AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.685

Vad tycker ni om denna 328i? (har tröttnat på manuell låda)

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Jag har tröttnat på min manuella 320d. Kör mycket stadstrafik och den höga utväxlingen på EDE gör saken ännu värre. Bilen är hyfsat svårkörd i rusningstrafik, vilket är synd för bilen är mycket trevlig i övrigt och jag har Premium Selection garantin kvar.

Funderar på att byta bil helt enkelt. Vill samtidigt passa på att uppgradera motorn när jag ändå är igång.

Vad tror ni om denna 328i?

Länk

Kan fås med trygga-mil försäkring från TH upp till 15,000 mil och sen köpa till en tredjepartsgaranti för några tusen per år.
En trevlig bil, inte dum alls.

FP
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Du har själv en sådan, grattis!

Ingen annan som har en åsikt?

Ser nu att bilen är tillverkad 2012-08-27.

Är det verkligen en 2013 då?

Transocean
Trots fyrcylindrig går dom knäpp tyst, men kör du mycket i stan skulle jag rek. en 320dA p g a förbrukningen. Jag upplever en E90 betydligt bättre kvalitetsmässigt, men kan förstå att man inte vill åka en EDE i saktagående kö.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Ja cylinderantalet är ju risk för framtida ånger men hur mycket placebo är det tro? Hade det stått sex cylindrar på specen hade jag säkert gått på det. Knattrar gör den men det gör ju alla motorer idag pga direktinsprutningen.
Det sistnämnda kan man verkligen skriva under på, motorljudet utanför bilen, eller för den delen till viss del inne i kupén i krypfart på tyst asfalt är inte vackert, speciellt inte jämfört med om man tidigare haft en sexa från BMW.
Å andra sidan, som redan nämnts direktinsprutningen på dessa bensinare ligger i paritet med tidiga dieslar vad gäller insprutningstryck osv. När man fäller ner högerfoten en aning så kommer ju belöningen, man glömmer strax ljudet vid lågfart..

FP
Z4 28i låter bra så det bör gå att ordna bättre ljud i 328i. Antar att det är konstgjort ljud på Z4an men inte på 328i?

Stephan
Den är byggd efter sommaruppehållet som för 330iX/6 startade efter 2012-08-10 så det tyder på att det är en 2013. För att svara med 100 % säkerhet behöver jag plocka ut en serie F30 som exporterats till Syd-Korea då Syd-Korea har årsmodell i chassinumret och bryter på samma ställe som Europa.

BMW Sverige kan dock inte hjälpa någon, de har ingen som helst aning om årsmodell eller är helt ointresserade. Gäller även äldre bilar som de har lämnat ut uppgifter om till Svensk Bilprovning.

Jag har fått höra alla varianter på min 520iT-95 från BMW Sverige. Trots att de haft exakta uppgifter. De är extremt okunniga alternativt extremt ointresserade och tyvärr ger de ut inkorrekta svar som jag visat inte stämmer utan att de slutar eller ger korrekta svar, så jag litar inte på dem längre. Synd att de ska vara så illa med mitt favoritmärke...

Bygglapp på min * Modelljahr 95 *, Länk tillverkad 1994-05-02. Finns det bygglapp på yngre BMW? I så fall kan det stå årsmodell på den.

Från Mars-2014 har Nordensålda BMW och Mini årsmodell i chassinumret. Så någon på BMW Norden är intresserad av årsmodell:).

Mvh Stephan
Det är troligtvis en 2012a. Några bilar innan finns J537802 som byggdes 2012-08-25, den är årsmodell 2012 (tionde tecknet i chassinumret).

Fahrgestellnummer WBA3A510XCJ537802
Typ-Code 3A51
Typ 328I (EUR)
E-Baureihe F30 ()
Baureihe 3
Bauart LIM
Lenkung LL
Türen 4
Motor N20
Hubraum 2.00
Leistung 180
Antrieb HECK
Getriebe AUT
Farbe ALPINWEISS 3 (300)
Polsterung SENSATEC 1/DF VENETOBEIGE (KCDF)
Prod.-Datum 2012-08-25
Transocean
Stephan 735i

Det är troligtvis en 2012a. Några bilar innan finns J537802 som byggdes 2012-08-25, den är årsmodell 2012 (tionde tecknet i chassinumret).

Fahrgestellnummer WBA3A510XCJ537802
Typ-Code 3A51
Typ 328I (EUR)
E-Baureihe F30 ()
Baureihe 3
Bauart LIM
Lenkung LL
Türen 4
Motor N20
Hubraum 2.00
Leistung 180
Antrieb HECK
Getriebe AUT
Farbe ALPINWEISS 3 (300)
Polsterung SENSATEC 1/DF VENETOBEIGE (KCDF)
Prod.-Datum 2012-08-25

Alpinweiss ja, läste/såg du det första inlägg med bild?
Jag gillar också 328:an, funkar fint ihop med automaten. Så illa är heller inte ljudet, tvärtom är den väldigt tyst i låga farter. Enda jag var lite irriterad på (har haft den som hyrbil/lånebil flera gånger) är att den inte är särskilt snål. Det är inga problem att ligga runt litern i blandad körcykel.
Appappapp!

Passa er för att tala illa om förbrukningen på en X28i, annars kommer snart användaren "428i" och läxar upp er samt undrar om ni verkligen har körkort.

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Tack för svaret!
Känns som där dog mitt intresse lite grann. Bilen är ju fin och så men vill inte ha några oklarheter med historiken på mina bilar (både bmw org försäkring och bilregistret säger 2013). Någon dag ska man ju själv sälja.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Tokdyr med tanke på milen. 328i bör kosta lika mycket som en motsvarande 320d
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Är det inte där de flesta ligger med mil och pris om man kollar blocket. Den har ju rätt bra utrustningsnivå om man slår in VIN.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Den här har gått hälften så långt, kostar 10' mindre och dessutom en premium selection.
Länk

Dän här är 10' dyrare. Även den PS bil
Länk

En kombi för 17' mer, men det får du igen vid försäljning. Gått nästan hälften än "din" bil
Länk
Håller med Marin, kombin ser väldigt trevlig ut och hade jag inte precis beställt en ny bil skulle jag absolut tittat närmare på den.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Den röda i länken ovan var otroligt läcker! Den i Mölnlycke har dock adaptiv styrning och adaptivt chassi och farthållare med bromsfunktion. Undrar om den röda har det. PS garanti är ju bra.

Kombin i länken hade väl stolar i tyg?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Här har du min recension av 328i: Länk

Dock manuell.
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Bilarna Marin länkar till känns som väsentligt mer prisvärda

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.