AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.280

Behöver hjälp med att välja fordon! BMW GT 2013/ BMW X3 2013

Sida 1 av 2
Fa
25
Fadder
320D GT
Hej,

Det är nämligen så att jag har väldigt svårt att välja bilmodell. Jag tycker att båda ser bra ut, men jag och sambon föredrar GT'n mer utseendemässigt. Bilens utseende är dock inget som kommer att få mig att köpa fordonet, det är sekundärt då jag föredrar praktikalitet.

Jag har två små barn och båda bilarna verkar ha gott om plats, men eftersom detta blir min första BMW så har jag inte tillräckligt med kunskap vad gäller körupplevelse och dem tekniska detaljerna för dessa fordon.

Det vore trevligt om någon som har kört dessa fordon kan dela med sig av sina erfarenheter så jag får kött på benen.

BMW 320 dA 184hk GT Sportline Automat vs BMW X3 20d xDrive SUV.

Tack på förhand. Mvh J
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Jag håller också på att leta bil och kikar delvis på samma modeller som du.
Av dessa två skulle jag nog välja 3-serie GT om du inte har något suv-behov.
3-serie har bättre kvalitetskänsla och körkänsla än X1. Mer klassisk BMW-känsla helt enkelt.
Fa
25
Fadder
320D GT
Tack för rådet. Det lutar mot en GT, men fördelen med X3 är att den kommer med xDrive vilket jag gärna vill ha. GT varianten med xDrive är över 300000 vilket är min budget. Vill inte gå över den summan så därför blir det extra svårt att få det jag vill ha egentligen och det är just en GT med xDrive. Kanske kan använda mig utav semester kassan i värsta fall. :(

Vet du vad det är för skillnad mellan BMW GT 2013 och 2014, @KN? Ser ingen skillnad personligen.

Mo
63
Monno
320dA Touring -09
Utan att egentligen veta någonting om bilarna mer än det uppenbara så kan jag fundera på, vad är det som väger för X3? Enda är väl egentligen 4wd.

Bor du efter en dålig grusväg? Oplogade vägar? Kör mkt tunga släp till fjälls?
Om nej på alla så ser jag inte vad det ger att köpa en X3a. Framförallt om du inte tycker den är snyggare ens.
Visst är det trevligt som tusan med 4wd. Men bor du söder om Sundsvall eller längs kusten är det inget man behöver mer än kanske 2ggr per år. Kör man dock Husvagn/Släpvagn ofta och tuffar till fjälls och har sig skulle jag nog välja 4wd. =)

Sen vet jag inte hur det är nu, men var det inte förr så att X modellerna låg lite efter de "vanliga" när det gällde t.ex. inredning?
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Osäker på om det hänt ngt mellan årsmodell -13 och -14 men tror inte det. Däremot har det ju skett en liten facelift på 3-serie sedan och touring nyligen så den kanske kommer på GT under 2016.
Vill du ha en höjd 3-serie: GT
Vill du ha en suv: X3

Det är bra bilar båda två, vilka delar mycket teknik samt motorer.

Körupplevelsen kan bara du själv avgöra genom att provköra.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Som jag skrev tidigare Monno så ligger X1 efter övriga modeller när det gäller kvalitetskänsla. Fick intrycket att det fortfarande är så efter att ha provat nya X1:an.
Vad har X1 med denna tråd att göra? :)
Men ja, den förra generationens X1 upplevs rejält plastig, speciellt interiört.
Dock upplever jag inte alls X3 på samma sätt.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Ojdå jag har tydligen missat att det är X3 det handlar om :(
Glöm vad jag sagt om X1.
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Aldrig GT. Någonsin. Fullkomligt gräslig bil och till vilken nytta? Det är bara baksätet som är stort och där kommer du ju inte sitta och köra ;-)

-------
//Lövet
Verdi
Bagaget är större och mer praktiskt på X3. Baksätet är rymligare på GT.

I övrigt skiljer det väl en del i körkänsla. Antar att GT trots allt är lite roligare att köra medan man i X3 får en högre sittposition.

Beror på vad ni gillar också. Jag hade valt X3.
Ro
38
Royal84
330D xDrive GT -16
Man sitter rätt högt i en GT och du har gott om plats att sätta 3st barnstolar bredvid varandra, gott om benutrymme bak så att barnen inte kan sparka i förarens ryggstöd :)
På GTn kan du även justera ryggstödet bak.. Vet ej om det går på X3..
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Alltid kul att gå i bilbytartankar! :)

Jag har erfarenhet av 2 barn och en X3:a. Hade precis beställt den när vi fick besked att vi väntar barn nr 2. Var först lite fundersam om det skulle räcka med dubbelvagn och allt som ska med men vi har klarat oss bra. Nu är barnen 5 och snart 2 år. Så en framåtvänd och en bakåtvänd kör vi. Bägge sitter i baksätet och har gjort hela tiden. Vi hade en smidig dubbelvagn som blev nästan platt vid ihopfällning vilket gjorde att det gick att lasta både bredvid och ovanpå.

Vi har varit helnöjda med bilen men jag är sugen på nytt, av andra skäl än logiska ;). Tittade bl.a på en 3 serie GT men efter provtur kändes inte det bytet aktuellt. tycker att konceptet blir varken hackat eller malt. Har tänkt mig sälja X3an, blir det en 3 serie skulle jag trots mindre innerutrymmen välja touringen. Så jag lägger min röst för X3! :)
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Hade en GT3 som lånebil några veckor i våras, la dryga 400 mil på den då. Gillade den riktigt mycket, om jag skulle skaffa en 3-serie skulle det bli en GT3.
Fa
25
Fadder
320D GT
Tack för era råd och tips. Det blev en BMW GT 320d, köpte den för några dagar sedan och är väldigt nöjd.

Det enda negativa jag kan notera är att det känns som om jag kan känna precis alla små grop osv, i synnerhet om jag kör i comfort läget och start and go är riktigt jobbig. Folk tror ju att man är efterbliven när motorn stängs av hela tiden, lol.

Bilen jag har köpt har gått 5500 mil. Fick med ZW Wheels friktionsdäck som extra tillbehör, men jag fick ingen varudeklaration. Den ska skickas med posten snarast enligt Möller bil i Västerås. Ska gå igenom bilen ordentligt inom garantitiden.
Verdi
Start & Go kan du avaktivera genom att trycka på den lilla knappen ovanför start-knappen. Och det är ingen som tror du är efterbliven för de flesta moderna bilar har det systemet.

Comfortläget borde vara det mjukaste. Känner du mindre av vägen i Sport-läge alltså?
Fa
25
Fadder
320D GT
@Verdi

Jag känner faktiskt mindre av vägen när bilen är i Sport-läge. Är det något du tycker jag borde kolla upp?

Har i själva verket svårt för start & go personligen. Kan tänka mig att det inte är en bra funktion när motorn är kall i synnerhet. Brukar stänga av den, men bilhandlaren sa att det inte gick att stänga av den helt.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Grattis till bilen!
Är det aktivt chassi på den?
Ang Stop'n'Go så tycker jag den funkar betydligt bättre med en manuell låda än med automat. Jag brukar koppla ur den så fort jag startat bilen, och sedan kopplar jag in den om jag ser att ett rödljus håller på att slå om till rött så jag kommer få stå still en liten stund. Jag gillar inte när jag bara stannar till och sedan direkt rullar vidare, då hinner motorn knappt stanna innan den drar igång igen.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Grattis till en trevlig bil! Tycker du gjorde rätt val.
Har du M-sportchassi och/eller stora hjul så blir det stötigt. Om inte så är ju komforten lite bättre än vanliga 3-serien.
Fa
25
Fadder
320D GT
Tack, KN och jsn.

@jsn. Kommer nog vänja mig antar jag. :) Vad innebär ett aktivt chassi?

@KN. Det är M-Sportchassi som jag förstår det. Har funktionerna Sport+, Sport, Comfort och ECO.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Antingen Adaptive Drive eller Dynamic Damper Control, dvs man kan ställa in hur hårt eller mjukt chassit skall vara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.