|
|
|
|---|---|
|
Tog en sväng i bilen idag, ca 10 km. Gasade på ordentligt men inte så att det på något sätt ska kunna skada vitala delar. Efter att ha stannat och handlat lite och skulle sätta mig i bilen så startade den men med vibrationer, så att det känns i sätena. Då felindikerar systemet på drivlina och att drivlinan inte ha full kraft samt att jag måste köra försiktigt. Startar om bilen och allt är OK igen enl. systemet. Men vibrationerna kvarstår. Det har aldrig varit såhär tidigare. Någon som ha samma erfarenhet? Någon som vet möjliga orsaker till detta fenomen? Tack på förhand. R.Hellström | |
|
Skulle tro att drivlinan tar stryk av dina 270 hästar! Återställ till originalet! Eller åtminstone 40-50hästar mindre!! Klabbarparn |
|
|
Ja, historiskt sett har automatlådorna farit illa av effekt/vridmomentsökningar genom chiptrim och liknande... Men är det så illa att skadan redan är skedd, lär inte en effektsänkning laga problemet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har manuell låda i min bil. Optimerade den för ca två veckor sedan. Dom bytte dessutom styrenhet (på BMW) då den befintliga inte gillade optimeringen. Med den nya styrenheten fungerade det direkt enl. verkstaden. R.Hellström |
|
| Inte så lätt att ge några tips. Kan vara precis vad som helst. Börja med att läsa felkoder? | |
|
Okej, känns som att verkstaden får titta på det... Systemet indikerar inget nu. Allt är OK. Men vibrationer kvarstår. R.Hellström |
|
| låter som det är svänghulet som blivit trasigt....Blev likadant för mej.. | |
|
Rihel: fick du ditt problem löst? Jag fick nämligen samma problem idag, bilen började vibrera som satan och felmeddelandet dök upp: Drivlina Kör försiktigt Full drivkraft inte tillgänglig Låt din servicepartner utföra en kontroll. Min 523 är inte trimmad eller något och med bara 6500 på mätaren så känns det ju sådär om nåt skulle rasa ihop nu. |
|
|
Kerero Min bil ligger i försäkringsbolagens händer just nu. Firmans försäkring ska besiktiga bilen och avgöra vems fel det är att den är trasig. Vad du än gör, kör inte bilen, bärga den i så fall. Bilen tar skada varje meter du kör. |
|
|
Jaha... typiskt. Jag ringde Assistansnumret på bakluckan och tjejen ville omgående skicka en bärgare. Dock så sade hon att om lampan bara lyser gult så går ju bilen att köra så jag körde åtminstone hem bilen från jobbet utan några problem. Fick du någon förklaring på vad för sorts fel det kan vara? Jag har ju nämligen inga garantier kvar på min bil. Får nog ringa BMW Nacka direkt imorgon bitti. Helvete. |
|
|
@keroro Mitt problem är inte löst ännu. Bilen har legat som ett ärende hos optimeringsfirmans försäkringsbolag tills i förra veckan. Det slutade med att deras besiktningsman beslutade att det ej berodde på optimeringen. Jag har nu anmält skadan till mitt försäkringsbolag som håller på och handlägger ärendet.... Kör volvo 850 -96 så länge..... Hur har det gått med dig? Enligt din beskrivning så låter det exakt likadant som det problem jag har fått med min bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.