AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.932

E91 -11, Retrofit BT och mer, vilka options finns idag?

Le
4
Ledbelly
320D E91 -11
Halloj!
Nybliven BMW-ägare, 320D touring -11 med Advantage-paket.
Är hyfsat nöjd med bilen, men saknar bluetooth, backkamera och navigator.

Har surfat runt på forumen och sett att det finns lite olika lösningar att skaffa, men har inte lyckats komma underfund med vilken som är bäst för mig.

Idag finns endast AUX-ingång i armstödet.

Så, vilken all-in-one-enhet passar bäst för min bil?
Är även osäker på ifall det finns optisk port på min Radio Professional.

Ratten är iallafall förberedd för handsfree med telefonknapp och så...

Hjälp?
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag köpte en BT-Interface från KUFATEC via Svensk återförsäljare NMIAB i Luleå och är kanonnöjd.
Det löser BT-telefon och musik streaming, dock ej backkamera.
Länk

Fördel:
Plug and play inkl full funktionalitet med rattknappar osv. Enheten fungerar precis som om det vore fabriksinstallerat.
Funktion för att koppla flera telefoner mot samma BT enhet
Funkar som cd-växlare så man kan byta låt på ratten eller på telefon.
Enkelt att installera. plus, minus och optisk kabel samt miken så är det bra
väldigt bra ljud, speciellt med en bmw org takmic som kan köpas till

Nackdel
Rätt dyr lösning
Ingen lösning för dit behov av backkamera

Länk

//Anders

A.
11
A.Hansson
318d Touring E91 -11
Skoda Fabia -01
Jag monterade nyss ett parrot-kit till min e91-11 utan optiska kablar. Köpte mig en mki9000 + converso mute med plug&play bmw kablage.

Ville inte ha någon extra skärm eller kontroll för att styra musik/telefon. Allt funkar genom rattknapparna. Kan verkligen rekommenderas! Vi som inte har optiska kablar är annars ganska begränsade.

Vet inte vad priset ligger på hos en återförsäljare eftersom jag köpte genom jobbet, ca 3k kanske?

Backkamera? Du har väll backspegel, backvarnare och bakruta?

Det finns ju annars dubbelDIN-skärmar med allt i ett tex Dynavin som folk verkar gilla. Kostar 8-9k.

Lycka till!

---------------------------

Min bil drar ingen bensin alls..
Ev
13
EvilBoo
BMW 318I-2010
Jag han nyligen monterat in ett Parrot mki9200 med Unika i min e91-10. Det fungerar helt perfekt även med knapparna i ratten. Sen som en bra bonus så kan jag även streama musik via blåtand och även spela musik från sd-kort eller usb-sticka. Kalaset kostade runt 4000:- med modellanpassade kablar. Monteringen gjorde jag själv på 30minuter. Plug and play som verkligen fungerar:-)

Jag kan varmt rekomendera Parrot systemet med Unika tillbehöret.

Le
4
Ledbelly
320D E91 -11
Ja, Parrot verkar vara det jag är ute efter... Ska kollas upp närmare.
Dynavin och liknande lösningar verkar det drälla av på ebay, men är osäker på vilken av alla dessa olika fabrikat som verkligen är värt att satsa på.

Tack för input, uppskattas!

Le
4
Ledbelly
320D E91 -11
Jahapp, fick slutligen fingrarna ur, och bestämde mig för att först och främst kolla att radion hade optiskt interface, och det hade den naturligtvis inte :-(

Så då är det bara att köpa en skrotad radio och slänga i, eller blir det en massa trixande med koder och upplåsning?

Nån som har en bra länk till skrotfirma med en radio till mig? ;-)

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Har man aux in är detta absolut smidigaste alternativet: Länk

Grym i tex. E91:an där både aux:en och cigguttaget sitter under armstödet = behöver aldrig bry sig om den. Kommer till bilen och parkopplar själv.

Bara välja låt på mobilen och åka :D

Ledbelly: Du behöver en nyare radio från 2010 och framåt. Tyvärr är det väldigt få utav dessa som har optisk. BMW valde på de sista årsmodellerna att integrera USB och blåtand i radion vilket eliminerade behovet för optisk anslutning på bilar utan Harman/Kardon högtalarsystem. När jag letade efter en lösning till min förra E90 så lyckades jag efter mycket grävande få fram att det fanns fyra olika radiovarianter. Radioapparater till och med årsmodell 2009 som var tillverkade utav Alpine har optisk anslutning som standard. Problemet med dessa är att de saknar vissa funktioner som exempelvis parkeringsventilationsmenyn. Jag vill minnas att den äldre radion inte var helt kompatibel med nyare bilar.

Radiovarianter från årsmodell 2010 och framåt (ej tillverkade utav Alpine).
1. Standard (utan USB/Blåtand och Optisk anslutning)
2. USB/Blåtand (utan optisk anslutning)
3. Optisk anslutning (utan USB/Blåtand)
4. USB/Blåtand och optisk anslutning

Radiovariant 2 verkar inte gå att eftermontera. En BMW verkstad kan inte programmera in en sådan i en bil som inte haft det tidigare med bibehållen USB och Blåtandsfunktion. Det verkar vara någon speciell konfiguration i bilar som levererats från fabrik med denna radiovariant som gör att det enbart fungerar i dem.

Det du behöver är radiovariant 3 och någon sådan hittade jag aldrig hos någon bildemonteringsfirma så jag gav upp.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hittar ingenstans på fiscons hemsida om detta med optisk anslutning?
Så här står det på Fiscons hemsida. Länk

"It is possible that vehicles from 9/2009 with Professional radio do not have a fiber optic interface. In this case FISCON can be installed only in combination with a replacement of the radio. If other components using fiber optics, like CD-changer, iPod interface, HUD-display or a special soundsystem are already installed in the car, the radio is suitable. If you have doubts please verify which radio you have by making a sight check of the connectors or ask your BMW dealer."
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Missade det! Men det gäller verkligen läsa ordentligt. För det verkar så väldigt lätt att bara beställa utan det då kommer upp en varning om detta. Dåligt!
gaspo: Det står ju klart och tydligt på sidan. :-)
Jag tycker inte det ska behövas varningsrutor bara för att det kan finnas personer som inte läser igenom informationen noggrant innan beställning.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Lätt hänt att bara köpa när det inte står något. Förrän du klickar på en länk på produkt detaljer. Man kan ju varna om detta i den vanliga texten. Men men skitsamma :-) trevlig helg!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ha ha kom på mig själv. Jag var inne på fiscons hemsida inte den svenska. Dör står det klart o tydligt. Sorry!!
ti
100
tippz
318d E91 -10
Vad behöver man kolla upp innan man börjar kolla på olika BT-alternativ? Typ, vad för typ av stereo man har? Hur ser man det? Verkar nice med att kunna styra diverse saker med ratten, samt streama musik med telefonen via BT.
Le
4
Ledbelly
320D E91 -11
tippz: Enklaste som jag förstått nu är att helt enkelt lossa på stereon, dra ut den och kolla vad som finns i anslutningsväg...
Det ska finnas två optiska anslutningar i kopplingsplinten, har man inte det så verkar det vara kört :-(

Jag ska kolla upp Dynavin eller liknande, men det vore trevligt om det blev integrerat med instrumenteringen mellan hastighets- och varvräknaren...
ti
100
tippz
318d E91 -10
Frågan är om det är kört eller inte, Parrot verkar ha något utan den optiska biten. Däremot är det nog svårare att få till backkamera osv, men jag är egentligen bara intresserad utav Bluetooth och telefonfunktion
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
I nuvarande bilen har jag fiscon

+ bra kvalitet
+ bra ljud både på music stream och telefon samtal
+ nästintill som original

- bilen måste programmeras om (F-modell) för att aktivera telefon funktion

Parrot hade jag i min E91 som fungerade klanderfritt och ungefär likvärdig ljud kvalité men dom som störs inte av extern skärm och styr fjärren är den kanon.
ti
100
tippz
318d E91 -10
men det krävs ingen programmering med Parrot?
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Nej det gör det inte men lite mer kabeldragningar än Fiscon.
ti
100
tippz
318d E91 -10
Okej, har börjat tittat mycket på mki9000! Är riktigt sugen på denna, bra pris på den.

Vad behöver jag? Vill även kunna använda rattfunktionerna.

Vad jag förstår behöver jag:

- Unika-interface
- MKi9000-kit
- Kabel-kit för BMW E91

Är det något mer?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.