|
|
|
|---|---|
|
Hej! Sedan jag har installerat en subwoofer i bagageutrymmet undrar jag om man kan kopola om bakhögtalarna så de spelar upp sångrösten i låtar osv istället för bakgrundsmusiken i låtar. Hoppas någon förstår min fråga. | |
| Har du bakhögtalarna fortfarande inkopplade? Är subben kopplad till front eller bak? | |
|
Bakhögtalarna är fortfarande inkopplade och en sub är kopplad via eget kablage från stereon. Glömde att nämna att jag har bytt ut original stereon emot en Pioneer. |
|
| Då förstår jag inte din fråga. Menar du verkligen att du vill bara ha sångrösterna i bakhögtalarna? I så fall får du försöka få tag i "Masterbanden" från producenterna...... | |
| Fram i bilen har jag två högtalare, ena i stolpen andra i dörren, den i stolpen skickar ju ut diskanten dvs sångrösten, bak i bilen så hörs bara bakgrundsmusiken (från högtalarna som är bakom dig), dvs ingen sång. | |
|
Om det sitter en bashögtalare där bak, kan du aldrig få den att spela bra diskantljud - bashögtalare är gjorda för att spela basljud. Dessutom KAN det sitta ett delningsfilter innan högtalaren som gör att enbart ljud i lägre frekvensomfånget skickas till högtalaren. Så för att få bakre högtalaren att spela diskantljud måste du dels byta ut högtalaren mot en diskanthögtalare och även kontrollera om det finns ett delningsfilter innan högtalaren och i så fall koppla bort det och ersätta det med ett nytt delningsfilter som enbart skickar diskantfrekvenserna till den - gör du inte det senare lär du bränna högtalaren då den får för mycket effekt att hantera. MEN det brukar inte bli så bra att ha diskanter bak... Man brukar eftersträva att huvuddelen av diskant- och mellanregisterljudet skall komma framifrån och ev. stötta med bashögtalare på andra ställen om man behöver det för ljudets skull. Så jag tror att din grundidé behöver ett varv till i tankeprocessen. ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för feedbacken Johan B, jag brukar aldrig sitta bak i min egen bil, men det gjorde jag igår på en långresa och åker man på motorvägen hörs ingenting av sången i låtarna märkte jag, vad ska jag göra åt detta då? Folk som sitter bak kommer ju aldrig höra en låt bra såhär. Vill ju inte höja diskanten fram så när man själv kör bilen blir döv hehe. |
|
|
Ett alternativ är att sätta diskanter i dörrarna bak. Vad är det för bil? Vissa bilar har ibland fördraget kablage till baksidan av dörrsidorna om bilarna kunde levereras med högtalare i bakdörrarna som "tillval". Mvh Johan b BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vad har du för högtalare bak? Vet du att de fungerar OK? Om du ställer om balansen till "Rear" och med avstängd sub (eller neddragen till 0 om du kan reglera den i stereon) hur låter bakhögtalarna? | |
|
Har en hederlig E46a sedan. Göra om bilen och borra in nya högtalare låter si sådär, då är det mer troligt att jag byta ut reor-högtalarna mot diskant då jag har en sub ändå bak. Jag ska prova ikväll, men tror mig ha fått diskontljud tidigare i bakhögtalarna men då bara kanske via mp3, så får man lösa det här med radio på något sätt. |
|
| Kane högtalarna bak fungerar bra, inget fel, mer så att Pioneer eller något filter som Johan säger tar bort på diskanten, det är som surroundljud, de baktre högtalarna brukar man bara höra bakgrundsljud från när man ser på film medan center och front hör man tal. | |
| Ytterst märkligt om inte högtalarna bak kan återge diskantljud. Hur är delningfrekvensen satt i huvudenheten? Bör vara satt som high-pass med 125-200 Hz som delningsfrekvens för bakhögtalare. | |
|
För höra av mig när jag har bilen ikväll och se hur inställningarna ser ut. Här är manualen för Pioneer Länk Du som verkar kunna detta bättre än mig kanske kan rådgiva vilka inställningar jag bör kika på och ändra. Jag är tacksam för er support! |
|
| Hur är Subwoofern kopplad till stereon, via RCA-utgångarna och slutsteg eller till högtalarutgångarna? | |
| via RCA. | |
|
Se till att det är inställt REAR/SUB.W enligt sid 14 i manualen. Koppla sedan bort subben, ställ fadern till rear och lyssna på vad bakre högtalarna ger för ljud. (På sidan 13 hittar du inställningsmöjligheter som du skall kolla som nästa steg sedan.) |
|
| Ok ska kika på det, du skrev något om high pass med, något jag bör ställa in? | |
|
Såg inte i manualen att du kan ställa in HPF separat för rear. När du sedan som steg 2 i din tweakning så ställ LPF'en för Subwoofern på 63 Hz och HPF på 80 Hz (alt. 80/100 Hz) för de övriga högtalarna. Du får prova dig fram för bästa delningar. |
|
| Ser att du bor i Stockholm, skulle rekommendera att du åker iväg till PMshopen eller Seastreams garage som är två utmärkta bilstereofirmor som kan reda ut det här åt dig. | |
| Eller Backes. | |
|
Nu har jag kikat i bilen och det ser ut som sådant att någon har bytt ut originalhögtalarna bak till ett märke som är MDS och dessa verkar inte ha diskant utan filtrerar säkert bort det så de blir mer en bas. För jag kopplade om vid stereon så bakkabeln vart front och samma konstiga ljud utan sång. Så nu är frågan om man kan köpa högtalare med diskant som passar direkt där bak och kör på det. Sen får jag väl äta upp det här då Johan B redan har varnat mig om att diskant bak inte är så skoj. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.