AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.787

bmw E60 obehaglig styrning efter lagning (AFS)

to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
Lyckas inte denna gången hitta felet.

Ska försöka göra en lång historia kort:
Bilen är utrustad med Aktiv Styrning. 530d 2008a.

Symtom:
Bilen är perfekt med allt tills jag kommer över cirka 110kmh, då blir ratten obehagligt lätt och har inget motstånd precis som ratten ska bara i parkeringsfart.

När uppkom symtomet:
Jag köpte bilen med glapp i styrningen, jag provade spänna styrväxelns bult vilket resulterade i låsning av styrningen ( spänt för hårt ), efter en jävla massa tid får jag loss bulten igen.

efter demontering av aktiva styrningens utväxling hittade jag felet.
Glapp i lagerna till dreven i utväxlingen, ( dreven sitter med två plattor på varje sida med lager i )
Jag kör och köper en styrväxel med AFS ifrån en lågmilad 2005a.
Efter att byggt ihopa hela bilen igen inser jag att bilen inte kan hitta motorn i den nya utväxlingen. (finns tydligen tre olika AFS versioner)
Jag demonterar halva bilen igen och flyttar över lager-skivorna ifrån 2005ans AFS utväxling till min.
Bygger ihopa bilen och kalibrerar om systemet, byter styrleder och kör iväg gör en hjulinställning.
allt detta görs inom några veckors period.

när allting är klart, fungerar allt perfekt. Extremt skön att köra med perfekt olika moment motstånd i ratten i olika hastigheter.

Funderingar:

jag använder styrväxeln ifrån 2005an eftersom den var låg milad dock hade min och denna exakt samma nummer på sig. bör inte vara detta som är problemet?

lager skivorna vart inte identiska, men nästan, den äldre hade en längre fjäder till ena drevet som någon sorts fjäderspännare till dreven, förstår inte hur detta skulle orsaka bilens symtom?

Blev något galet med hjulinställningen?
har kört tillbaka dit tre ggr och allting är bra, ( på ett däckcenter med snälla killar )

Har testat att byta till min gamla servotronic ventil, samma fel.
har mätt både i ISTA och med multimeter för att se att bilen reglerar volten neråt hela tiden ju snabbare man kör ( allt ser bra ut )

somsagt bilen är perfekt i styrningen i upp till 100kmh sen går det utför åt skogen., känns osm hjulen befinner sig i luften eller något, obehagligt !!!

vet inte vart jag ska börja, att prova byta till gamla styrväxeln igen är verkligen inget litet jobb...

mvh ifrån Malmö.

Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej hur gick du till väga när du gjorde bytet?
Ska nämligen byta styrväxel på min
Vore fint med lite tips och trix
Mvh
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
har du aktivstyrning?
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
Oj, det är ju du! såg inte, sorry :)
Do
18
Dotte
535d -08
Hej! Blåser liv i en gammal tråd. Har nämligen exakt samma grund problem som du med glapp i ratten. Så jag ska ta tag i problemet nu tänkte jag. Vilket är troligast? Spänna bussningen till piniongen eller glapp i dreven i själva växellådan? Vet du om det går o få tag i nya delar till själva växellådan tex lager? Beggade styrväxlar med afs står ju inte som spön i backen direkt. O en ny kostar ju som en smärre månfärd.
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
Har du Activesteering?
Glappar det när du är i låg fart / står stilla?

mvh
Do
18
Dotte
535d -08
Japp jag har activsteering. Mvh
Do
18
Dotte
535d -08
Det glappar i alla farter och stillastående glappet är det samma oavsett fart.
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
ok då tror jag bara bulten på styrstången behövs spännas lite.
spänn jätte lite åt taget och känn efter.
Do
18
Dotte
535d -08
Hur bar du dig åt för o komma åt justeringsmuttern?? Tog du bort motorfäste eller hur bar du dig åt? Mvh Jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.