|
|
|
|---|---|
|
På min förra F30 så kunde jag spara mina CD-skivor på hårddisken och spela upp från hårddisken. På min nya kärra funkar inte detta, det går att spara, den indikerar att den sparar, men sen hittar jag inte albumet. Tittar jag i manualen står det att DRM-skyddade CD-skivor går att spara på HDD, men inte att spela upp... What??? Funkade ju på min gamla kärra... Någon som vet nåt om detta? | |
| Kan man se den sparade skivan men inte spela den? | |
|
Syns inte alls. Dock har jag bytt bil nu. I X4 funkar det... Förmodligen äldre variant av system i den, samma som i F30n. |
|
| Då testar jag nog idag för att se om min f30 tillåter uppdelning av sparad DRM CD. Blir spännande :-) | |
|
uppdatera Gracenoten senaste releaserna Gracenote_07_2015 970mb för navi pro-PREMIUM Gracenote_NBT 03_2016 3.88GB för navi pro-NBT NEXT bilder på när jag uppdaterade farsans bil Länk |
|
| dum fråga: vad är Gracenote? | |
|
Gracenote är en nättjänst och/eller en databas där man utifrån en CD:s data om hur många låtar den har och låtarnas längd slår upp vilken CD det rör sig om. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
| som man kan antingen spela upp på från ett usbminne eller hårddisken | |
| Ni menar att bilen visar skivomslaget? Men det gjorde min även innan software update... | |
|
Ursprungsformatet för CD innehåller förutom ljudet bara antal låtar (tracks), längden på skivan och hur lång varje låt är. Nyare CD har ofta även något som kallas för CD-text. Länk Till detta kan man knapra på utrymmet bakifrån och stoppa in bilder och annat och hantera plattan som en CD-ROM. Har man en (gammal) CD som saknar nymodigheterna kan man slå upp vad låtarna heter i Gracenote-databasen. Gracenote hette från blrjan CDDB och var helt gratis. Sen blev den komersiell och fick namnet Gracenote. Då som protest startades freedb.org Länk Om jag nu minns rätt i historiens gång. /Näckrosen I rather go ponding |
|
| I see. Så när jag spelar gamla eller brända cd så kommer min BMW att kontakta gracenote för att identifiera de? Var hittar jag dem filer som Bianca hänvisade till? Dem fanns nog inte på samma ställer där jag hämtade software updates på bmw.com...? | |
|
Jag har ingen aning om hur man uppdaterar Gracenote-databasen i bilen och varifrån man kan få tag i den. Skälet är att jag inte har någon hårddisk i min bil eftersom jag inte har tillvalet Proffesional för ljudet. Jag har tillvalet HiFi. Innan jag beställde min bil provlyssnade jag mellan HiFi och Professional med egna medhavda skivor och minns att jag blev lite förvånad över att vissa av dem blev presenterade på skärmen trots att de inte hade CD-text. Förstod då att bilen hade denna databas i sig som dock inte var komplett eftersom informationen av vissa av mina skivor saknades. Normalt lyssnar jag via USB-sticka där jag själv har skapat MP3-låtar (m.h.a. CDEX-programmet i datorn) med hyffsad hög kvalité. MP3-låtarna har taggar om artist, album och låt (hämtade från Freedb.org av CDEX) och det räcker för mig. Vänlig Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Så du valde mellan 676 hifi och 677 hifi professional...? Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Jag tyckte inte det var värt de extra pengar som Professional gav gentemot Hifi. Jag minns inte hur mycket det var men det rörde sig i alla fall en bra bit över 10_000 SEK. Och eftersom jag inte valde till de val som krävde Professional så lät jag bli. Däremot steget från Standard till HiFi var klart hörbart (bättre bas bl.a.) och inte så blodigt. Några tusenlappar. Men det var i juni 2011 och jag vet inte hur priserna och alternativen nu för tiden ser ut. Prioriterade i stället bränsledriven kupévärmare och adaptiv farthållare som jag inte ångrar. Samt en 6:a och xDrive. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Z3c 4 ever! Är det Gracenote_NBT 03_2016 3.88GB för navi pro-NBT NEXT du behöver? |
|
| Yes | |
| me too, please! | |
|
Z3c 4 ever! PMa mig din epostadress,så ska du få direktlänk till mitt Megakonto |
|
| Done! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.