AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.104

Småakut - O-ring oljesticksröret N42?

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej, sitter i garaget.
Det satt ingen O-ring på oljesticksröret när jag fick upp det.
Jag köpte en sån (enligt RealOEM ska det vara en där) o har trätt på den, nu sticker röret upp just ett par millimeter för högt för fästningen uppe vid insuget så fästskruven går inte i o tar gäng. Ringen bygger precis lite för mycket. Kan inte trycka röret mer, det är i bott.

Ska det inte vara en O-ring där, någon som vet?

E46 316ti Compact 04'a (N42 1800 kubik)

Anders
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Svarar mig själv här, det ska vara en O-ring där enligt "BMW Workshop Manual" --> Länk

Alltså jag fattar inte? Röret är i botten och övre fäst-tungan lajnar inte upp med hålet som skruven för oljesticksröret ska skruvas igenom? Röret är liksom "för högt" för att de båda hålen ska matcha.

Och när jag monterade loss fanns ingen O-ring? Har fabriken gjort fel?

/Anders
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Är du säker på att den gamla o-ringen inte finns kvar där I hålet?

// Jonas

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jonas, jag börjar fundera på precis det du säger.
Låg sömnlös inatt och hittade en engelsk tråd där en kille noterar att O-ringen ska sitta nere i godset i tråget - den tätar alltså i dess sidor, inte uppåt/nedåt som annars förvillas att tro. Jag måste ur med röret igen och känna med fingrar/spegel att jag inte glömt kvar en gammal O-ring i trågöppningen....

Tack för ditt svar och tips!

/a
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Om det nu är någon som söker på detta ämne i framtiden så tänkte jag iaf avsluta denna tråd och detta delmoment i min operation av vevhusventilationsbyte på min 316 Compact:

Jag använde tandläkarspegel och kunde kika i tråg-hålet underifrån. Det satt ingen gammal O-ring där.
Jag tror tre saker:
- Kanske har någon gjort något tidigare med oljesticksröret och inte lyckats få på plats en O-ring.
- Eller så har detta glömts från fabrik vid tillverkning av bilen (?!).
- Eller tredje alternativet, 15.000 mil senare har O-ringen helt enkelt vittrat sönder och lösts upp i tråget/försvunnit?

Nåväl, i hålets ingång finns väl egentligen ingen naturlig plats för ringen, men en liten "fals" tyckte jag mig se. Jag använde spegel och en rits för att försiktigt peta bort lite koks och gammal olja i hålets ingång och längs kanten/falsen. Sen lite smärgelduk bäst jag kom åt. Jag bryr mig inte jättemycket om ifall några småpartiklar föll i, oljan ska snart ut ändå och bytas.

Sen trädde jag på ringen på röret och gav den en liten klick fett, smorde oljesticksrörets ände med ren motorolja och så passade jag in röret ovanifrån. När jag kände att "här ska den sitta", att den lajnat upp rakt o fint ner i hålet, så tröck jag till hyfsat ordentligt. Då hamnade rörets övre fästpunkt i rätt läge för stålet i insugets bas, d.v.s skruv och gänga mötte varandra. :-)

När jag inspekterade med spegel igen så såg jag att röret sticker bra mycket längre ned än man tror och O-ringen syns inte ovanifrån hålets öppning när allt sitter som det ska, så summa summarum: Den ska ner en bra bit för att täta på rätt ställe.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.