AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.718

Fylla på olja, hydraulpump baklucka E61

An
31
Andreas_W
525dAt LCI M-sport
Hallå!

Har beställt påfyllningsolja till min elektriska baklucka då motorn låter ansträngd. När luckan är i öppet läge är behållaren i vänster hjulhus i princip tom så tror att det blir bra efter påfyllning.

Undrar dock hur man gör detta lättast? Någon som gjort detta och kan förklara hur man ska gå tillväga?
Det sitter en slangklämma runt behållaren, skruven till denna är ju dock på baksidan så det verkar nästan som att man behöver lossa några skruv runtom eller så för att få bort hela "enheten".

//Andreas
ad
71
adb
BMW E61 530i lci
Den sitter med 3 bultar..1 uppe och två nere..kolla den här länken
Länk
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Lossa skruvarna enligt inägget ovan och vänd sedan hela pumpenheten uppochned, där finns en insexskruv man lossar och fyller sedan på med lämplig slang/tratt. Man behöver inte ta bort hela klädseln över hjulhuset som dom hade gjort i länken ovan.
Ha
103
Hansi
F11 530xd IE -16
...och vad var det nu för olja man skulle ha - CHF någonting?
Eller går det med ngn "allmän"? Ngt man kan köpa i butik på exvis Mekonomen?
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Pentosin CHF 11S, finns på Mekonomen t.ex.
An
31
Andreas_W
525dAt LCI M-sport
Tackar för svaren! Fattar dock inte vilka skruv jag ska lossa. Har inte kollat fysiskt på bilen än utan endast på bilderna i länken. Syns dessa skruvar på någon utav bilderna? Någon som orkar ringa in dom isåfall?
Ha
103
Hansi
F11 530xd IE -16
Köpte oljan, men gick bet på att få loss all inredning jag trodde behövdes tas bort.
Lämnade in, nu påfyllt, fungerar som en dröm... :-)
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Behövs inte tas bort ngn inredning alls förutom luckan med handtag som man först tar bort, krävs bara lite fingerfärdighet sen för att lossa muttrarna nedtill och skruven i ovankant.
Re
7
Relaxia
525XD Touring -08
Ska du toppa upp oljan så försök få tag i Aeroshell Fluid 41, eller hellre MOBIL AERO HFG om möjligt. Orginal är aviation-grade mineralolja, och Pentosin CHS 11S är "vanlig" syntetolja.

Hittade en beskrivning för byte/påfyllning som verkar enklare än den annars förklarade vända-upp-o-ner -metoden.
Länk
Ha
103
Hansi
F11 530xd IE -16
Jag har Individual Audio på min så för mig satt det ett slutsteg/liknande ivägen. Behövde ta bort mer inredning som jag minns det, och kände mig till slut tvungen att lämna in då jag inte har tummen allra längst ut i handen.

Kanske värt att tänka på, om man skulle råka ha samma sak. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.