AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.464

[Behöver hjälp] Med diverse problem som har uppkommit

TR
42
TRYe46
320i E46 -03
Hej!

Bil: BMW E46, 320i -02

Jag kan inte minnas när jag har haft problem med min bil. Bilen har varit i mitt ägo i 8 år och jag har knappt haft några omfattade reparationer. Under alla dessa år har jag haft ca 3000:- i reparations kostnader! Jag kan inte vara mer nöjd! Men nu börjar en del problem dyka upp med åren...och jag behöver Er hjälp. Den behöver bli "ny" igen...

Jag har följande problem med bilen:

1) När det regnande kraftig för någon dag sen, så tändes antispinn lampan (DSC), handbroms och abs lampan! Dagen efter slocknade alla lampor och nu ser jag inga problem längre. VI läste av felkoder via OBD läsaren och den hävdar att vänster abs givare bak behöver bytas. Men varför har alla lampor slocknad? SKall jag byta eller vänta ifall lampor tänds igen?

2) Det kommer aldrig någon spolarvätska på vindrutan. Funkar ok på strålkastare men inte på vindrutan. Jag har kollat alla säkringar idag och allt ser bra ut. Några fler tips på vad det kan vara ? Pumpen som har lagt av? Kan även nämna att jag har haft problem med läckande spolarvätska, har försökt detektera var det läcker utan något resultat. Tips?

3) Under färd så tänds får jag indikation om att höger bak lampa har lagt av. Men allt funkar som det skall även nummerskyltsbelysning. Det är rätt så irriterande att lampan tänds och släcks konstant under ett färd. Jag har kontrollerat alla lampor och allt ser fint ut. Tips?

4) Problem med tanklocket. Jag måste trycka tanklocket mot karossen med handen varje gång jag skall låsa bilen. Den hänger öppet och jag förstår inte vad problemet är...

/Jonas
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej Jonas,
Har inte svar på allt, men kan lämna några tips. Andra får fylla på.

1) ABS-givaren, eller ABS-kransen, är ju sällan konstant trasig så du har inte tända varningslampor hela tiden. Däremot verkar det ju börjat murkna, och det är ett vanligt fel. Min egen går t.ex på övertid nu. Givaren sitter mycket utsatt till och det rostar/ärgar och till slut ger den upp. Det brukar börja såhär som du upplevt. Har samma fenomen med min i just våt väderlek. Eller så kan det vara smuts i kransen så att inte givaren kan ge rätt signal, men jag tippar på slut givare. Som brukligt när det kommer till givare så köper man dem original från BMW. Dyrt, ja, men med pirat brukar man bara bita sig i svansen o få göra om allt. Tro mig.
ABS-givaren brukar sitta som tusan och har du otur så får du mejsla ur den i bitar...

2) Börja bakifrån - kan du lossa från spridarna som ska duscha vindrutan och kolla om det kommer ända upp i slangarna i alla fall? Annars får du jobba dig bakåt. Omöjligt att säga var det läcker (om det läcker) men jag funderar på om det du upplever som läckage, är det inte snarare där vätskan tar vägen när du försöker duscha på vindrutan? Vätskan smiter ut nånstans. Jag har reparerat strålkastarspridare men då brukar man se att det är under bilen det läcker ut, under stråkastare.

3) Ja, det här låter som ett jordproblem. Jag misstänker att det är ärgat/rostat i nån kontakt så att det inte jordar korrekt och glödtrådsvakten tror att det är en lampa som gått. Kolla kontaktblecken i bakljusenheten. Sitter glödlampan korrekt? Ser det friskt ut?

4) Vet tyvärr ej, men blir nyfiken själv.

/Anders
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kolla RealOEM, det kan ge några ledtrådar...

Länk
Länk
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
1) Är troligen själva givaren som är sprucken och släpper in fukt - det brukar börja intermittent för att bli allt värre/oftare för att till slut ge upp helt.
Byt givaren.

De brukar sitta fastrostade som Anders skrev - så om du skall byta själv, förbered mejsel och borr för de kommer att behövas...men se upp så du inte skadar abs-kransen som sitter direkt under givaren!

2. Börja med att kolla säkringar. Men det låter som att pumpen är trasig - lätt att byta, har för mig att man inte ens behöver verktyg.

3. Kolla alla lampor och kontaktbleck noga - gör rent dem och byt ut lampor som är det allra minsta "misstänkta". Blecken till nummerskyltsbelysningen har en förmåga att oxidera kraftigt pga. galvaniska strömmar - kika extra noga där!

4. Är troligen låset till luckan - det skall stanna inne om man trycker in det. Vet inte hur svårt/dyrt det är att byta låset.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.