|
|
|
|---|---|
|
Jag håller på titta på tuning till min M5 F10 som vinterprojekt och tänkte kolla här om ni vet mer vad man ska välja, var först inne på satsa på Harges lösning men har även tittat på tex Manhart som lovar 700hp och för nästan halva priset mot Hartge, det finns många fler men verkar basera sig på samma piggyback i grunden.... Sen tydligen hade pressbilarna tunad ECU programvara från fabrik med över 700hp när M5 F10 lanserades som verkar florera på marknaden..... Vad ska man välja i denna djungel, jag brukar gå på erfarenhet och trovärdighet på marknaden när man väljer en produkt. | |
| Länk har fått bra "kritik" hos m5board... | |
| Vart kan man läsa mer om dessa pressbilar? | |
| Ser ut som Vtech har med M5 F10 i prislistan nu. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Hade jag varit i din situation skulle jag hellre ha satsat på en omprogrammering av OE ECU:n istället för en piggyback. Gör det på en seriös firma som sparar originalmappen om du vill återställa till original. |
| Funderar på skicka ECUna till Manhart, det verkar mest förtroendeingivande faktiskt... | |
| lanab - ja | |
| ESS brukar väl alltid leverera? | |
|
@stilren Pressbilarna hade en speciell programvara BMW tog fram, denna programvara är den som tuningfirmorna använder sig av då den har läckt ut från BMW. |
|
|
Är det något du sett bevisat eller något som någon sagt det bara? Bilarna testas ju i bromsbänkar av biltidningarna och accelerationstest och resultaten från dem skulle vara så bra att journalisterna borde reagerat. |
|
| Så har det alltid varit med många pressbilar, vad du svamlar om vet jag faktiskt inte men antar det inte är de utvalda pressbilar jag pratar om. | |
|
Om du kör på en riktig mappning så rekommenderar jag ESS i Norge. Jag har kört en m5 f10 med deras programvara och den gick som ett skollat troll =) De plockar ur styrboxarna, kopierar original och sparar innan de lägger in mjukvaran. Bromsar även bilen före och efter så du får allt på papper. Jag har ett burger-motorsport piggyback till salu som ger ca 670-690hk för en jättevettig peng om du är sugen, pm isåfall. |
|
|
Jag svamlar? Vilka är de utvalda pressbilarna som menar "alltid" levererats i trimmat skick? Med tanke på det liv de är nu kring Volkswagens fusk så tror jag nog de hade kommit ut om biltillverkarna försökte manipulera testerna gällande prestanda. Men kan du ge någon som helst källa för ditt påstående så är jag intresserad av att läsa mer om det. |
|
| Den s.k "Pressfilen" som det pratas om är bara en originalmjukvarufil med minimalt förhöjt laddtryck. Testbilarna hade ej denna filen utan den har släppts senare och finns i bla Competition paketet och 30-Jahre edition bilarna. Inga andra parametrar är förändrade. Vi pratar alltså om ett förhöjt laddtryck med 0.2-0.3 bar endast. Denna fil läcktes ut på något sätt och då den var skapad av BMW Själva så var den möjlig att ladda in i de hårt krypterade styrboxarna i F10an utan några hinder. Filen fick stor uppmärksamhet då inga ännu hade hittat en väg att knäcka krypteringen och denna filen gav en liten effekthöjning. | |
Verdi |
Att pressbilar ska vara trimmade vill jag se bevis på innan jag tror på. Vet inte vad tillverkaren skulle vinna på det? Skulle bli stor skandal om det kom fram och eftersom det inte blivit nån stor skandal så finns det antagligen inga bevis heller... Bara konspirationsteorier. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.