AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.545

Ska man verkligen va nöjd med detta lackjobb?

Lämnade in bilen och lackade 2 framskärmar för 2000 kr(se tidigare tråd). Första gången jag lackar något på verkstad.
Jag är inte alls nöjd, mitt otränade öga ser klart färgskillnad. Tycker det ser ut som en annan färgkulör nästan.
Vad tycker ni? Ska man verkligen va nöjd med detta och ska det bli såhär? Min ena dörr är omlackad fick jag veta och där ser jag ingen nyansskilld förutom om jag tittar noga.
Min bil är topas blå metallic men något är skumt och både när dom blandat sprayburk åt mig på annan firma och på lackfirman nu nu så blir det samma felaktiga färg tycker jag. När jag körde bmws bättringsfärg på sprayburk blev det mycket mer likt.

Ps. Ursäkta mina skitiga bimmer fylld med slippdam här o var och den tillfälliga bondlagningen på framskärmen :-D

Bilder:
1.
Länk
Länk
2.
Länk
Länk

3.
Länk
Länk
En kulör brukar finnas i ett flertal varianter trots samma färgkod. Normalt så lackar man med "standard varianten". Diamantsvart tex finns i 6 varianter/nyanser om jag inte minns fel, bland andra "dirtier", "blue" och "coarser". Jag har svårt att avgöra hur väl färgen matchar på dina bilder, bäst är att jämföra med en nypolerad yta...
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Ja det går inte jämföra när resten av bilen är så skitig. Montera och polera den gamla lacken.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Man kan komma nära kulörmässigt men inte exakt. Om färgen inte är från samma sats, målat av samma person/maskin, målat vid samma tillfälle mm mm så kommer det alltid att bli en färgskillnad.
Alla färgblandningar blir unika i sin sammansättning, metallicflagorna kan ha kommit från olika tillverkare så även om färgen är "exakt lika" så kan flagorna göra att det ser olika ut. Likaså hur de lägger sig i lacken.
Det finns hur många parametrar som helst som spelar in.

Men hur som helst så är det trist när man inte blir nöjd.

///BMW - Was sonst!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Slipdamm och annat "skräp" i lacken är inte acceptabelt enligt mig, men det är som redan nämnts väldigt svårt att få exakt samma kulör, särskilt när det gäller metalliclack.

Jag fick dock dörrar, huv och baklucka utbytta och omlackade på E46:an på rostskyddsgarantin.
Det lackjobbet var mycket bra gjort och jag kunde inte se någon nyansskillnad mot skärmarna mm. - inte ens då jag visste vilka ytor som var omlackade...

Det jobbet gjordes av de som nu heter Atracco i Växjö.
Vid ett senare tillfälle byttes huven och bakluckan på rostskyddsgarantin igen - då var det en annan lackverkstad som gjorde jobbet och det blev tyvärr inte lika bra. Några dammkorn i klarlacken, lite nyansskillnad och en liten yta på motorhuven där de verkat lägga på lite snålt med färg - det partiet var lite ljusare...

Många duktiga lackverstäder mäter exakt färg på lacken och blandar efter mätningen - då är chansen stor att man får ingen/väldigt liten nyansskillnad mot omliggande ytor.
Mindre noggranna lackerare blandar bara färgen efter "receptet"/färgkoden och då är risken större att man får lite annorlunda nyans.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det är alltid dammkorn/skit i lacken, i olika omfattning, när bilen kommer ut från boxen...Det är dock inget problem så länge det rör sig om små imperfektioner, dessa slipar/polerar en seriös firma bort innan leverans :).
Att mäta kulören med en spektrometer gör att man kan välja rätt (närmsta?) nyans av kulören, brukar ju finnas några att välja på. De knepigaste kulörerna är de sk "3 skikts lackerna", som tex Moonstone, Mineralvit osv. Normal metallic/pearl är 2-skikt. O som sagt det har betydelse hur man håller färgpistolen, pigment kan lägga sig "annaorlunda" o då ge upphov till nyansskillnader eller andra skillnader...
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
@Dawwe
Kan det vara därför (3 skiktslack)som Daytonagrå till Audi kostar 26'. Vanlig metallic 10'. Alltid undrat.
Marin:Kanske. Å andra sidan är BMW's mineralvit även den 3-skikt (Alpinvit+dimning av nån annan färg+klarlack, har jag för mig) o den kostar som vanlig metallic?
Marin:Kanske. Å andra sidan är BMW's mineralvit även den 3-skikt (Alpinvit+dimning av nån annan färg+klarlack, har jag för mig) o den kostar som vanlig metallic?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.