|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag köpte nyligen en BMW 320i sedan - 01 automat. Har nu kört den ca 30 mil och har upptäckt en del problem som jag tidigare inte såg. Hade gärna fått lite hjälp iaf något problem eftersom detta är min förstabil och jag kan inte als mycket om bilar själv. - Halvljus flimrar vid t.ex. väggupp, speciellt vänster fram. Vänster fram slocknar ibland och en röd lampa kommer fram på kontrolldisplayen där lampan sitter. (Dåliga lampor? Xenon) - Den gula motorlampan började lysa strax efter att jag hade kört 10 mil med den, märker inte av några konstiga motorljud eller effektproblem. Under den senaste besiktningen var även avgasvärdena helt okej och det var 3000mil sedan. -Misstänker motoroljeläckage. Under de 30 milen bilen har rullat i mina ägor har oljenivån sjunkit från nästan toppmarkeringen till strax under hälften på markerings intervallen. -Den drar i genomsnitt 9.3L/Milen vilket jag tycker är lite högt.. Misstänker att det är växellådan. När man ligger mellan 40-80km/h så vill inte lådan växla upp om man håller inne gasen för mycket, den går lätt över 3k varv innan den bestämmer sig för att gå upp en växel och detta resulterar i att den drar väldigt mycket på krokiga landsvägar. Den växlar om man lättar på gasen lite, men då accelererar man mycket långsamt. Tror inte oljan är bytt, kan det vara orsaken? Den växlar jämt och tyst annars. -Har en AUX kasset adapter inkopplad i bilen (navigator stereo). Jämför man ljudet med FM-radion så är ljudet väldigt lågt och verkar vara väldigt obalanserat mellan högtalarna, ljudnivån ändrar sig också lite random. Detta händer inte med FM-radion så stereon bör vara okej. Vad kan vara felet? Uppskattar all hjälp jag kan få! Som sagt jag kan inte alls mycket om bilar så minsta lilla tips kan hjälpa mig mycket! :) | |
| Glömde skriva att när bilen rullar och motorn blir varm vid mycket låg hastighet så kan det ibland lukta bränt. Lite som bränd olja eller gummi. | |
|
En inte allt för vild gissning är att bilens vevhusventilation är igensatt. Det är ett vanligt fel på de motorerna. Detta leder till högre oljeförbrukning och oftast att ventilkåpspackningen börjar läcka pga. övertrycket som blir i motorn. Läckaget hos ventilkåpspackningen brukar rinna ner på grenrören och lukta bränd olja. Det senare ser du rätt lätt genom att kika på hur det ser ut ovanför/runt grenrören. Delarna är inte så dyra men det är lite pill att byta och det tar några timmar. Gör en felkodsavläsning för att se vad det är som triggar den gula motorlampan. Det kan vara ett följdfel pga. vevhusventilationen. Ett olje-/filterbyte i växellådan är inte fel - BMW säger att den aldrig skall bytas men växellådstillverkaren säger att den skall bytas med ca 12-15 000 milsintervall. Ang. förbrukningen - kolla så att det inte är några anliggande bromsar, brukar vara lätt att kolla efter man kört en stund och stannat - anliggande bromsar blir varma! Ang. Xenonlampan - tror inte på själva lampan i sig men kolla kablaget så det inte är oxiderat i kontakter eller glapp. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hmm mycket intressant... Jag letade felkoder idag och jag fick fram följande: P0171 P0174 P0599 Säger detta något? |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen Alexjak96! Säljaren var fullt medveten om dessa problem. Garanterat så hade allt raderats och nollställts precis innan du fick bilen. Men ha tröst, jag tror inte de är så allvarliga. Dessa är de officella texterna till dina felkoder P0171 : System Too Lean, Bank 1 P0174 : System Too Lean, Bank 2 P0599 : Thermostat Heater Control Circuit High P0171 + P0174 betyder att din luft/bränsle-blandning är "lean" dvs den har på tok för mycket andel luft än vad den borde ha. Styrsystemet vet hur mycket luft som sugs in och vet således hur mycket bränsle som borde tillsättas. I ditt fall märker den att det förbränningen inte blir rätt och kompenserar genom att tillsätta mer bränsle. När den börjar tillsätta mer än typ 20% än vad den borde så sätter den dessa felkoder. Detta fel kan orsakas av flera anledningar (varav tjuvluft är en vanlig anledning men det finns många andra). Därför så ska du åka till en verkstad (en bra verkstad som du litar på) och låta dem felsöka problemet. Dessa felkoder kan förklara en del av din eventuellt lite höga bränsleförbrukning. P0599 betyder att kontrollen av den elektronisk styrda termostaten inte fungerar. Dessa termostater kan styras elektroniskt och på så sätt kan man reglerera om man vill att motorn ska gå lite kallare eller lite varmare än normalt. Tex min motor har två "motortemperaturlägen", ca 80 grader och ca 100 grader beroende på körscenario. Inget allvarligt fel, min gissning är att din motor aldrig körs i det "kalla" temperaturläget eftersom den elektriska uppvärmmingen inte fungerar och inte kan öppna termostaten tidigare (och på så sätt få en kallare arbetstemperatur på motorn). Kan orsakas av flera olika saker (men det vanligaste är problem med kablage, kontakter och trasiga termostater). Be verkstaden att felsöka detta samtidigt som de felsöker de två andra felkoderna. |
|
Det var en mycket hjälpsam text, jag tackar och bugar! :) Du får ursäkta min okunskap men när jag satte i motorvärmare i morse så gick säkringarna i det uttaget på huset. Kan detta ha något att göra med P0599? |
|
| Eller finns det något sätt att identifiera P0599? Farsan kan meka med bilar men inte just med BMW, tänkte kolla vad man ska leta efter och vart om man ska göra det själv? | |
Nej, det finns inte något som helst samband mellan P0599 och när du kopplade i motorvärmaren (det är två helt separata elsystem kan man säga med ingen koppling till varandra). Felkoden P0599 lär ha funnits där ett tag. Jag tror inte ens den tänder den gula motorlampan (kan dock ha fel där), men den är iallafall inte på något sätt allvarlig. P0171 och P0174 är däremot lite lite allvarligare. Det skulle varit bra om du kunde få en felsökning på dessa inom kort. Dessa felkoder är inte det man börjar med när man är helt ny på bilar, det är därför jag rekommenderar en verkstad (som du litar på). P0599 skulle du faktiskt eventuellt kunna göra en enklare felsökning om du har intresse och har grundläggande kunskaper om el, mätningar och multimetrar. Jag gissar faktiskt på att värmeelementet i termostaten gått sönder och då borde man kunna mäta upp och bekräfta det. Man borde även kunna mäta upp att man har spänning (jag gissar på att den ground side switch dvs kretsen sluts på jordsidan av styrsystemet och då måste du ha speciella diagnosprogram för att styra detta och det är lite överkurs i nuläget). |
|
Nej, det bmw-slangen syftar på är bilens termostat i kylsystemet. Termostaten har en liten elektrisk värmare som bilen kan aktivera, då öppnas termostaten mer än den gör i normalfallet i förhållande till kylarvätskans temperatur. Den funktionen använder motorn för att få extra kylning om styrsystemet anser det nödvändigt. Det är ett vanligt fel att dessa elvärmare går sönder - kör du inte bankörning eller extremt hårt/snabbt på t ex. autobahn eller drar tunga släp etc. är det ingen fara. Åtgärdas genom att byta termostaten i de flesta fallen, då värmaren är integrerad i denna. (kan iofs vara kabelbrott som nämnts, men det är betydligt ovanligare än defekt värmare i termostaten) Kolla efter tjuvluft - smyg insugsbälgarna efter LMM - känn i alla skrymslen och vrår. Det är (mycket) vanligt att bälgen spricker i den lilla "blindtarmen" som går upp mot bromservot och skall generera vakuum till detta. Billiga att köpa original hos BMW (är förstärkta numer så byter du, är problemet ur världen under många år sedan), men lite pilliga att byta. Det underlättar väsentligt om du lossar plastskölden som sitter bakom vänster fjäderben upp mot motorhuven - är en del av "lådan" som omsluter bromsservot/huvudbromscylindern. Plastskölden sitter med två bajonettskruvar och är avsedd att kunna plockas loss vid t ex. byte av nämnda bälg. Ta loss den så får du utrymme att arbeta utan att behöva utveckla två nya leder på armen! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...skriver för långsamt! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Är du intresserad av att meka så måste du göra en sak - köp Bentley reparationsboken! Länk Det som är lite crap i din situation är att denna bok är gjord för den nordamerikanska marknaden så just din motorvolym finns inte med - men det mesta i boken är ändå applicerbart för din modell. |
@Johan B :-) Bra tips från Johan B, innan du lämnar in den så kan du faktiskt göra lite enklare felsökning själv precis som Johan B beskriver. Mycket vanligt att insugsbälgar och rör spricker. Eftersom det är felkod både på Bank 1 (motsvarar cylinder 1-3) och Bank 2 (motsvarar cylinder 4-6) betyder det att det är något fel som slår på alla cylindrarna. Om tex en enda spridare haft problem med att spruta in bränsle så hade det inte blivit mager blandning på både Bank 1 och Bank 2. Tjuvluft mellan luftmassamätaren (LMM) och insuget är ett typiskt ställe som slår på alla cylindrar om det inträffar. Tror vi haft en tråd här med liknande situation där det upptäcktes ett stort hål på en insugsbälg/rör och felkoderna försvann efter att det byttes. Så du kan alltid börja i den änden. Det är en lagom nivå att börja på. Om du byter insugsbälg/rör, radera felkoderna. Dels för att ge motorstyrsystemet en chans att börja adaptera igen men även för att enklare se om din åtgärd löste problemet eller inte. |
| Tack för alla svar! Jag ska be farsan ta en titt på det ni beskrev nu i veckan och om vi inte löser det så lämnar jag in den på verkstad. | |
Såg en sak nu... Något magiskt crap... Inte ens Bentley tar upp hur man felsöker den elektriskt styrda termostaten, de hänvisar till OBD diagnostik och dylikt. Kanske har de ett elschema... Jisses, är det någon som lär sig felsöka numera? Nåja, min gissning är följande (*) det är bara en två-pinnars kontakt (*) elektroniken i termostaten består av ett simpelt värmeelement (förenklat sett en maffig lågohmsresistor) (*) mäter man resistansen över kontakten på termostaten borde man få typ 10-50 ohm eller något sådant (eftersom den med största sannolikhet är trasig kommer ni nog få ett tokhögt värde på flera kOhm/MOhm eller kanske en helt öppen krets) (*) en pinne i kontakten på sladden bör ha +12V (antingen hot-at-all-times eller med tändningen i läge II) - så har någon av pinnarna där en spänning på +12V så är det bra (*) den andra pinnen i kontakten på sladden bör vara kontrollsidan och det brukar vara motorstyrsystemet som sluter jordsidan och skapar en sluten krets (när den vill aktivera väremelementet) - nu kan ni inte styra när motorstyrsystemet ska göra detta så detta kan ni inte verifiera men det är sällan detta är problemet |
|
Okej :) jag går kolla på det senare idag. Men i morse när jag körde till jobbet så slocknade motorlampan... den är dessvärre på när tändningen är i läge 2. Men så fort bilen startar så släcks den. Kan läckan ha tätat sig själv? |
|
Den lampan (och många andra) ska lysa när man slår på tändningen till läge II (så det är helt normalt). Ok, lite överraskande att den slocknade! Nej, läckor läcker inte av sig själva. Men däremot kan man ligga precis runt gränsen (som brukar vara 20%) och ibland så läcker det mer, ibland mindre. Men det är endast spekulationer kring vad som kan ha gjort att lampan slocknade - finns många fler anledningar. Felet finns där. Lampan lär komma tillbaka lysandes. |
| Jag kan ju kolla om felkoden ligger kvar eller? | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Nja, har lampan slocknat på panelen så är det mest bara spilld tid att sitta o diagnostisera tycker jag, den lär bara ha lagt sig som en skuggkod i felminnet, typ "currently not active". Men just det faktum att lampan har tänts, och frågan om när den eventuellt tänds igen (som Slangen säger, tjuvluft/läcka lagar inte sig själv) så skulle jag nog snarare viga min tid åt att fysiskt kolla på bälgar o anslutningar att det inte föreligger några sprickor eller läckor. Jag hade själv slocknad och tänd motorlampa lite av och till när jag köpte min 330, det visade sig att förre ägaren hade lagat "blindtarmen" på insugsbälgen med eltejp. Den blir ju torr och släpper efter ett tag, så... /Anders |
Precis som Storabjörnen säger så är felkoden inte "aktiv" längre. Däremot lär fuel trim - parametrarna fortfarande vara skyhöga (gissar på runt 15-20% i vissa driftscenarion) så man kommer att se att allt inte står rätt till om man börjar med avancerad felsökning. Men det är fel ände i att börja om man är ny med bilar. Därför är visuell inspektion ett alldeles ypperligt tillfälle att som ny kunna göra lite enklare felsökning och även få lite känsla för hur det ser ut. Har du tur så hittar du ett rejält uppenbart hål/spricka i någon av insugsdetaljerna och det räcker att byta ut den delen för att lösa problemet med motorlampan. Om det inte gör det så är det läge att lämna in på verkstad (men då har du iallafall själv gjort ett försök som inte kostar något). |
@Alexjak96 : Vad blev lösningen på de båda problemen (P0171/P0174 och P0599)? Lämnade du in bilen på verkstad för felsökning? Här är en uppföljningstråd på denna tråden Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.