AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.199

E39 luftfjädring, höjt till max och vägrar sjunka

Hejsan, har ett väldigt jobbigt problem med min e39 som just nu gör min pendlar bil obrukbar.

Det hela började men att bilen drog tjuvström. Då jag var tvungen att bruka bilen några dagar tills att jag skulle ha tid att felsöka så gjorde jag helt enkelt som så att jag bara drog ut säkringen när bilen var avstängd, och stoppade tillbaka den innan jag startade bilen nästa gång. (På så sätt var systemet avstängt när bilen inte användes, och kunde då inte dra tjuvström)

Men när jag igår skulle bruka bilen och stoppade in säkringen, så höjde bilen sig till max. jag körde lite försiktigt 1km för att se om den ville sänka ner sig men den vägrade. Åkte hem och parkerade samt plockade ut säkringen igen, efter det sänkte sig bilen på vänstra sidan men är fortfarande på max höjd på den högra. Nu var jag ute igen och körde lite för att försöka få den att sänka sig men den vägrar, den står på rätt höjd på vänstra sidan men den högra är på max. Kan såklart vara att givaren gett upp men tänkte ändå fråga om hjälp ifall någon varit med om något liknande och kanske vet vad felet kan vara. Samt om någon vet om man kan få bilen att tvångs-höja/sänka sig?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Med INPA kan du höja och sänka efter behag.Länk
Men du kan ju också släppa ut luft manuellt om du lossar lite grejer.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Tack för svar olaO, tar och köper en sån där på en gång.

Men för övrigt, skulle gärna vilja försöka få bilen brukbar så länge.
Jag har testat följande: Manuellt påverka pumpmotorn genom att bygla reläet som styr denna; motorn går igång.

Även testat att påverka givarna manuellt genom att för hand dra ner/upp "givar-armen" på bägge sidan, för att lura bilen att den är för hög/låg. Händer ingenting. Som sagt kan det då vara så att givaren är trasig och därav inte känner av vilken höjd bilen är på, men chansen att bägge givarna skulle gå sönder samtidigt känns inte så troligt.

Någon som har kunskap i hur man manuellt släpper ut luften ur luftbälgarna?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Japp samma som när man byter bälgarna. Bort med inre golvet i skuffen och montera bort nipplarna. Har jag för mig iallafall :-)

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Perfekt tack igen. Får bli morgondagens projekt.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Har samma problem fast i lägsta läget, bälgarna bytta, inga fel in INPA, går att höja manuellt (med INPA), men efter 10 sekunder släpper den ner bilen igen, transportläget påverkar ingetting (inget händer)

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Låter som ventilerna vid kompressorn som är defekta.
@Komu:

Hur slutade ditt projekt?

Jag skall försöka hjälpa en herre med ett snarlikt problem med luftfjädringen som det du beskriver i trådstarten och skulle uppskatta lite input i ämnet.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.