|
|
|
|---|---|
|
Måste byta ventiltätningar på min 850-91. Någon som gjort det? Tips , verktyg m.m. | |
|
Hej! Var med en gång vid ett komplett byte av samtliga tätningar men det var ett bonnmek utfört av Bonnmeksmästaren själv nämligen Paap Reeder. Behövs en liten magnet på pinne för knaster,stor skifta för att dra runt kolvarna,liten avdragare med klor för ventilfjädrarna sedan ett rör av dammsugarstorlek med ett hål på sidan för att lyfta/sätta tillbaks knastren,lång mejsel. Vad som gäller är att alla tändstiften är urtagna för att mejsel kan läggas i stifthålet så att du vet när kolven är i övre dödläge när du snurrar vevaxeln med skiftan,ett säkert sätt så att inte ventilen ramlar ner i cylindern.Du får lyfta på vipparmen o trä på röret och därefter pressa med avdragaren så du kan lyfta ur knaster med magneten genom hålet i röret,då ligger ventilen fri och byt tätningen,sedan är det samma steg tillbaks men tvärtom då. Detta utfördes utomhus i Februari under ett party tält med -16 på termometern. Tänk så här:Allt är möjligt men ha inte för bråttom. MVh Dic |
|
|
Hur använde ni avdragaren ? |
|
|
Hej igen! Var väl den frågan jag fruktade, svårt med minnet men försöker. I och med att röret är på plats så gick det att pressa ner fjädern med klorna under "botten " på röret. Sedan att lyfta fjädern, med röret på plats så lyftes även knaster med magneten. Minnet sviker lite här men det bör stämma,har ett sådant rör liggandes nånstans ska se om jag kan hitta det Jo fan, vi lödde dit ett lock med hål i ena änden så att avdragaren gick igenom neråt till fjädern. För mig att en bricka med hål fick agera lock. Måste grubbla på kammaren en stund, blir osäker på avdragaren, var en liten rackare som gick igenom hålet på locket/brickan, återkommer, oki? Mvh Dic |
|
|
Hej om du går in på följande sid Länk fixes/engine/Valve Stem Seals så får du en beskrivning på hur du kan göra oh verktyg som han använt. /P |
|
|
Nu är ventiltätnings bytet gjort . Tillverkade ett verktyg enl. Länk man måste vara två .lättare att byta motor och fortare. Mycket pilleri Blir väl provstart i morgon |
|
| Imponerande jobb. Tog det 30 timmar för er också? | |
|
Imponerande, stort grattis! Mvh Dic |
|
|
ca 25 timmar . en cyl. kunde ta 30 min nästa 2 timmar , körde med tryckluft i cyl. fungerade bra köpt på Biltema 59,90kr. borrade ut ventilen i luftmunstycket kunde inte lita på den . lite ont i ryggen idag men är man 70 + får man räkna med det |
|
|
Vad menar du med borrade ut ventilen och vad kunde du inte lita på? //Peter Nu förstår jag, det tog ett tag. |
|
|
Där finns en backventil lika som cykelslang som sitter inne i verktyget från Biltema. En gång när jag öppnade för luften öppnade inte ventilen och ventilen i motorn föll ned som tur var det en insugningsventil som jag kunde lyfta på plats utifrån |
|
|
Hur gick provstarten? //Peter |
|
|
Har provkört bilen gick bra någon dag sedan sämre och fortfarande blårök. Igår så började oljan spruta från oljestickan o påfyllningen som den hade gjort förr. Tog komp test igår cyl. 1,2,3,4 dålig komp. Övriga bra . Har idag gjort leak down test på mina motorer 3st eftersom alla har samma fel. Har nu kommit fram till att alla motorerna har dålig komp på cyl 1,2,3,4 där för blir det ett högt övertryck i vevhuset. Så nu blir det att plocka ut kolvarna på en motor och nya ringar . Någon på forumet som har gjort detta jobb ? Kan man ta ut kolven under ifrån? Eller måste man lyfta toppen ? Motorn är uttagen från bilen |
|
|
Nä det är omöjligt att plocka kolvarna underifrån vevaxeln är ivägen. Tyvärr så blir du tvungen att lyfta topparna :-( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.