AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
11.793

Kupefläkt död

la
5
larabr85
BMW 120D 2005
Hej! Är det någon som har bra koll på bilel alt haft strul med kupefläkten i en BMW 120d? Har en 2005a vars fläktmotor behagade att ge upp nu när det börjar bli kallare temperatur (vet inte om det är en slump eller har något med detta alls att göra). Läste på i olika forum och tydligen är det ganska vanligt att fläktmotorn helt enkelt går trögt och fastnar så jag skruvade bort kåpan under, kopplade ur sladdarna till motorn, roterade på själva motorn och den snurrade väldigt lätt så inga problem där. Gjorde en bypass av fläktmotståndet och kopplade 12v direkt på fläktmotorn och voila, den går. Tänkte såklart att det måste vara själva motståndet som har gett sig och köpte ett begagnat sådant, bytte det och fläkten är fortfarande död. Nu vet jag ju förståss inte om motståndet jag köpte var helt heller. Går detta att mäta upp? Har ström fram till motståndet, jord likaså men ingen ström efter motståndet. Kan det vara själva styrningen som bråkar? Sitter nämligen en tunnare kabel på en av stiften som jag förmodar är en fläktstyrning. Vad tror ni experter? :).

Säkringar är givetvis kollade men har som sagt både jord och ström fram till motståndet men inget på andra änden av det så att säga. Fläkten går men inte med motståndet inkopplat. Kan det ändå vara själva motorn som har gett sig trots att den går lätt?

//Lars
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag är ingen expert, men jag har haft 1 BMW med krånglande fläkt som berodde på fläktmotståndet som varit defekt, och en mekaniker på BMW berättade för mig att 90% av alla fläktfel beror på fläktmotståndet.

Kolla på yoytube. Finns en snubbe som sprayar på "3i1 olja" och då får motorn fart igen.
la
5
larabr85
BMW 120D 2005
Tack för era svar AlexanderK och RickardP. Problemet är att fläktmotståndet redan är bytt till ett utbytes (men det är inget som säger att även det utbytes är defekt) och undrar därför om man på något sätt kan mäta upp motståndet. Som jag tidigare skrev så går motorn lätt men sprayade ändå för säkerhetsskull lite PTFE för att säkerställa att den verkligen går så lätt som den ska. Fläkten i sig fungerar om man kopplar 12v direkt till fläktmotorn.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jo, men du skrev ju att du har spänning på ena sidan av motståndet, men inte andra, så det måste väl nästan vara utbytes-motståndet som är defekt?
la
5
larabr85
BMW 120D 2005
Motståndet är bytt efter att fläkten slutade fungera, till ett utbytes men det gjorde ingen skillnad. Kan ju vara så att även det motståndet var defekt eftersom det köptes begagnat. Ett nytt motstånd går på 1200:- så då är det lika bra att köpa en ny fläktmotor. Om jag bara visste hur motståndet kunde mätas upp så kunde jag åtminstone utesluta om det är motståndet som felet ligger. Alternativet är ju om det är något från själva styrningen till motståndet, dvs den kabel som skickar signaler om vilken hastighet fläkten ska gå i.
Mr
5
Mr.X
BMW 320d -11
Har ett liknande problem.

Har den stora klimatanläggningen i en 320d -11.

Fläkten snurrar på jämnt och fint utan missljud men i låg hastighet.
Monterade ut fläkten och kopplade på ett 12v batteri och det blev bra fart i fläkten. Bytte även fläktmotståndet mot ett begagnad från bildelsbasen men det gjorde ingen skillnad. (Kan ju ha varit trasigt även det)
Fläkten var däremot väldigt oljig och skitig och ser ut till att läcka ner på insidan av den plast som plockas bort för att komma åt fläktmotor/fläktmotstånd.

Om man ändrar intensiteten på klimatanläggningen så visar den rätt men fläkten vill inte ändra hastighet. Har provat AUTO, manuellt och alla möjliga inställningar utan att fläkten vill gå upp i varv.

Har även provat utan kupéfilter utan resultat.

Ifrån kontakten (kabelhärvan från bilen) som sitter på fläktmotståndet mättes det upp 6v utan tändning och 12v med tändningen igång.

Knappen för att slippa dimma på framrutan skall maxa fläkten som jag förstått, har gjort så på alla andra bilar jag ägt men även här händer det ingenting.

Däremot arbetar spjäll och annat under panelen låter det som, eller som en annan snubbe beskrev det "det låter som att bilen bränner en CD-skiva" :)

Finns det verkligen inget relä någonstans på en E91 som kan vara boven i dramat?

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har förresten haft problem med en fläkt också och inte bara fläktmotståndet när jag tänker efter. Både fläktmotståndsproblemen och fläktproblemen var på 850:n och när fläkten krånglade så var det visst kolen som började bli dåliga. Dock vet jag inte om moderna fläktmotorer fortfarande har kol så jag vet inte om det är problemet.

På din 320d hade jag dock gjort så att jag lämnat in den för felsökning, och sen när jag fått konstaterat vad som var problemet hade jag fixat det själv - trots allt så är det ju så att felsöknignen är inte så rolig, men däremot att pula och byta är ju det. (tycker jag).
Mr
5
Mr.X
BMW 320d -11
Jo, de lutar åt att lämna in den. Lite surt eftersom bilen köptes för en månadsen och upptäckte inte det förrän nu. Man förmodar ju att sånt här skall funka.
Har precis bytt torkaxel bak eftersom den också var sönder.

Har fått fläktmotståndet utbytt mot ett annat begagnat så skall testa det också.
Annars blir det kanske en beställning på ny fläkt inklusive motstånd från Tyskland för 76 euro plus frakt och passa på att beställa H&R fjädrar samtidigt och se om det löser problemet. BMW ville ha 1100kr för endast fläktmotståndet.

Felsökning av elektronik kan va p.i.a bättre om det fanns en stor knapp som stod i off så man bara kunde knäppa på on igen :)

Kollade med BMW och de ville ha 1500 för felsökning och då fick jag veta vad felet var, ett annat ställe ville ha 895 vilket kändes ok men det var bara i första läget för om de inte hittade felet inom 45 minuter så kunde det kosta mer i felsökning vilket i mina öron lät tokigt.

Ingen bra början på första BMW köpet... :)

la
5
larabr85
BMW 120D 2005
Låter som att du har ganska lika dant problem Mr.X, att du har ström i kontakten fram till motståndet men inte från motståndet till fläkten men att alla säkringar är hela. Från klarblå himmel så gick plötsligt fläkten igång och fungerar nu felfritt, fråga mig inte varför då jag inte har en blekaste vad som är skillnaden. Antingen hade något relä hakat upp sig så den inte släppte igenom ström, dålig kontakt med jord eller så är det själva styrningen (den tunna kabeln). Tror inte på styrningen då fläkten matade igång på fulla spjäll när den plötsligt startade :). Inte kommit fram till någon lösning mer än att jag vet att det inte beror på själva fläktmotorn eller motståndet. Händer det igen kommer jag dra en separat jord och stifta i för att utesluta jordning. Har inte märkt att något annat felat när fläkten varit död utan bilen fungerar normalt. Nytt motstånd på BMW ligger på 1200:- ca och en komplett fläkt runt 2000:- så det är inget man helst vill "testa köpa" och se om det blir bättre.. :). Fick tag i ett motstånd för strax under 400 som uppenbarligen fungerar då jag har gjort en bypass med det gamla. Elfel är alltid kul! NOOT :).
Mr
5
Mr.X
BMW 320d -11
Uppdatering

Har inte haft samma tur som de flesta med att fläkten helt plötsligt hoppar igång av sig själv igen. Samtidigt är jag lite glad åt att den inte gjorde det eftersom då kan man tillslut hitta felet och åtgärda det. Samtidigt hoppas jag att det kan hjälpa andra i framtiden.

Bytte till ännu ett fläktmotstånd men felet kvarstod. Gjorde som så att via en Youtube länk kunde jag se hur man mätte upp motståndet. Och desto mer fart man ger till fläkten via klimatanläggningen desto mer volt skickade motståndet ut alltså borde det vara helt och problemet ligger i fläkten istället.

Plockade ner fläkten igen (trångt som f-an) och kollade på kolen som går emot kollektorn. Det fanns bra med kol kvar såg det ut som. Kopplade på ström via en bilbatteriladdare och gav den olika mycket ström för att se om den ändrade hastighet, vilket den också gjorde. Så att kolla fläkten via en annan källa utesluter ändå inte att fläkten är defekt.

Tog en plattmejsel och vek ut kolen och slipade först med en fil för att sen om de fick bättre kontakt. Provmonterade fläkten utanför sin hållare i bilen och provkörde. Resultatet blev att den ville gå igång lite oftare än innan.
Tycktes även märka att fläkten var lättare att snurra på för hand efteråt.

Ut med fläkten igen och sandpapprade istället tills de blev lite blanka och böjde på fjädrarna lite för att de inte skulle kärva. Satte fläkten på plats och nu fungerar den igen. Vet inte hur länge men jag hittade åtminstone felet vilket gör att man känner sig lite mer gladare så här en lördagseftermiddag. :)

Förmodligen så bildas det avlagringar och annat smuts när kondens och annat skit som kommer in i fläkten.

Hoppas detta kan hjälpa andra i sitt felsökande i framtiden.

Trevlig Helg

Mr.X

la
5
larabr85
BMW 120D 2005
Fan vad skönt att det har löst sig för dig Mr.X! Ska plocka ner fläkten jag också och kolla hur kolen ser ut om det kan vara boven. Har du möjlighet att skicka länken på hur man mäter upp motståndet? Är ju bara uteslutningsmetoden som gäller. Nu är fläkten helt död igen. Får plocka ner fläkten på måndag och se vad det kan vara för något.

Trevlig helg! :)
Mr
5
Mr.X
BMW 320d -11
Diagnostic Assistance James Dillon BMW E90 blower motor quick test tips

Jag körde varianten med att ställa multimetern på upp till 20v och kopplade röd till effektsteget där den 2 poliga kabeln från fläkten sitter normalt sett. Och då såklart på det stiftet som leder ström. Sedan jordade jag svart kabel i chassit, tog en bult som satt vid dörren så hamnar man långt ifrån annan elektronik. Man vill inte få mer problem :)

Lycka till och hoppas det löser sig!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.