jag sa att jag inte ska betala mer, och de sa att det inte skall kosta något om felet är av samma orsak. Hur skall jag kunna veta det?

MVH
Dr
362
Drib
325i-08
Enklast är väl att dokumenter befintlig spridare och efter verkstadsbesöket kontrollera ditto igen. Vill minnas att det räcker med att lyfta kåpan så kommer du åt med mobilkameran för att dokumentera spridaren.

De nya uppgraderade spridara skall hålla. Personligen tror jag ine att den nya pajat,
mw
55
mwikner
320d GT Xdrive
Jag har haft samma problem som du beskriver med min 520i -08. Jag tog dock tag i problemet själv och införskaffade mig en begagnad spridare från ebay och gjorde bytet själv. Det krävs dock att man har verktyg för att få på teflonpackningen på spridaren samt att man kan mata in kalibreringsvärdena för spridaren i bilens styrsystem.

Det finns mängder med spridare från krockade bilar som säljs via Ebay. Ju senare version desto bättre. Dom blir dock dyrare ju nyare spridarmodell det är. Det finns dock inte någon garanti för att den är helt felfri, men en del firmor som handlar via ebay erbjuder funktionsgaranti. Det är dock lite bökigt att göra om hela proceduren med att beställa en ny samt skicka tillbaka den gamla.

Jag hade turen att hitta ytterligare enl spridare som var splitter ny till vrakpris. Jag bytte ut en av de övriga tre till denna i förebyggande syfte. Så för strax under 3000 kr så har jag bytt två av fyra spridare med bra resultat. Jag har dessutom en spridare över som det förmodligen inte är något fel på.

Har man lite vana att skruva så är det inte särskilt komplicerat. Då det verkar vara ett relativt vanligt problem så finns det dock risk för att det är någon som har skruvat redan och inte gjort jobbet helt rätt. På min så hade samtliga spridare felaktiga värden inmatade i styrsystemet. Nu är allt som det ska och bilen går fint igen.
ja
16
jason83
520i Touring -08
@Drib: Jag tror inte heller den nya spridaren pajat, tror mer det kan vara någon av de övriga tre som inte är bytt. Men avvaktar tills vidare då bilen startat normalt nu igen (hittills).

@mwikner: Vad kul att din bil går fint. 3000 kr för 2 spridare var ju ett riktigt kap! Tycker min går ojämnt ofta, som att den tappar kraft/stryps korta stunder. Sen är det det där med att den startat dåligt, men det verkar ha upphört nu i alla fall den senaste veckan.

Jag har BMWhat och har läst felkoder och fått flera felkoder på NOx-sensorn, så tror att den också är en bov i detta. Har förstått att det också är ett vanligt problem på dessa motorer. Avvaktar dock med den, får se vad de säger på besiktningen om avgasvärdena.

mw
55
mwikner
320d GT Xdrive
Vänta inte med NOx-sensorn. Den styr bränsle/luft. Min byttes strax efter att jag köpte bilen. Det var en enorm skillnad. Bränsleförbrukningen skönk också.

Mikael
ja
16
jason83
520i Touring -08
Nu är jag ju inte säker på att NOx-sensorn är paj. Har dock alltid fått felkoder på den, även efter att jag nollat koderna. Den byttes av förre ägaren på BMW enligt kvitton jag har. Då hade bilen gått strax över 8000 mil. Nu har den snart rullat 15000 mil. Konstigt att sensorn i så fall gått sönder igen.

Du menar alltså att man inte ska avvakta för mycket med att byta den om den inte fungerar? Kan motorn ta skada om jag fortsätter köra så med en trasig NOx-sensor? Eller är det bara att bilen kommer att dra mer bensin än vanligt?
Bytte du din själv? Är det ett jobb man kan klara själv?

Jason
ja
16
jason83
520i Touring -08
En rapport från felkodsavläsningen med Carly for BMW:

Fault Report - Carly for BMW - Version: 18.80 FV

ID1: efd29145-e210-4f86-b105-cb117d5614e8-863
ID2: c0ed4cc9-2431-4bb6-8733-6f57f4284ad3-cd0-456c
INFO: 0303CBBFA1948E765E503C2E2613
Base: E60 E61
Build-Year: 2008
Faults: 9
ECUs: 21
Filter: just found
Model: Automatic engine recognition (MotorID=87, Parameter=376)
Battery: 14.6V
Normal communication
Normal connection
normal
B 2
Date: 2015-11-05 12:47:52
ivini-apps
Version: 19
Device: >samsung< >heatqltexx< >SM-G357FZ<
Motor Control:
Engine / Motor
Map-controlled thermostat
Code: 2EF7

Nitrogen oxide sensor
Code: 2AEC

Nitrogen oxide sensor Nox signal
Code: 2AF9

Radiator shutter, above, supply voltage, self-diagnosis: malfunction
Code: 2F11

Nitrogen oxide sensor electrically
Code: 2AF4

Nitrogen oxide sensor lambda
Code: 2AF2

Nitrogen oxide sensor power supply
Code: 2AF6

ABS / DSC / Brake:
Dynamische Stabilitaets Kontrolle / DSC
ECU OK, no Fault Code
Airbag:
Advanced Crash and Safety Management (ACSM)
ECU OK, no Fault Code
Transmission Control:
Instrument cluster:
Instrument cluster / Kombiinstrument
ECU OK, no Fault Code
Central info display / Zentrales Display
ECU OK, no Fault Code
Light/Rain Control:
Rain/light sensor / Regen-Lichtsensor RLS
ECU OK, no Fault Code
Light / Licht
sorry, unknown fault
Code: 9CC5

Heating / AC:
Air conditioning / Klimaanlage
ECU OK, no Fault Code
Immobilizer System:
CAS
ECU OK, no Fault Code
Park distance control:
Cruise Control:
Sunroof / Roof:
Audio/Navi/Communication:
Seats:
Systems:
Gateway
ECU OK, no Fault Code
Steering column switch / Lenkstockschalter
ECU OK, no Fault Code
Fuel pump / Kraftstoffpumpe
ECU OK, no Fault Code
Car Communication Computer CCC
Message failure
Code: E18F

MASK
ECU OK, no Fault Code
Center-Konsole
ECU OK, no Fault Code
Anti-theft alarm system:
Interior protection / Innenraumschutz
ECU OK, no Fault Code
Theft alarm / Diebstahl Warnanlage
ECU OK, no Fault Code
Chassis:
Air suspension / Luftfederung
ECU OK, no Fault Code
Central Control / Zentrale Bedieneinheit
ECU OK, no Fault Code
Body:
Trailer / Anhaenger
ECU OK, no Fault Code
Car Body Module
ECU OK, no Fault Code
Other:
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
För BMW 850 så är byte av syresensorn, den som styr luft/bränsle blandningen, specificerad till varje 8.000 mil. Sensorn går inte sönder men den kommer att visa på för mager blandning ju äldre den är. Motorn mår inte bra i längden. Spridarna kan bli smutsiga men de går att göra rena, man behöver inte byta spridare. I alla fall inte på äldre bilar.

//Peter
mw
55
mwikner
320d GT Xdrive
Jag fick den utbytt på garanti. Är den bytt av bmw så ska det vara 24 månaders garanti. Vad jag förstår så reglerar den den så kallade lean burntekniken. Som tidigare inlägg beskriver så kan spridare sätta igen. Du har direktinsprutning i din bil, vilket gör det svårare med rengöring av spridarna då dom är mer utsatta för sot eftersom dom sprutar in bränslet rätt in i cylindern. Jag skulle satsa på att låta bmw göra en kontroll av NOx-sensorn. I bästa fall så kan du få den utbytt på garantin.

Mvh Micke
ja
16
jason83
520i Touring -08
Det lutar åt att jag får byta ut NOx-sensorn också då.
Kan ju inte vara bra att låta den förstöra spridarna, det blir ju följdfel efter följdfel.

Tack för svaren!

//Jason
mw
55
mwikner
320d GT Xdrive
Det kan kanske vara värt att kolla upp med bmw om du vet vilken verkstad som gjorde bytet om det går att få det på garantin. Dom kan kanske se om det är någon bakomliggande orsak till problemet.

Mvh Micke
mw
55
mwikner
320d GT Xdrive
Det kan kanske vara värt att kolla upp med bmw om du vet vilken verkstad som gjorde bytet om det går att få det på garantin. Dom kan kanske se om det är någon bakomliggande orsak till problemet.

Mvh Micke
ja
16
jason83
520i Touring -08
Har för mig att garantin endast gäller för den ägaren som haft bilen när delen byttes. Skall ändå kolla upp det med verkstan vad de säger.

/Jason
ja
16
jason83
520i Touring -08
Hej,

Har grävt lite i det här med NOx-sensor på N43 och N53-motorer. Det verkar vara ett tämligen vanligt problem att den går sönder, då den sitter dåligt till på avgassystemet. Här finns en bra sida som förklarar allt om hur den fungerar och hur man byter den själv:

Länk

Slutsatsen man kan dra från att ha läst det som står där är att det inte är farligt för motorn att köra med en icke fungerande NOX-sensor. Den enda nackdelen är att bilen kommer att dra lite mer bensin då DME:n inte får signal från sensorn och ställer in sig på ʎ=1 alltid. När NOx-sensorn fungerar så mäter den halten av NOx-gaser after NOx-katalysatorn och så länge inte NOx-katalysatorn är full så skickar NOx-sensorn signal till DME, vilken i sin tur sätter en mager förbränning (lean burn) och ʎ>1. Om nu sensorn är sönder så kommer DME inte få någon signal från den och DME kommer att sätta ʎ=1 konstant, vilket betyder normal bränsle-luft-blandning i alla lägen, både när man kör snålt och när man kör fort.

Ville bara skriva detta om det är andra som undrar eller har liknande problem. För min del tror jag inte att jag kommer att byta min NOx-sensor då det inte känns motiverat (i alla fall för tillfället, får se vad besiktningen säger om avgasvärdena).

MVH
Jason
mw
55
mwikner
320d GT Xdrive
Bra artikel!

Det stämde dock inte i mitt fall med att motorlampan inte tänds.. Den tändes och visade endast en felkod på NOx-sensorn (enligt protokoll från BMW). Efter bytet kunde felkoden raderas och motorlampan var släkt igen. Enligt dom så kunde det vara skadligt att köra runt med trasig NOx-sensor för länge. Fult av dom att hävda det om det nu är så att det inte gör något förutom den högre förbrukningen. Jag har efter det hört ett antal andra märkliga påståenden från den verkstaden (auktoriserad av BMW) vilket slutade med att jag skaffade kabel och programvara för att kunna utföra enklare felsökning på egen hand.

Mvh
Micke
ja
16
jason83
520i Touring -08
Jaså, din motorlampa tändes alltså. I mitt fall har motorlampan aldrig tänts, men jag får 5 olika felkoder på NOx-sensorn . Har nollat felkoderna ett par gånger men de dyker upp igen, så jag antar att sensorn har slutat att fungera, i och med att bilen också verkar dra mer bensin nu. Den ligger på 11,5 l/100 km, dock mest stadskörning men tycker det ändå är något för mycket för en 520i LCI. Tycker det där med att skaffa egen kabel och programvara för enklare felsökning har du gjort rätt i, liten men viktig investering om man bryr sig om sin bil.

Mvh
Jason
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.